Un fost vicepreşedinte de bancă se află în conflict cu o firmă de leasing pentru că aceasta îi cere să plătească valoarea unui Aston Martin, deşi bancherul a returnat maşina firmei. Automobilul a costat 185.000 de euro. Lucian Isar, fost vicepreşedinte al Bancpost a achiziţionat, în leasing, în 2007, o maşină de lux . Adevăratele probleme ale bancherului au început însă abia după ce a încercat să rupă înţelegerea cu finanţatorul şi să returneze automobilul.
Un fost vicepreşedinte de bancă se află în conflict cu o firmă de leasing pentru că aceasta îi cere să plătească valoarea unui Aston Martin, deşi bancherul a returnat maşina firmei. Automobilul a costat 185.000 de euro.
Lucian Isar, fost vicepreşedinte al Bancpost a achiziţionat, în leasing, în 2007, o maşină de lux . Adevăratele probleme ale bancherului au început însă abia după ce a încercat să rupă înţelegerea cu finanţatorul şi să returneze automobilul.
Rată de 2.000 de euro
La data de 8 mai 2007, fostul vicepreşedinte al Bancpost, a achiziţionat, prin Global Leasing (actualmente Fortis Lease) un automobil Aston Martin DB 9, în valoare de 185.788, 30 euro semnând contractul cu numărul de înregistrare 1.358. Bancherul a plătit şi un avans de 15%. Rata lunară se ridica la aproximativ 2.000 de euro în condiţiile în care înţelegerea a fost parafată pentru o perioadă de cinci ani.
Surse apropiate litigiului, susţin că Lucian Isar a decis să restituie maşina din cauză că nu mai satisfăcea “anumite exigenţe tehnice”. Sursele noastre susţin că maşina, un Aston Martin DB 09 a fost achiziţionată în aprilie 2007 şi a fost predată firmei de leasing la iniţiativa lui Isar în februarie 2009 ( după 22 de luni) încă în garanţie. Mai mult, bancherul a achitat şi ratele restante pentru ca firma de leasing să nu fie nevoită să înregistreze provizioane.
„ După 3 luni maşina a fost vândută ( la pachet cu alte maşini şi prin urmare la pret de wholesale) către o contrapartidă din Marea Britanie (în ciuda faptului că maşina era configurată pentru Europa continentală) la un preţ de 76.000 de lire sterline”, ne-au mai spus sursele noastre.
De aici au început şi problemele reale pentru că, folosindu-se de o clauză existentă în contract, firma de leasing a trecut la “ jupuirea” împrumutatului. Făcând abstracţie de faptul că Isar a returnat automobilul într-o stare perfectă de funcţionare, fapt certificat de un expert, şi care permitea Global Leasing să o valorifice la un preţ foarte apropiat de costul iniţial, firma a cerut bancherului o sumă de bani sub titlul de despăgubire.
Îi cer 115.000 de euro
Problema este însă că acestă sumă se apropie binişor de valoarea iniţială a maşinii. Cu alte cuvinte, bancherul ar fi obligat să achite de două ori preţul automobilului, odată prin renunţarea la utilizarea lui şi încă o dată prin plata despăgubirilor. Firma cere 115.495,80 euro reprezentând “ rate scadente neachitate precum şi daune ce constau în valoarea totală a ratelor rămase de plată”. Isar intenţionează să dea în judecată firma de leasing.
Mare atenţie la contractele de leasing
Nu este neapărat nevoie să fi bancher şi nici să îţi cumperi o maşină de lux pentru a ajunge în situaţia de a fi taxat dublu de o firmă de leasing. Oricui i se poate întâmpla şi încă în conformitate cu prevederile legale.
”Returnarea bunului ar trebui privită ca ultima soluţie pentru optimizarea costurilor utilizatorilor, mijloacele cele mai avantajoase fiind renegocierea contractului cu finanţatorul prin rescadenţarea plăţilor şi prin reeşalonarea datoriilor existente sau, în cel mai bun caz, cesiunea contractului către un alt utilizator“, comentează avocatul Mădălina Hagima.
Costuri suplimentare
Într-o primă fază, dacă încercările de reeşalonare a ratelor eşuează, contractul de leasing este reziliat automat după înregistrarea a două-trei rate restante, iar clientul e obligat să returneze bunul. Dacă nu îl returnează, firma poate trece direct la executare silită fără a anunţa clientul. În cazul în care acesta returnează de bunăvoie bunul, de cele mai multe ori automobil, el trebuie să ştie că nu este de-ajuns pentru a stinge litigiul cu firma de leasing. În primul rând, clientul e obligat să achite ratele restante.
Apoi, dacă valoarea actuală de piaţă a maşinii plus ratele nu acoperă suma iniţială plătită de compania de leasing pentru automobil, firma va trece la acţionarea în justiţie a clientului pentru recuperarea diferenţei. De aici rezultă alte costuri sub forma despăgubirilor şi a cheltuielilor cu judecata.
Cine este păgubitul
Intrarea în mediul bancar a făcut-o un an mai târziu, la Citibank, unde a fost vicepreşedinte şi Head of Trading Unit. Paralel, între 1997 şi 2002, a obţinut o diplomă în matematică aplicată, în cadrul Universităţii Bucureşti. Şi-a combinat ulterior domeniile de specializare, între 2004 şi 2007, într-un master de Matematica Finanţelor, organizat de St. Catherine College al Universităţii Oxford.
Începând din 2004 urmează un program de doctorat în Managementul Riscului, la ASE, iar din 2007 participă la un program de MBA al The University of Chicago Graduate School of Business.