Deși serviciile turistice autohtone sunt de cele mai multe ori criticate - și pe bună dreptate -, există un segment care pare să funcționeze din ce în ce mai bine - cel al tururilor de oraș.
John se concentrează să filmeze totul și încearcă să țină camera cât mai fixă. „Le voi arăta cele mai bune fragmente prietenilor și rudelor, când ne întoarcem în New York“, explică el. Soția sa se uită când în stânga, când în dreapta, exclamând din timp în timp „How interesting!“ sau „Wow, that’s nice!“ Când autobuzul oprește în fața Casei Poporului, cuplul de americani își înșfacă rucsacul și geanta și coboară. John continuă să filmeze.
Cei doi fac parte din zecile de mii de turiști, străini și români, care au utilizat, începând de anul trecut, linia specială Bucharest City Tour. Înființat în iulie 2011 de RATB și Ministerul Dezvoltării Regionale și Turismului, traseul funcționează zilnic în sezonul cald, cu patru autobuze supraetajate care circulă la interval de 15 minute între zece dimineața și zece seara. „Anul trecut, în perioada 28 iulie-28 noiembrie, linia turistică a fost utilizată de 27.234 călători (24.873 adulţi şi 2.361 copii) și a generat încasări de peste 645.000 de lei“, spune Brândușa Răeceanu, purtătorul de cuvânt al RATB. În 2012, autobuzele au început să circule din nou în 5 mai (în perioada rece, traseul este acoperit de vehiculele normale ale RATB) și, până pe 15 septembrie, a atras peste 31.200 de pasageri (28.100 de adulți și 3.100 de copii de peste șapte ani), care au adus încasări de peste 734.000 de lei. Asta în condițiile în care o legitimație de o zi costă 25 de lei pentru adulți și 10 lei pentru copiii mai mari de șapte ani.
Tururile gratuite, profitabile
Bucureștenii au opinii diferite despre autobuzele supraetajate. Unii le-au folosit și anul trecut, și în 2012. „Orașul se vede altfel decât din mașină și e și mai atrăgător pentru copii“, spune mama unei fete de opt ani și a unui băiat de șase ani. Alții însă susțin că numărul redus de utilizatori (într-adevăr, de cele mai multe ori sunt doar câțiva pasageri în fiecare autobuz) e prea mic pentru a justifica investiția. Însă un calcul simplu (numărul de curse a câte 15 kilometri pe zi, la un consum estimat de 30 de litri de motorină la suta de kilometri și la circa 250 de zile de funcționare până în prezent, plus salariile șoferilor și însoțitorilor de bord și întreținerea și amortizarea vehiculelor) pare să arate că linia turistică ar putea să-și acopere cheltuielile. Pentru cei care vor și serviciul unui ghid în carne și oase, există tururi auto ale Bucureștiului la tarife care încep de la 15-20 de euro și pot ajunge până la 50 de euro de persoană. Totul depinde de durata programului, de numărul de participanți și de vehiculul ales. Marshal Turism, de pildă, organizează un tur de patru ore al Capitalei, la prețuri începând cu 130 de lei de persoană, unul de două ore și jumătate, începând cu 100 de lei de persoană, și unul de seară, incluzând o cină la restaurant, cu 150 de lei de persoană.
Dar un ghid adevărat, care să te poarte două ore pe străzile din centru oferindu-ți o altă perspectivă asupra Bucureștiului, poți avea și gratis. Asociația Cool Tour desfășoară, de mai bine de un an, un astfel de tur. „Ideea ne-a venit după ce am călătorit prin Europa și am văzut succesul de care se bucură acest concept în alte orașe. Turiștii își doresc tot mai mult un mix de informație și distracție și vor să vadă orașul pe care îl vizitează din perspectiva unui localnic“, povestește Mihai Munteanu, membru fondator al Cool Tour. 95% din cei care participă la tururile care încep zilnic, la ora 18, în Piața Unirii, sunt străini (vest-europeni, americani, australieni), în general tineri. Unii au plecat de-acasă pentru câteva zile sau o săptămână, alții sunt pe drumuri de mai multe luni sau chiar de ani. Iar cam jumătate din ei decid, la final, să ofere un semn de mulțumire ghidului: „Donațiile variază de la caz la caz. Au fost unele foarte generoase, dar am primit și un gel de duș pe jumătate consumat“, își amintește Munteanu. Una peste alta, afirmă el, departe de a-i îmbogăți, sumele primite le permit să continue activitatea.
