Înainte de a se muta în Abu Dhabi, Csuzi Istvan a condus transportul local din Oradea, unul dintre cele mai moderne și civilizate orașe din România. Sub ochii orădeanului, dezvoltarea Dubaiului, o altă metropolă arabă, a luat avânt pentru că pregătește, cu investiții uriașe, Expoziția Mondială din 2020. Bani sunt, petrolul fiind încă la mare căutare peste tot în lume. Totuși, ca orice resursă, și aceasta se va termina la un moment dat. Soluția arabilor? Turismul. Managerul transportul public din Abu Dhabi spune că doar viitorul va decide dacă abundența de turiști poate să acopere necesarul de încasări pentru susținerea în continuare a proiectelor futuriste din Dubai. În schimb, Abu Dhabi, un oraș cu peste 3 milioane de locuitori, are o cu totul altă strategie. „Este mai reținut în mega-investiții, abordarea treptată, dar sigură, este considerată șansa viitorului acestui Emirat. Dacă în Dubai s-a construit de câțiva ani metroul și linii de tramvai ale căror sisteme sunt în expansiune, proiectul pentru același tip de transport public din Abu Dhabi este doar în stand by de ani buni și doar pe termen mediu se așteaptă finalizarea lor (2025-2030) „, ne-a explicat Csuzi Istvan.
Astăzi, Abu Dhabi are o rețea vastă de linii de autobuze, toate arterele principale având acoperire totală cu transportul public.
City Transport este operatorul public de transport din Abu Dhabi și zona Metropolitană cât și în municipiul Al Ain și Regiunea de Est, acoperind peste jumătate din teritoriul Emiratului. Vorbim despre o companie privată, un membru al holdingului de transporturi terestre ale „Emirates National Group“ (autobuze publice și școlare, taxi, rent-a-car, service, asigurări, etc…). Potrivit managerului firmei de transport public din capitala Emiratelor Arabe Unite, cultura utilizării transportului public este departe de nivelul european. „În Dubai procentul de utilizare a transportului public este de 16% din necesarul de mobilitate, pe când în Abu Dhabi luptăm să atragem publicul călător să crească peste valoarea actuală de doar 3%“, spune managerul.
Arșița face autobuzele inutilizabile
Csuzi Istvan menționează că sunt mari diferențe de utilizare a transportului public din cauza climatului neprielnic. Dacă în România oamenii merg pe jos câteva sute de metri până la prima stație, în Emirate chiar și 50 de metri pot fi un efort uriaș în arșița de 40-45 de grade Celsius. „Acesta este și explicația utilizării taxiurilor (peste 4,5%) și al autoturismelor personale (peste 70%). Efectul este clar, ambuteiaje și blocaje în ore de vârf! Reducerea acestora se poate face doar prin măsuri de creștere masivă a ponderii transportului public prin construcție de metrou sau tramvai, cu autobuzele se poate asigura doar o ameliorare a situației“, punctează managerul City Transport.
În Abu Dhabi, pe cele peste 60 de linii urbane și interurbane circulă peste 450 de autobuze (majoritatea MAN City Lion și MERCEDES Citaro) cu un efectiv de aproape 1.000 de șoferi, lunar cumulând peste 4,5 milioane kilometri operați. Csuzi Istvan a mai explicat că mentenanța autobuzelor este externalizată, „starea lor este chiar excepțională la vârsta lor medie de 7-8 ani, ele arată ca și noi. Contractul recent expiră în toamnă după care (foarte probabil!) vom încheia un nou contract pe 5 ani, cu achiziție de flotă nouă de autobuze, valoarea contractului ajungând aproape de 400 milioane de euro“, menționează Csuzi Istvan.
