Intr-o dupa amiaza din luna octombrie a anului trecut, Ion tiriac l-a chemat la el pe Viorel Niculescu, seful Romcar, firma care vinde masini Ford. Omul de afaceri era extrem de nemultumit de felul in care au evoluat vanzarile de Mazda in Romania. Mazda6 inca nu castigase titlul de masina anului in Romania, dar, chiar si asa, toata lumea se intreba de ce nu cresc vanzarile. tiriac adusese aceasta marca in Romania in 2001, insa spre supararea lui afacerile au evoluat in sens invers prognozelor.
si uite asa, peste noapte, Viorel Niculescu a trebuit sa preia si Mazrom Motors, firma care, sub cupola grupului tiriac Auto, reprezenta interesele producatorului japonez in Romania. Fostul director general a fost concediat pe motiv ca la un an si jumatate de intrarea pe piata romaneasca, la mijlocul lui 2002, pierderile erau destul de mari, iar volumul de masini nelivrate destul de insemnat. S-a cautat indreptarea acestei situatii prin preluarea de catre Romcar a rolului de importator.
In 2002, Mazrom a vandut 275 de automobile, realizand o cifra de afaceri de noua milioane de euro. „Lipsa scazuta de concentrare asupra problemelor care se acutizau si a faptului ca managementul nu tinea sub control personalul a facut ca Mazrom Motors sa alunece intr-o directie nu tocmai potrivita”, spune Niculescu. Primul lucru pe care l-a facut noua conducere a fost sa anuleze o parte din stocul imens comandat anapoda. „Noi aveam in stoc in luna octombrie in jur de 30-40 de masini decapotabile, dar va dati seama ca iarna nu prea poti sa vinzi astfel de masini. Atunci am cautat sa reducem stocul cu 67 de masini, ceea ce a dus la o limitare drastica a posibilitatii noastre de a comanda”. Analistul auto Dan Vardie crede insa ca, in ciuda faptului ca a castigat cu Mazda6 titlul de masina anului, Mazda nu si-a promovat inca foarte bine marcile in Romania. „Preturile sunt pe ansamblu competitive, dar marcile acestui producator nu sunt inca foarte bine promovate”, spune Vardie.
Acum, Mazda are doar putin peste 1% din piata importatorilor de autovehicule, iar pentru 2003 se estimeaza o cifra de afaceri de sase milioane de euro. Conducerea Romcar spune ca strategiile de atingere a unui anumit nivel al cifrei de afaceri „depind in mare parte de piata, de disponibilitatea produselor si de ofertele de leasing”. Peste 90% din modelele Mazda sunt cumparate in leasing.
„Am cautat sa reducem pierderile, lucru pe care l-am reusit, iar in luna septembrie vom ajunge la nivelul de vanzari de anul trecut, poate chiar vom depasi prognoza. Vom termina anul cu 350 de masini vandute, adica cu 30% mai mult decat anul trecut”, mai spune seful de la Romcar. Dan Niculescu, fostul director general al Mazrom Motors, spune insa ca, in general, masinile erau livrate cu intarziere, nefiind nicidecum vorba despre comenzi pe stoc.
Fiind extrem de reticent, Viorel Niculescu a preferat sa nu ceara ajutorul producatorului japonez. „Acum se pare ca am revenit in cursa, mai ales ca pentru 2003 am stabilit stocul la un nivel de 300 de masini. Am realizat pentru Mazda6, masina anului, un plan de 120 de masini vandute, dar datorita succesului pe acest an a trebuit sa amanam mai multe comenzi. Deocamdata am reusit sa punem punct pierderilor, iar pe data de 9 septembrie vom decide cu cei de la Mazda strategia pentru anul viitor. Mazda2, care se introduce acum, cred ca va avea un succes enorm”, mai spune managerul de la Romcar.

Care este strategia Mazda pentru Romania

· Din 2004, Mazda va fi din nou reprezentata de sine statator, urmand ca activitatea sa aduca la cresterea vanzarilor de la 350 de masini la 1.000.
· „Nu ne propunem in prezent atingerea unei anume cifre de afaceri, ci mai degraba fidelizarea unui numar cat mai mare de clienti”.
· „Solicitarile clientilor si vanzarile Mazda in Romania arata ca noua gama de autovehicule Mazda fie ca se adreseaza clientilor de segment mediu sau compact, fie ca abordeaza nisele sport sau 4X4. Imaginea Mazda a fost imbunatatita foarte mult prin lansarea noului concept Zoom-Zoom”.
· Mazda RX-8, care a castigat titlul
„International Engine of the Year”, este vanduta in Romania la pretul
de 25.960 euro, full option si este dotata cu motorul rotativ de 1,3 litri si 231 cai putere, fiind cea mai ieftina din Europa.