Cum reușesc șoferii camioanelor supraîncărcate să se eschiveze în fața legii? Legea de care toți profită

camioane

Sursă: Dreamstime

Transporturile pe drumurile publice sunt reglementate în ceea ce privește greutatea încărcăturii. Concret, este stabiltă o greutate maximă, în funcție de drum, care nu ar trebui depășită. Totuși, șoferii de camioane circulă, depășind greutatea maximă. Mai mult decât atât, ei refuză cântărirea camionului.

Cum reușesc șoferii camioanelor supraîncărcate să se eschiveze în fața legii? Legea de care toți profită

Anul trecut, sute de șoferi au refuzat cântărirea camioanelor încărcate și au preferat să plătească amendă pe persoană fizică. În mod normal, transporturile grele sunt verificate și cântărite de inspectorii Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier. Dacă acești șoferi ar fi acceptat să tragă camionul pe cântar și dacă s-ar fi constatat că acesta depășește greutatea maximă admisă, atunci amenda ar fi fost mult mai mare.

O ordonanță a Guvernului, din anul 1997, referitoare la regimul drumurilor, arată că persoanele care refuză cântărirea sau măsurarea dimensiunilor riscă o amendă de la 3.000 de lei la 6.000 de lei. Această amendă, aplicată șoferului, poate scădea cu 50% dacă este plătită în termen de 48 de ore. Așadar, folosindu-se de această lege, tot mai mulți transportatori reușesc să fenteze legea.

Camionagii își recuperează banii de la patronul firmei

Activiștii de mediu au intrat pe fir și reclamă, din ce în ce mai des, transporturi supraîncărcate cu lemn, nisip sau piatră pentru balastiere. În acest context, șoferii care știu că depășesc greutatea maximă admisă preferă să plătească amenda din banii personali, pe care și-i va recupera de la patronul firmei care a organizat transportul, decât firma să primească o amendă de 30.000 de lei, în cazul camioanelor cu axă triplă.

La solicitarea Europa Liberă, directorul ISCTR, Bogdan Drulea, a precizat că anul trecut au fost aplicate 711 amenzi șoferilor care au fost opriți în trafic. Camioanele conduse de aceștia depășeau 12 tone. Din păcate, activistul de mediu Daniel Bondar a anunțat că s-a lovit și el de aceeași lege în încercarea sa se a opri tăierile ilegale de păduri.

„Inspectorii ISCTR nu pot face mai mult pentru că așa este făcută legea. Refuzul de cântar este tot mai des întâlnit printre șoferi, asta e singura sancțiune pe care o pot aplica”, a scris Bodnar pe Facebook.

Suceava este prima pe lista zonelor unde această ”strategie” este tot mai întâlnită. Anul trecut, aici au fost acordate 67 de astfel de amenzi. În ceea ce privește 2021, în primele 4 luni ale anului, au fost emise 292 de amenzi la nivel național pentru refuzul de cântar. În Suceava au fost înregistrate 48 de astfel de sancțiuni, informeză sursa anterior citată.

Promisiunea unei schimbări a legii există

Deputatul USR Cătălin Teniță este de părere că această lege are o problemă și că trebuie găsite modalități pentru a o îmbunătății. El a declarat pentru sursa anterior menționată care ar fi măsurile care ar duce la îndreptarea legii.

„Problema e reală și trebuie rezolvată printr-un cumul de măsuri. Pe lângă creșterea amenzilor, ar trebui un registru al companiilor care refuză cântarul și tipul de marfă transportat. Cred că se impune și sancționarea companiei care refuză acest control, sancțiune care poate merge până la retragerea licenței de transport. Am vorbit cu colegii din Comisia de Transporturi și ne-am propus să facem o propunere de modificare a legii. În principiu, în două, trei săptămâni sper să introducem pe circuit modificarea, vom căuta și sprijinul colegilor de la PNL, pentru a fi o inițiativă comună”, a declarat deputatul USR Cătălin Teniță.

Sursă foto: Dreamstime