Polonia este ţara minunilor economice, întrucât este singurul stat european care a reuşit să treacă prin criză fără să ajungă la recesiune. Acum, patria lui Ioan Paul al II-lea mizează foarte mult pe Campionatul European de Fotbal pe care îl va găzdui în 2012.

În Polonia, oficialii gândesc un pic invers decât guvernanţii din restul ţărilor. De exemplu, în momentul în care o organizaţie precum Banca Mondială sau OECD publică o estimare economică pentru o anumită ţară, tendinţa oficialilor din statul respectiv este aceea de a spune că lucrurile nu stau chiar aşa de rău.

În Polonia, ministrul de finanţe spune într-un mod modest că ţara sa va înregistra o creştere economică de 1%, în timp ce OECD arată o cifră de 1,4%, iar Banca Mondială avansează cifra de 1,1%.

Polonezii nu vor datorii la bănci

Primul motiv pentru care economia Poloniei a reuşit să stea în picioare este acela că în sistemul financiar al acestei ţări activele toxice nu există. Motivul? Polonezii nu urăsc altceva mai mult pe lumea asta decât datoria la bancă: 40% dintre ei nu au avut niciodată de-a face cu vreo bancă şi 7 companii din 10 se autofinanţează.

Un al doilea motiv al rezistenţei poloneze este acela că economia este foarte puţin deschisă mediului extern, în consecinţă deteriorarea comerţului internaţional nu a afectat-o.

Nu în ultimul rând, statul polonez a început în urmă cu un an să facă investiţii masive. Motivul? În 2012 Polonia va fi gazda Campionatului European de Fotbal.

400 de proiecte pe infrastructură

Din 2007, de când UEFA a desemnat Polonia pentru Euro 2012, guvernul polonez s-a pus pe treabă. Mai exact, 400 de proiecte de infrastructură: construcţii de şosele, linii de tren, de tramvai, construcţii şi reabilitări de aeroporturi, punere în aplicare de sisteme de securitate, lărgirea infrastructurii sportive şi hoteliere.

200 din cele 400 sute de proiecte au început deja să fie puse în aplicare, cele mai importante fiind construcţia a 4 mari stadioane în Varşovia, Gdansk, Poznan şi Wroclaw.

85% dintre proiectele legate de Euro 2012 sunt în sectorul infrastructurii de transport.

1.000 de km de autostradă până în 2012

Până în ziua primului meci care va avea loc în iunie 2012, Polonia va construi sau moderniza 1.000 de km de autostradă, 2.000 de km de drumuri expres şi 625 de km de cale ferată, va lărgi capacitatea a 8 aeroporturi şi va moderniza transportul în oraşele importante.

Primăria din Varşovia a alocat un miliard de euro pentru construirea unei a doua linii de metrou şi 250 de milioane de euro pentru un nou pod pe Vistula. Mai mult, va cumpăra 100 de autobuze noi, 193 de tramvaie şi 13 trenuri regionale.

Totalul investiţiilor se ridică la 25 de miliarde de euro, dintre care 7,4 au fost deja cheltuiţi.

Trebuie adăugat faptul că 20% din aceşti bani vin de la Uniunea Europeană, Polonia fiind cel mai mare beneficiar al fondurilor europene. Se aşteaptă ca UE să dea Poloniei nu mai puţin de 67 de miliarde de euro în perioada 2007-2013.

În schimb, Polonia aşteaptă 1 milion de vizitatori care vor veni în 2012 la Campionatul european de Fotbal. În bani, acest lucru va însemna cel puţin 130 de milioane de euro din turism. Beneficiile ulterioare nu vor întârzia să apară, întrucât în anii ce vor urma, Polonia îşi va consolida poziţia de ţară turistică.

Estimările oficiale totale arată faptul că Euro 2012 va aduce Poloniei o creştere a PIB-ului de cel puţin 2% în plus.

SURSA: L’Expansion