Un an provocator și complex. Așa caracterizează Corina Martin, președintele Asociației Naționale a Agențiilor de Turism (ANAT) anul 2011 din punct de vedere turistic.
Potrivit acesteia, incomingul a înregistrat creșteri sensibile, volumul pe outgoing a fost pe plus și se observă un trend de polarizare și consolidare, lucru tradus prin creșteri de volum și număr de turiști pentru agențiile mari. ”România a atras în primele nouă luni ale anului cu 12,6% mai mulți turiști străni față de anul trecut. În ciuda acestui lucru, România nu a atins gradul de atractivitate scontat pentru turiștii străini: statisticile arată că ponderea turiștilor străini în totalul turiștilor care vizitează Romania este cea mai mică din întreaga comunitate europeană”, spune Corina Martin.
Românii preferă litoralul. Cel exotic
Riviera a fost și în 2011 cea mai cerută destinație a turiștilor români. S-a scurtat perioada sejurului, situație aflată în directă legatură cu austeritatea impusă de situația economică a României. Potrivit ANAT, weekend-urile din vârf de sezon (20 iulie – 20 august) au beneficiat de grad de ocupare de 100%, dar în timpul săptămânii procentul a scăzut la mai puțin de 50%. Pe întregul sezonul, ca medie, hotelurile de la Marea Neagră au fost ocupate în proporție de aproximativ 50%-60%, încasările rezultate fiind insuficiente pentru ca hotelierii să îmbunătățească infrastructura hotelieră și să reziste și în perioadele de extra-sezon.
În 2011, preferința românilor s-a îndreptat spre destinații externe tradiționale, dar și spre turism exotic. S-a înregistrat o creștere de 25%-30% față de 2010 pe destinații precum Grecia, Turcia, Bulgaria și Spania. ”Ca element de noutate, turiștii au fost interesați de destinații exotice precum Republica Dominicană, Maldive, Jamaica sau Dubai, obținute la jumătate de preț, achiziționate cu mult timp înainte”, spune Corina Martin.