Băncile ar trebui să îşi concentreze atenţia asupra restructurării şi a colectărilor creditelor neperformante, având în vedere pierderile tot mai mari care afectează veniturile şi ameninţă nivelele de capitalizare, se arată într-un raport prezentat de firma Oliver Wyman. Creditele neperformante cresc rapid în România, iar analiştii bancari se aşteaptă la un nivel maxim între 10 şi 20%, potrivit evaluărilor companiei Oliver Wyman, incluse în raportul „Collecti
Băncile ar trebui să îşi concentreze atenţia asupra restructurării şi a colectărilor creditelor neperformante, având în vedere pierderile tot mai mari care afectează veniturile şi ameninţă nivelele de capitalizare, se arată într-un raport prezentat de firma Oliver Wyman.
Creditele neperformante cresc rapid în România, iar analiştii bancari se aşteaptă la un nivel maxim între 10 şi 20%, potrivit evaluărilor companiei Oliver Wyman, incluse în raportul „Collections operations – From insight to results”.
Îmbunătăţirea performanţei colectării poate aduce câştiguri foarte mari: 1-2 miliarde RON numai din colectările de la persoane fizice, sustine Robert Maciejko, Director Executiv şi Preşedinte pentru Europa Centrală şi de Est la Oliver Wyman.
Raportul companiei arată că până şi băncile bine gestionate, care duc o politică precaută a creditelor, suferă de o creştere spectaculoasă a ratei de neplată şi trebuie să îşi reevalueze activităţile în timp de criză. Activităţile uzuale de colectare nu mai dau rezultate: capacitatea este limitată, iar viteza de execuţie este critică.
Acţiuni pe termen scurt
- Acordarea de prioritate colectării de la anumiţi clienţi, prin tehnici de segmentare şi utilizarea de diverse metode cantitative
- Mobilizarea resurselor umane specializate pentru colectări
- Revizuirea proceselor de colectare
- Sistematizarea si optimizarea operaţiilor pe diverse canale de colectare (interne sau externe)
- Concentrarea atenţiei asupra celor mai eficiente canale
- Optimizarea folosirii canalelor externe de colectare
- Utilizarea ofertelor de reabilitare pentru acei clienti care doresc să achite creditul, însă (temporar) nu au capacitatea de a o face
- Dezvoltarea instrumentelor tehnice care sa sprijine activitatea de colectare
- Monitorizarea rezultatelor şi revizuirea activităţilor cu performanţă scazută
Raportul „Collections operations” concluzionează că, deşi rezultatele depind de mai mulţi factori (situaţia iniţială, politica de credite, particularităţile pieţei locale), conform experienţei firmei Oliver Wyman, îmbunătăţirea cu până la 10% a restituirilor pe parcursul ciclului de colectare este posibilă în termen de aproximativ 6 luni.