În plină criză financiară, o afacere care s-a dublat şi care are, în continuare, un potenţial mare de dezvoltare este cea cu echipamente IT refurbished, importate din străinătate.
“Săptămâna trecută, mi-am comandat un laptop Apple refurbished cu 2.000 de lei, preţul produsului nou depăşind 4.000 de lei. Am făcut o afacere excelentă”. Astfel de mesaje apar din ce în ce mai des pe forumurile de internet de la noi.
Românii cumpără second-hand. De la maşini, haine şi, mai nou, produse IT, preţul mic îi determină să facă astfel de achiziţii. Pe piaţa românească activează mai multe companii care vând produse IT second-hand sau refurbished, însă cele mai active sunt CIT Grup din Timişoara şi Madd Electronics din Cluj. Deşi ambele activează în acest domeniu, folosesc diferit termenul de „refurbished“. Astfel, dacă pentru CIT Grup produsele refurbished sunt echipamente IT cu configuraţii solide, care au fost utilizate în mediul de afaceri european şi care, prin diferite programe de leasing, se reîntorc la producător, pentru cei de la Madd Electronics, acestea sunt cu totul altceva.
„Atunci când spunem refurbished ne referim la un echipament din generaţia nouă, producţie recentă (două-trei luni), care îndeplineşte exact aceleaşi specificaţii tehnice şi estetice ca un echipament nou, dar care din diverse motive nu este livrat sigilat precum un echipament nou“, explică Eduard Narita, manager la Madd Electronics. „Cutiile respectivelor produse au fost desfăcute fie pentru prezentare, fie au fost expuse în lanţurile mari de magazine, fie sunt retururi de la clienţii care au folosit posibilitatea de retur în 30 de zile“, adaugă Narita.
Produsele Apple, la mare căutare
Cele mai populare produse IT refurbished sunt laptopurile, desktopurile, monitoarele şi serverele. Clienţii sunt atât persoane fizice, cât mai ales companii. „La noi apelează, de regulă, companiile mici şi mijlocii care vor o soluţie completă, atât hardware, cât şi software, la preţuri cu 40%-60% mai mici faţă echipamentele noi, având aceeaşi garanţie şi calitate“, declară Narita. Cei care optează pentru astfel de produse au ocazia să le vadă şi să le testeze înainte de achiziţionare.
De asemenea, în cazul unei defecţiuni produsul se înlocuieşte. Cel mai important aspect, însă, pe lângă preţ, este faptul că PC-urile vin cu software legal. „Pentru a da un exemplu relevant în ceea ce priveşte economiile făcute, un calculator Dell, HP sau Lenovo de generaţie nouă cu Windows 7 Pro poate avea un preţ de 693 lei + TVA“, spune Dan Iliescu, director general la CIT Grup. Preţul unei licente Windows 7 Home începe de la 60 de lei la Madd Electronics. „Preţul e aşadar atractiv, iar performanţele suficiente pentru a îndeplini nevoile unor companii mici şi mijlocii. Economii similare se realizează şi pentru laptopuri, staţii de lucru sau servere“, adaugă Iliescu.
Cele două companii au în portofoliu şi produse Apple, recunoscute pentru preţul mare la care sunt comercializate. Cei de la CIT Grup au testat piaţa cu 100 de laptopuri, care s-au vândut rapid, iar în perioada următoare vor comercializa un model MacBook Pro la un preţ de 3.900 de lei, faţă de 5.900 de lei. În schimb, Madd Electronics intenţionează să ofere, pe lângă, desktopuri şi notebookuri, tablete şi telefoane. „Este o piaţă puţin diferită, pe care am început să o abordăm însă suntem încă pionieri. În decurs de trei-patru luni vom avea toată gama de produse Apple“, afirmă Narita.
Produsele refurbished au mare succes în afara României, drept dovadă că cele două companii fac exporturi către ţări precum Italia, Olanda, Polonia, Slovacia şi Moldova. CIT Grup livrează între 2.000 şi 4.000 de produse lunar, printre clienţi numărându-se multinaţionale din domeniul bancar, telecomunicaţii sau chiar linii aeriene, iar Madd Electronics vinde 2.500 de produse în fiecare lună, exporturile reprezentând 25% din cifra de afaceri. Eduard Narita estimează piaţa de refurbished, în condiţiile specificate mai sus, la 8-9 milioane de euro, iar incluzând şi echipamentele second-hand, aceasta depăşeste 20 de milioane de euro.
Dan Iliescu vede piaţa produselor refurbished la 5,5 milioane de euro. În ceea ce priveşte propriile afaceri, CIT Grup a crescut de la un milion de euro, în 2009, la 1,9 milioane euro, în 2011, şi estimează o cifră de trei milioane euro pentru anul acesta. Compania a externalizat serviciile care ţin de marketing şi resurse umane pentru a se ocupa 100%, de achiziţii, vânzare, distribuţie şi de serviciile postvânzare. Firma are în prezent 15 angajaţi. De partea cealaltă, Madd Electronics a înregistrat anul trecut afaceri de 2,1 milioane euro, iar pentru anul acesta estimează afaceri trei milioane de euro. Compania are în ţară 29 de angajaţi şi patru puncte de lucru – în Bucureşti, Iaşi, Timişoara şi Cluj.
Pentru ca piaţa de IT refurbished/second-hand să crească, cei care activează în acest domeniu trebuie să înceteze să urmărească doar profitul şi să nu mai vândă produse netestate sau fără garanţie.
Dan Iliescu, CEO, CIT Grup