Capital: Ce le recomandați ma­nagerilor pentru a evita „tur­bu­lențele“ în perioa­da de criză fi­nan­ciară?
Adrian Done:
Răspunsul e simplu: „Manageri, trebuie să țineți ochii deschiși!“. Cercetările mele au identificat o serie întreagă de tendințe globale, care indică ape deosebit de tulburi la orizont și amenințări deosebit de reale. Poate nu este posibilă evitarea completă a acestor turbulențe, astfel încât cheia pentru a supraviețui este de a alege răul cel mai mic și luarea de măsuri utile pentru pregătirea adecvată a rezistenței.

Capital: Care consideraţi că sunt cele mai frecvente greșeli ale ma­nagerilor?
Adrian Done:
Prima greșeală majoră este asumarea ideii că ce a mers anul trecut va merge și anul viitor. Într-o lume în schimbare, nu poți avea o asemenea atitudine – cu toate acestea, deciziile de management încă se iau pe baza evidențelor istorice. O a doua greșeală este subestimarea mărimii provocării și bazarea pe succese trecute pentru a depăși obstacole viitoare. A treia greșeală este confundarea „înțelepciunii convenționale“ cu mentalitatea de turmă.
Există câteva principii de bază care pot fi aplicate majorității afacerilor, cu toate acestea, adoptarea la grămadă a așa-numitelor „cele mai bune“ practici din partea diferitelor organizații, din alte perioade sau din alte medii nu este neapărat cel mai inteligent pas înainte. Ceea ce conduce la cea de-a patra greșeală – managerii nu au destulă încredere în propria lor judecată, preferând să se bazeze pe sfaturi din partea unei terțe părți.

Capital: Cum arată portretul unui manager de succes și ce modificări a suferit față de anii anteriori?
Adrian Done:
Aceasta depinde foarte mult de contextele diferite în care se des­fășoară fiecare afacere în parte. Cu toate acestea, câteva caracteristici generale încep să se contureze ca fiind de preferat în mai toate contextele: mai puțin autocrați, mai gânditori, multiculturali, multilingviști, deschiși către noi modalități de abor­dare a problemelor și de lucru, pregătiți fizic și mental. Multe dintre aceste caracteristici au fost prezente și în cazul generațiilor trecute de manageri, însă o schimbare-cheie în procesul de evoluție a afacerilor va fi o focalizare pe o atitudine flexibilă și o natură antreprenorială care să reducă amenințările și să exploateze oportunitățile semnificative care pot apărea în anii viitori.

Capital: Unde ar trebui redirec­ționate resursele companiei în această perioadă tulbure?
Adrian Done:
Investiția în personal și în dezvoltarea profesională, precum și în educarea continuă a managerilor este o activitate de perspectivă decisivă. Oamenii reacționează pozitiv când sunt tratați ca oameni, și nu ca roboți.

Capital: Care vor fi oportunitățile de afaceri în viitorul apropiat?
Adrian Done:
Perioadele de criză nu aduc doar amenințări, ci și oportunități semnificative. De exemplu: ieșirea din criză va aduce noi structuri financiare și, prin urmare, oportunități uriașe pentru piețe noi. Schimbările de putere geopolitice vor genera oportunități importante pentru cei care se implică inteligent în piețele emergente. Mediul tehnologic în schimbare va încuraja dezvoltarea a noi modalități de a rezolva probleme noi. Schimbările climatice îi vor favoriza pe cei care desfășoară proiecte de responsabilitate față de mediu. Penuriile de apă și alimente vor aduce oportunități celor care pot „stoarce“ mai multe beneficii din resurse prețioase. 16% din populația adultă a lumii este analfabetă, deci există oportunități enorme în educație. Datele demografice la nivel global indică o populație care îmbătrânește, ceea ce aduce oportunități majore celor care oferă soluții seniorilor.

CARTE DE VIZITĂ

  • S-a născut în Asia, a copilărit în Africa de Sud și a urmat cursurile universitare în Marea Britanie; în prezent, locuiește la Barcelona;
  • Și-a început activitatea la compania Ford Motor;
  • A obținut MBA la IESE și doctoratul
  • la London Business School;
  • Lucrările publicate au primit numeroase premii din partea unor instituții de prestigiu.

Oamenii reacționează pozitiv când sunt tratați ca oameni, și nu ca roboți.
Adrian Done,