La nivelul Europei, bagajele a 44% dintre pasageri au fost întârziate, pierdute sau deteriorate. Un studiul arată că cele 3 motive principale pentru care pasagerii nu aplică sunt următoarele: nu știu că au dreptul la compensații (31%), nu știu ce drepturi au în relația cu operatorii aerieni (26%) și nu se deranjează să completeze o astfel de cerere (24%).
Un studiu realizat la nivelul Uniunii Europene de către AirHelp, liderul modial în obținerea de compensații pentru zboruri anulate sau întârziate, arată că mai mult de 73% dintre pasagerii europeni nu aplică pentru compensații legate de pierderea, întârzierea sau deteriorarea bagajului, când acest lucru se întâmplă din cauza companiilor aeriene. Potrivit legii, respectiv convenției de la Montreal, semnată și de către România, în cazul în care operatorul aerian este vinovat de acest lucru, pasagerul este îndreptățit să ceară compensații care pot fi între 1.525 și 3.500 de dolari.
La nivelul Europei, bagajele a 44% dintre pasageri au fost întârziate, pierdute sau deteriorate. Studiul AirHelp arată că cele 3 motive principale pentru care pasagerii nu aplică sunt următoarele: nu știu că au dreptul la compensații (31%), nu știu ce drepturi au în relația cu operatorii aerieni (26%) și nu se deranjează să completeze o astfel de cerere (24%). Practic, se observă că la nivel national și europenean, pasagerii nu cunosc Convenția de la Montreal și nu sunt conștienți de drepturile pe care le au.
Indiferent dacă un pasager zboară pe destinații din România sau în una dintre cele 120 de țări care au ratificat Convenția de la Montreal, dacă întâmpină probleme legate de bagajul său, pe durata călătoriei, are dreptul la compensații. Suma maximă oferită pentru un bagaj la cală, pierdut sau deteriorat, este între 1.525 și 3.500 de dolari (echivalentul a 1.315 și 3.017 euro). Pentru a putea obține compensația, pasagerul trebuie să reclame pierderea sau deteriorarea bagajului înainte de a pleca de la aeroport. Dacă există un bagaj ale cărui bunuri depășesc 1.131 de SDR (”moneda” stabilită prin convenție de către FMI, 1 SDR = 0,85 euro), pasagerul trebuie să notifice compania aeriană înainte de check in, pentru a putea obține o compensație mai mare.
”Companiile aeriene trebuie să se străduiască mai mult și să-și educe pasagerii. În condițiile în care operatorii cresc taxele aferente îmbarcării bagajelor, majoritatea nu știe că sunt 120 de state care au ratificat convenția, inclusiv România, motiv pentru care cetățenii lor au dreptul la compensații”, spune Laura Kauczynski, reprezentant AirHelp. ”Studiul nostru arată că pasagerii au încă foarte multe lucruri de învățat când vine vorba de drepturile lor. Tocmai acest lucru ne-a determinat să lansăm AirHelp,pentru a veni în sprijinul și educarea pasagerilor”, completează Laura Kauczynski.
Studiul realizat de AirHelp mai arată arată că pasagerii sunt nesatisfăcuți de companiile aeriene, 37% dintre ei afirmând că acestea îi tratează urât. Mai mult, 1 din 5 pasageri afecatați de întârzierea sau anularea cursei este abandonat de către compania aeriană în aeroport sau nu îi sunt oferite destule informații cu privire la zborul său. Astfel, din totalul pasagerilor care aplică pentru compensații, 66% dintre ei reușesc să le și primească.