Industria elvețiană a ceasurilor trece prin momente dificile, exporturile acesteia scăzând anul trecut cu circa 9% până la 19,4 miliarde de franci elvețieni. Cu toate acestea, Elveția rămâne liderul mondial al industriei ceasurilor, iar piesele cele mai căutate au valori cuprinse între 500 și 3.000 de franci elvețieni.
Conform datelor Federației Producătorilor Elvețieni de Ceasuri (FIS), valoarea totală a exporturilor elvețiene de ceasuri este de 19,4 miliarde de franci, adică 18,1 miliarde de euro, corespunzătoare unei producții totale anuale de 25,4 milioane de unități. În același timp, Hong Kong – al doilea mare producător de ceasuri din lume după cifra de afaceri a industriei – produce circa 241.000 de piese, de aproape zece ori mai multe decât Elveția, a căror valoare totală atinge însă numai 9,2 miliarde de euro. China, stat care produce anual nu mai puțin de 652 de milioane de ceasuri, atinge o valoare de 5,4 miliarde de euro. Franța ocupă locul patru din lume în privința valorii ceasurilor produse, cu 2,7 miliarde de euro, care corespund unei producții de 7,3 milioane de piese. În Germania sunt asamblate anual circa 21,9 milioane de ceasuri care corespund unei valori totale de 2,2 miliarde de euro.
Diferenșele majore între producție și valoarea acesteia sunt mult mai ușor de înțeles dacă luîm în calcul prețul mediu al unui ceas asamblat în fiecare dintre aceste state. Astfel, valoarea media a unei piese elvețiene este de 656 de euro, în timp ce un ceas produs în Hong Kong are un preț mediu de doar 22 de euro. În China diferența este chiar mai mare, prețul mediu al unui ceas fiind de numai 3,7 euro. Aceste prețuri medii arată cât de importantă este pentru Elveția zona ceasurilor mecanice, în mare parte asamblate manual. Conform FIS însă, exact în acest punct piața înregistrează cel mai mare recul.
Ce caută clienții de ceasuri elvețiene
Vânzările de ceasuri cu prețuri mai mari de 3.000 de franci elvețieni (2.780 de euro) au scăzut anul trecut cu 8,6% ca volum și cu 11,6% ca valoare. O scădere majoră, de 11,3% ca volum și 10,1% ca valoare, a fost înregistrată și în zona ceasurilor cu prețuri mai mici de 200 CHF (185 euro). În același timp, ceasurile cu prețuri cuprinse între 185 de euro și 463 euro (500 CHF), au înregistrat un recul de 8,6% în domeniul vânzărilor și de 9,5% în cel al valorii.
Mult mai puțin afectată de problemele industriei par ceasurile cu prețuri între 500 CHF (463 euro) și 3.000 CHF (2.780 euro). Vânzările acestora au scăzut anul trecut cu doar 3,6%, iar valoarea lor cu nu mai mult de 3,9%. Asta arată că majoritatea clienților de ceasuri optează în prezent pentru piese de valoare medie (500 – 3.000 CHF). De altfel, în acest interval de preț se încadrează și majoritatea ceasurilor prezentate în aceste zile la Baselworld 2017.
Citește și:
A început ediția cu numărul 100 a expoziției de ceasuri și bijuterii Baselworld
Baselworld, lumea strălucitoare a ceasurilor și bijuteriilor de lux
SIHH 2017: La Geneva se dă ora exactă în lumea pasionaților de ceasuri