Eficientizarea costurilor a devenit o prioritate maximă, în noul contract ca și criteriu de atribuire s-a folosit metoda care include prețul vehicului, mentenanța și consumul de combustibil pe întreaga perioadă de operare. Csuzi Istvan este singurul european angajat (în holdingul cu peste 4.500 de persoane), doar locțiitorul acestuia fiind emiratez (arab localnic), restul fiind indieni, pakistanezi, yemeniți, egipteni, filipinezi și mulți alții. Pentru Csuzi Istvan, cele mai mari provocări în primul an de mandat au fost interrelaționarea. „Trebuie să vorbești o limbă engleză specială, mult diferită la indieni, africani, filipinezi și nu este ușor de interpretat, mai ales prin telefon…“, detaliază românul. Mai mult, a trebuit să se adapteze noilor condiții de muncă și unei culturi diferite. „Doar la primele ocazii m-am mirat când ședințele au fost întrerupte pentru rugăciune“, spune managerul.
Mini interviu
Csuzi Istvan: «Aici nu se resimte stresul zilnic din România
Capital: Ce proiecte au fost implementate în primul an de mandat și ce planuri aveți pentru următorii ani?
Csuzi Istvan: Continuarea în bune condiții a serviciului de transport public în Abu Dhabi în sine este o realizare, considerând restrângerile și optimizările financiare recente. Doar ca un exemplu de simplă măsură de îmbunătățire: am avut patru șoferi de autoturisme, ale căror sarcină era doar să urmărească autobuzul unde supervizorul verifica și evalua șoferul, după care îl transporta pe supervizor pe o rută nouă pentru o altă evaluare. Printr-o reorganizare a parcursului supervizorului, utilizând doar autobuzele din circuit, s-au redus acele posturi, dar nu prin concediere, ci prin transfer ca șofer de autobuz (cu salariu mai mare ca cel de autoturism!), de care permanent este nevoie din cauza schimbărilor. City Transport operează în Abu Dhabi, dar acest know-how îl valorificăm și în alte țări. Misr-Bus Mwsalat este investiție a companiei noastre în Cairo (Egipt), unde începând din acest an deținem deja apoximativ 20% din transportul cu autobuze al metropolei. Participăm și la alte licitații de operare transport public urban în special în Africa. Marocul este o țintă recentă abordată, Casablanca și Rabat sunt în proces de căutare de soluții pentru a satisface mobilitatea urbană și cu autobuze performante, mai ales după inaugurarea rețelelor de tramvaie noi. Compania noastră are puterea financiară și capacitatea necesară de management și resurse umane pentru a oferi o soluție de lungă durată, sustenabilă și de calitate pe aceste piețe în expansiune.
Capital: Există în Abu Dhabi o viziune strategică asupra activităţii de transport public?
Csuzi Istvan: Abu Dhabi are definit clar o structură de organizare eficientă prin DoT ca autoritate și City Transport actual și viitor operator de transport. Parte a viziunii „Abu Dhabi 2030“, prin Master Planul de Mobilitate, transportul public este tratat ca și o prioritate absolută pentru decongestionarea traficului, se caută modalitățile optime de implementare sustenabilă a noilor tipuri de transport. Este cert, tramvaiul și metroul vor deveni realitate în timp, pregătirile sunt în curs, viteza de abordare depinde de factorii decizionali, conștienți că este singura soluție de a păstra viabilă uriașa metropolă.
Capital: Cum decurge o zi obișnuită din viața dvs? Ați găsit timp să socializați, să vă faceți prieteni?
Csuzi Istvan: M-am mutat în Abu Dhabi împreună cu soția, ducem o viață liniștită de familie. Stresul zilnic din România aici nu se resimte, stabilitatea financiară, calmul relativ al oamenilor din jur te face să te simți relaxat. În general timpul petrecut cu munca zilnică depășește orarul oficial (8,00 la 13,00 cu o oră pauză de masă și 14,00 la 18,00) – practic 24 din 24 mă consider „de serviciu“. Vineri și sâmbătă sunt însă zile libere. Acest program totuși este mai relaxant, telefonul nu sună „permanent“ ca în Oradea, este mai puțin deranj, dar mai multă concentrare. Pregătirea și elaborarea studiilor de fezabilitate, a documentelor necesare licitațiilor și operării zilnice ia cel mai mult timp, dar și discuțiile cu colegii, dezbaterile sunt absolut necesare pentru a facilita procesul de administrare al companiei prin împărțirea eficientă a sarcinilor și responsabilităților.