Inovaţie Alexandru Bălţat a pornit cu o investiţie de 75 de euro şi a pus bazele unui proiect prin care oferă traininguri, conferinţe şi seminarii, în cadrul cărora participanţii fac schimb de know-how din domenii variate, iar în trei ani a ajuns la afaceri de 150.000 de euro.
La nivel european, anul trecut au fost estimaţi aproximativ 40,6 milioane de antreprenori, arată un studiu al Comisiei Europeane din 2014. Doar în România, în ultimii şase ani au fost raportate peste 620.000 de companii nou înfiinţate.
Sfaturi pentru tinerii antreprenori
Iată cum tot mai mulţi tineri aleg să pornească business-uri pe cont propriu, iar una dintre cele mai dificile sarcini cu care se confruntă este aceea de a veni cu planuri de marketing aplicabile, pentru că pe piaţă apar din ce în ce mai multe produse competitive, spune Alexandru Bălţat, tânărul antreprenor care a dezvoltat proiectul Train Your Brain în 2012, renunţând la un job cu program fix. În opinia sa, la început, viaţa de antreprenor nu implică automat libertate şi independenţă financiară, mai ales că a-ţi face singur programul pare mai mult o iluzie.
Touşi, întotdeauna trebuie să ai o doză zdravănă de curaj şi răbdarea necesară pentru a-ţi transforma ideile în realitate, pentru că, în cele din urmă, cea mai mare resursă a ta eşti tu şi apoi sunt oamenii de lângă tine, mai spune antreprenorul. El susţine că pentru a avea un business de succes trebuie să te gândeşti mai întâi la binele clienţilor şi nu la profit, pentru că dacă porneşti la drum cu gândul că te vei îmbogăţi repede, nu faci decât să te minţi singur. Mai mult, Alexandru Bălţat zice că a învăţat că promovarea excesivă a business-ului dăunează afacerii tale. Printre greşelile pe care le-a făcut în gestionarea afacerii, spune el, se numără faptul că nu a investit ce trebuia, atunci când era nevoie din frică şi lipsă de exerciţiu şi că, de multe ori a aşteptat confirmări şi sprijin de la persoane nepotrivite. De-a lungul timpului a învăţat că cel mai bine este să ai un om potrivit lângă tine, cu care să lucrezi, decât mulţi bani.
Cum a intrat în business
În 2012, cum multe companii au fost afectate de criza financiară şi abia începeau să se dezmorţească, s-a trezit într-o zi cu o idee şi apoi a creat un plan. Deşi a cochetat o bună bucată de vreme cu presa, el a decis să pună temeliile unui concept prin care să poată oferi companiilor si celor interesaţi traininguri şi conferinţe. A început cu 75 de euro, cu care a plătit domeniul pentru pagina web, un laptop şi un telefon, iar în ultimii trei ani, business-ul său i-a adus aproximativ 150.000 de euro.
În 2014, Train Your Brain a raportat o cifră de afaceri de aproximativ 40.000 de euro, iar până la finele anului, antreprenorul vrea să ajungă să aibă circa 60.000 de euro. Până acum peste 2.500 de persoane i-au trecut pragul: de la directori de companii sau departamentele din firme mari, owneri sau tineri antreprenori, până la manageri. Toți au luat parte la dezbaterile susţinute de partenerul său de afaceri, Valentin Hanga, senior trainer, pe diverse teme precum vânzări şi negociere, time management, telesales, team leader, managementul confliectelor sau comunicare organizaţională. El spune că, mulţi dintre participanţi au revenit la Train Your Brain, astfel încât recomandările i-au adus o rată de revenire de peste 25%. Deşi nu a avut parte numai de momente uşoare, niciodată nu s-a gândit să-şi vândă business-ul căruia i-a dedicat întreaga sa energie, nici anul trecut când cineva i-a propus să i-l cumpere pe 100.000 de euro.
În opinia sa, important este să nu renunţi vreodată, căci în antreprenoriat, drumul nu este întotdeauna uşor, iar cheia succesului constă în a avea alături de tine oamenii potriviţi.
Cu 75 de euro, un laptop şi un telefon, Alexandru Bălţat a ajuns la afaceri de 150.000
de euro în trei ani
Cel mai greu lucru este să gândeşti proiecte inedite, pe care nu le-a mai dezvoltat nimeni până acum. Dacă nu le ai, nu ţi le dă nimeni.
Alexandru Bălţat, antreprenor
5 lecţii pe care le-a învăţat din business
Atunci când porneşti o afacere aceasta trebuie să fie soluţia unei nevoi pe care o identifici în jur, şi de unde îţi vor veni potenţialii şi viitorii clienţi. Minunat ar fi să poţi genera chiar tu o nevoie, care înainte nu exista;
Pentru a avea un business de succes trebuie să îţi placă ceea ce faci;
Cheia succesului stă în atenţia pe care o acorzi clientului;
Trebuie să aduci lângă tine oamenii potriviţi;
Dacă începi un business, gândindu-te doar cum şi cât de repede să faci bani, pe tine te păcăleşti.