Pentru a veni în întâmpinarea acestor dileme, există cinci sfaturi practice pe care orice proprietar sau chiriaș de apartament ar trebui să le urmeze pentru a nu se simți tras pe sfoară în ceea ce privește plata întreținerii.
Iată ce trebuie să facem pentru a avea un control clar asupra banilor aflați în visteria administrațiilor de locatari, dar și pentru a evita redirecționarea acestora către alte destinații decât plata utilităților:
1. Să nu ne temem să cerem lămuriri când nu este clar cum sunt calculate sumele pe care le avem de plată; iar dacă răspunsurile pe care le primim nu sunt destul de clare, să cerem din nou clarificări până când fiecare cifră din întreținere este explicată.
2. Să cerem din când în când o copie a unei facturi de la marii furnizori (apă sau încălzire) pentru a verifica dacă asociația nu are datorii nejustificate de tipul facturilor mai vechi neachitate sau alte probleme administrative.
3. Să ne asigurăm că avem acces la felul în care sunt administrate fondurile asociației de proprietari. Trebuie să știm exact pe ce sunt cheltuiți banii. Să urmărim sumele cheltuite din fondurile colectate (fond de reparații, penalizări, etc.), aceste cheltuieli nu sunt incluse în lista de plată, dar administratorii trebuie să afișeze lunar ce se încasează și ce se cheltuie din fondurile respective.
4. Să verificăm dacă selecția furnizorilor de servicii ocazionale (instalatori, electricieni, firme care fac hidroizolații) se face în mod transparent, în Comitetul Executiv. Putem verifica acest lucru citind procesele verbale ale ședintelor de Comitet în cadrul cărora s-au facut selectiile respective.
5. Să cerem din când în când o copie a extrasului de cont al asociației, pentru a verifica transparența încasărilor și a plăților.
„Urmărind toate aceste aspecte suntem la curent cu modul în care este gestionat bugetul administrației de locatari. Dacă toate lucrurile sunt clare, atunci este exclus că facturile de întreținere să fie mărite nejustificat. De asemenea, un proprietar de apartament care cere permanent administratorului și Comitetului Executiv documente cu situația la zi a plăților este și cel care nu permite apariția niciunei abateri deoarece cei dintâi se vor feri să facă o mișcare necugetată cu banii administrației”, spune Ottavio Şerbănescu, CEO Cresida Management, companie care oferă servicii integrate proprietarilor de apartamente.