Circuite corporate
Pe lângă tururile gratuite, Cool Tour este implicat și în activități ceva mai lucrative. Cum ar fi tururi pe două roți în București. Pentru 19 euro, participanții primesc bicicletă, cască, o gustare și serviciile unui ghid care îi poartă prin cele mai importante parcuri din Capitală, dar și pe la cele mai interesante obiective turistice.
Moda circuitelor, auto sau pietonale, care încearcă să concentreze în câteva ore cele mai importante locuri ale unui oraș, a ajuns și în provincie. În Brașov, funcționează un autobuz supraetajat care, în schimbul a cinci lei, te poartă, circa o oră și jumătate, în zona orașului vechi. Linia funcționează joia și vinerea (două curse pe zi) și sâmbăta și duminica (câte patru curse pe zi), cu condiția să nu plouă. Tot în orașul de sub Tâmpa este organizat zilnic (din 1 aprilie până în 1 octombrie) un tur gratuit similar celui din Capitală.
Un tur de două-trei ore al Sibiului organizează și Sobis Turism, pentru grupuri de minimum 10 și maximum 30 de persoane. Taxa de participare este de 30 de lei, în schimbul ei turiștii obținând informații despre toate obiectivele importante din orașul vechi. În timp ce Timișoara poate fi văzută în diverse moduri (în două ore, în trei ore sau, mai alene, în patru ore, cu accent pe Art Nouveau sau pe Revoluția din 1989) prin intermediul agenției Tymes Globetrotter, care organizează, la cerere, mai multe tipuri de tururi de oraș.
„Eu am început să lucrez în domeniu în 1996, în București, în cadrul ONT Carpați, unde eram ghid de limba germană. Din 1998 organizez tururi ale Timișoarei, la început pe cont propriu, iar apoi prin intermediul agenției. De la an la an numărul de cereri a crescut, astfel încât acum, deși lucrăm în general în orașul de pe Bega, organizăm tururi și în alte orașe, cum ar fi Sibiu ori Cluj-Napoca“, spune managerul Cristian Bădoiu. 90% din clienți sunt oameni de afaceri străini, aflați în vizită la parteneri români, care doresc să le ofere o imagine corectă a orașului. „Însă avem și turiști individuali, mai ales vara. Dar această nișă este destul de aglomerată, pentru că se lucrează și la negru“, explică Bădoiu. În total, Tymes preconizează că va organiza, în 2012, circa 100 de tururi de oraș.
Recorduri mondiale
Chiar dacă oamenii implicați în domeniu par mai degrabă încrezători, iar cifrele semnalează că numărul de clienți ai circuitelor urbane autohtone se majorează de la an la an, comparația cu alte orașe face să pălească orice urmă de optimism. În 2011, de exemplu, cele 18 vapoare care fac curse pe Sena la Paris sub numele Batobus și Bateaux Parisiennes au fost utilizate de 3,5 milioane de pasageri. Li se adaugă alte câteva sute de mii care folosesc serviciile unor companii de navigație private din capitala Franței.
Pe șosea, firma britanico-spaniolă City Sightseeing deține supremația la nivel mondial. Compania operează tururi de oraș cu autobuze supraetajate în 100 de orașe și metropole din toată lumea (32 în Marea Britanie, 15 în Italia, opt în Spania, 25 în restul Europei – inclusiv Paris, Bruxelles, Amsterdam, Berlin, Istanbul, Copenhaga, Lisabona, Varșovia sau Sofia- și 15 în restul lumii – inclusiv New York, Hollywood ori Sydney) și are peste opt milioane de pasageri anual. Adică de circa 200-250 de ori mai mulți decât cei care apelează într-un sezon la autovehiculele operate de RATB și MDRT. Mai trebuie spus că firma nu este singură pe piața autobuzelor turistice decât în orașele mici și are, în general, prețuri de câteva ori mai mari decât cele din București pentru servicii similare.
Valoarea donațiilor la sfârșitul turului variază – unii turiști sunt generoși, alții ne-au dăruit un gel de duș pe jumătate consumat. Mihai Munteanu, membru fondator Cooltour.
50 de euro poate costa un tur auto de câteva ore în București, în funcție de organizator și de numărul de participanți.
31.222 de călători în vârstă de peste 7 ani au utilizat, în perioada 5 mai-15 septembrie 2012, autobuzele supraetajate Bucharest City Tour.