Aproape 1.000 de reclamaţii ale persoanelor nemulţumite de activitatea asigurătorilor au fost depuse la CSA în primele şapte luni ale acestui an, cu 20% mai multe faţă de cele înregistrate în 2007.
Despăgubirea pe care este de acord să ţi-o plătească asigurătorul pe poliţa cumpărată de la el poate fi mai mică decåt cea care crezi că ţi se cuvine. Două instituţii ale statului, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului şi Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, preiau reclamaţiile şi sesizările consumatorilor referitoare la poliţele de asigurare. ANPC nu are însă competenţe de a le şi rezolva pe cele primite. „În termen de cinci zile, noi le trimitem la CSA“, afirmă Ion Mateescu, inspector-şef în cadrul ANPC. Spre deosebire de CSA, ANPC are mai multe oficii teritoriale. Reclamaţiile ajung în cele din urmă la CSA deoarece numai această instituţie le poate cere companiilor de asigurări dosarele de daună, în baza cărora se poate formula o opinie referitoare la despăgubirea „corectă“. „ANPC redirecţionează către noi, deoarece toate speţele necesită o analiză a dosarului de daună, care trebuie văzut, iar ANPC nu poate să facă acest lucru“, afirmă directorul de comunicare al CSA, Mirela Antohi.
Reclamaţiile depuse la autorităţile statului nu sunt însă primul pas pe care ar trebui să îl facă un client nemulţumit. „Recomandăm să facă mai întåi o reclamaţie la societatea de asigurare. Există posibilitatea să fie vorba de o eroare a inspectorului de daună“, afirmă Antohi.
Numărul reclamaţiilor depuse la CSA de cei care utilizează serviciile companiilor de asigurări a crescut cu 20% în primele şapte luni ale acestui an, ajungånd la aproape 1.000. Cele mai multe, aproape 68%, au vizat neplata sumelor pe care asiguraţii se aşteptau să le încaseze. Din numărul total de reclamaţii primite, în cazul a 417 plångeri au fost date soluţii favorabile petenţilor, în timp ce 339 de reclamaţii au fost considerate nejustificate. Reclamaţiile pot fi depuse la sediile CSA, pot fi trimise prin poşta clasică sau prin e-mail.
Cei care sunt nemulţumiţi de răspunsul primit de la Comisie sau primesc un răspuns favorabil, dar societatea de asigurare consideră în continuare că punctul ei de vedere este cel corect, pot da în judecată asigurătorul, potrivit lui Antohi. „CSA nu va dispune niciodată obligarea asigurătorului să plătească asiguratului o sumă determinată în concret cu titlu de despăgubiri. Pentru soluţionarea unor asemenea probleme, asiguratul se poate adresa instanţei judecătoreşti competente“, afirmă şi Mihaela Ivan, avocat asociat la Ţuca Zbårcea şi Asociaţii.
Cele mai multe reclamaţii vizează RCA
Cei care solicită o despăgubire pe o poliţă RCA trebuie să primească un răspuns de la compania care a våndut asigurarea în termen de trei luni. Pentru plata despăgubirii, companiile au la dispoziţie 15 zile după ce au stabilit ce sumă trebuie să le plătească păgubiţilor. Societăţile care încalcă acest termen sau acordă despăgubiri mai mici decåt cele care s-ar cuveni vor plăti o dobåndă penalizatoare de 0,1% pe zi, potrivit normei care reglementează vånzarea de poliţe RCA.
În cazul asigurărilor facultative, contractele nu prevăd plata unor dobånzi penalizatoare dacă despăgubirile nu sunt plătite la timp. „Asiguratul poate obţine despăgubiri pentru întårzierea în executarea obligaţiilor contractuale fie amiabil, fie prin intermediul instanţei judecătoreşti, în limitele contractului şi ale legii. (…) Dacă nu se ajunge la un acord al părţilor, asiguratul poate obţine în instanţă dobånda legală a sumei neachitate la termen“, afirmă Mihaela Ivan, avocat asociat la Ţuca Zbårcea şi Asociaţii.
Avocaţii se feresc de obicei să ofere estimări referitoare la cåt timp poate dura un proces între un client şi un asigurător. Cazurile simple pot fi judecate în aproximativ şase luni, în timp ce în cazul dosarelor complexe, care sunt şi rejudecate, procesul poate dura şi mai mult de doi ani.
Reclamaţii
Cele mai frecvente reclamaţii primite de CSA vizează poliţe RCA, pe locul al doilea fiind Casco