«Anul 2012 este unul provocator. Avem cri­ză în jurul nostru, re­cesiune, rata de schimb nu e bună, avem 65% din plăţi către furnizori, iar preţul petrolului nu scade aşa cum ­ne-am asteptat încă de anul trecut, în noiembrie», declara la începutul lui 2012 Sherif Ussama, directorul general al Blue Air. Iar după cum se arată finalul anului, nu s-a înșelat cu aceste afirmații. Poate ceea ce nu a luat Ussama în calcul în februarie este lovitura reprezentată  de arestarea lui, Nelu Iordache proprietarul ope­ratorului. Și to­tuși, insistă ex­per­ții în aviație și conducerea companiei, Blue Air nu ar fi afectată de ceea ce se întâmplă zilele acestea cu milionarul de la Adunații Copăceni. „Compania n-ar avea de ce să fie afectată de acest scandal. Ne așteptăm pentru acest an la o creștere a cifrei de afaceri, iar încasările sunt pe trendul normal. Aștept închiderea trimestrului al treilea pentru a vedea dacă vom avea profit. Semnele sunt pozitive în acest sens“, declară pentru Capital Gheorghe Răcaru, director de dezvoltare al Blue Air și acționar minoritar al operatorului aerian. „Anul acesta ne-au influențat creșterea taxelor pe aeroporturile din Spania și a celor de la București, odată cu mutarea pe Otopeni (ambele suportate de către companie și nu de către clienți, în cazul biletelor vândute anterior intrării în vigoare a noilor costuri n.red), precum și prețul pe­trolului, care a fost peste 100 de dolari barilul tot anul“, completează Răcaru.
Cât mai valorează Blue Air
În 2007, Nelu Iordache negocia cu operatorul grec Aegean Airlines preluarea Blue Air. La vremea respectivă, patronul estima că Blue Air valorează 30 de milioane de euro, însă oferta elenilor a fost cu zece milioane de euro mai mică, prin urmare, afacerea a picat. Dacă privim spre 2007, Blue Air avea o cifră de afaceri de 95,7 milioane de euro și un profit net de peste 260.000 de euro. Între timp, Aegean Airlines a achiziționat Olympic Air – un operator cu afaceri duble față de Blue Air – pentru suma de 72 mil. euro- , iar compania lui Nelu Iordache a trecut de la profit la pierdere, în contextul unei cifre de afaceri de 135,8 mil. euro, în scădere cu aproximativ 20% față de anul 2010. Poate, la prima privire, balanța negativă pare firească în condițiile în care mai toate companiile aeriene care operează în Europa au raportat pierderi.
Însă, raportându-ne la rezultatele operatorului, se observă faptul că este singurul an în care Blue Air termină pe minus, excepție făcând anul 2005, primul în care a operat pe piața din România. „De regulă, o companie low-cost are capacitatea de a renaște ca pasărea Phoenix. Sunt multe mecanisme pe care le are la dispoziție pentru a se relansa. Să nu uităm că operatorul își vinde anticipat biletele de avion, prin urmare, nu cred că Blue Air va fi afectată de scandalul în care este implicat Nelu Iordache“, precizează Sorin Stoicescu, expert în aviație și fost director general al aviației civile, menționând că, în viziunea sa, afacerea lui Nelu Iordache valorează 30-40 mil. euro. „Oferta grecilor a venit când operatorul era încă mic. Acum se vinde o piață, iar această piață, luată într-o perspectivă de câțiva ani, va crește“, adaugă el.
Potrivit analizei Capital, bazată pe datele disponibile pe Ministerul Finanţelor, Blue Air are un profit operațional mic (maximum trei milioane de euro în 2011), ceea ce ar însemna că valoarea sa de piață este de aproximativ 15 mil. euro. Dacă adăugăm însă datoriile, circa 30 mil. euro, şi mai ales problemele principalului acţionar, Romstrade (în prag de insolvenţă), rezultă o valoare de piaţă negativă. Iar valoarea negativă nu se poate vinde.

„Dacă Romstrade intră în insolvenţă, ar fi foarte greu pentru Blue Air să se descurce din cauza cash-flow-ului negativ. Cele două companii au multe creditări reciproce. Totuşi, cred că e o chestiune de zile până când ambele vor declara insolvenţa.“
Remus Borza, director Euroinsol

„Aștept închiderea trimestrului al treilea pentru a vedea dacă vom avea profit. Semnele sunt pozitive în acest sens”.
Gheorghe Răcaru, director de dez­vol­tare al Blue Air și acționar minoritar


Informații-cheie
DEBUT ȘI ACȚIONARIAT Blue Air a fost lansată pe 13 decembrie 2004. În prezent, operatorul este deținut de către Romstrade (89% din acțiuni – companie la care Nelu Iordache deține 76% din acțiuni, restul fiind ale lui Gheorghe Cruceru), Nelu Iordache (9,77%), respectiv Gheorghe Răcaru (1,23%).
FLOTĂ În prezent, Blue Air operează opt avioane de tip Boeing seria 737 (compania mai are încă un avion, însă este într-o revizie mai lungă).  Harta destinațiilor Blue Air însumează 22 de orașe. La nivel de 2011, compania a transportat mai puțin de 1,5 milioane de pasageri.
INSOLVENȚE În ultimii ani, diferiți furnizori ai Blue Air au cerut în instanță insolvența companiei. Printre aceștia se numără Carpatair, DHL și Continental Hotels.
COMPETIȚIE Blue Air a pierdut poziția de lider al pieței low cost în 2011, în fața companiei Wizz Air. La nivelul întregii piețe locale, Blue Air este pe locul trei.