Cum sa faci din vin o afacere care sa mearga ca unsa

Afacerile se pornesc de regula in perioada tineretii. Dar exista si exceptiile care trebuie sa confirme regula. Ion Pusca si-a infiintat propria companie, SC Orizonturi Noi SRL, cand implinise 60 de ani, iar magazinul sau, Colectia de vinuri imbuteliate si varsate, nu functioneaza decat de sase luni. Insa in meserie este vechi. Intre anii 1966 si 1988 a lucrat ca oenolog sef la IAS Panciu, actuala Veritas Panciu, si pana in 1991 a fost director general al societatii Vinicola Focsani, fosta Vinex

Afacerile se pornesc de regula in perioada tineretii. Dar exista si exceptiile care trebuie sa confirme regula. Ion Pusca si-a infiintat propria companie, SC Orizonturi Noi SRL, cand implinise 60 de ani, iar magazinul sau, Colectia de vinuri imbuteliate si varsate, nu functioneaza decat de sase luni. Insa in meserie este vechi. Intre anii 1966 si 1988 a lucrat ca oenolog sef la IAS Panciu, actuala Veritas Panciu, si pana in 1991 a fost director general al societatii Vinicola Focsani, fosta Vinexport.
Ion Pusca si-a legat numele de vinul spumos produs la Panciu. A fost prima sampanie produsa in Romania dupa reteta originala, inventata inca din 1670 de un calugar francez in regiunea viticola Champagne. Regiunea Panciu oferea cele mai bune conditii pentru reproducerea conditiilor in care se obtinea sampania dupa metoda traditionala. Vinul de Panciu se caracterizeaza printr-o aciditate mai ridicata, iar hrubele, sapate inca de pe vremea lui stefan cel Mare, au oferit de asemenea conditii optime. „A durat destul de mult pana sa conving autoritatile din acea vreme ca se poate produce cu succes sampanie la Panciu. Insa, in final, am avut castig de cauza”, isi aminteste doctor Pusca. Prima sticla de vin spumant preparat in hrubele de la Panciu, respectand intocmai reteta originala, a fost desfacuta in noaptea care a marcat trecerea in anul 1968. In august 1970 meritele ii erau recunoscute prin atribuirea diplomei de inventator pentru realizarea sampaniei de Panciu.
In anii ‘80 a urmat diverse cursuri de specializare in Franta, a mai absolvit Facultatea de Comert de la Bucuresti, completata cu studii postuniversitare de oenologie la Iasi. Doctoratul in agronomie, specialitatea enologie, si l-a luat in 1997. „Fiecare specializare isi are particularitatile ei care nu se afla in facultate, ci in productie si cercetare. Sunt oenologi care lucreaza in podgorii. Acestia sunt specializati in valorificarea conditiilor naturale caracteristice zonei, pentru a obtine vinuri specifice si competitive. Sunt oenologi care lucreaza exclusiv in laboratoare sau institutii de cercetare calitativa a vinului si derivatelor din vin”, explica Ion Pusca.
De la inceputul acestui an a trecut de la statutul de producator de vinuri, si ulterior de promovare a lor pe pietele internationale, la cea de patron, deschizandu-si in Bucuresti un magazin specializat in vanzarea de vinuri. Nu este primul de acest fel, insa pe langa vinurile imbuteliate ofera si o gama variata de sortimente varsate.

Butoaiele au instalatii de bioxid de carbon

La crama de pe bdul Ion Mihalache se respecta toate conditiile pentru pastrarea in conditii optime a vinului in butoaie. Instalatia de aer conditionat are menirea de a mentine o temperatura constanta, fara de care calitatea vinului ar avea de suferit. si mai ales butoaiele sunt inchise etans, iar pentru ca vinul sa nu vina in contact direct cu aerul, pe masura ce se goleste, spatiul ramas liber din butoi este umplut cu bioxid de carbon. Astfel, chiar daca butoiul este umplut doar partial, vinul este ferit de oxidare si degradare. Pe langa vinurile romanesti oferta este completata cu alte bauturi alcoolice fine, sticle speciale potrivite pentru diferite ocazii sau vinuri provenite de la podgorii celebre din Franta, Italia sau Portugalia. La o asemenea investitie, de indoirea vinului cu apa nu poate fi vorba. Dimpotriva, „o persoana educata nu va cumpara o eticheta. Trebuie sa deguste, sa compare si sa aleaga un vin bun de calitate, fara defecte”, isi lauda negustorul marfa.
Investitia pentru amenajarea intregului magazin si a cramei a fost destul de ridicata, de circa un miliard de lei, insa proprietarul se asteapta sa o amortizeze mai devreme de cinci ani. Afacerea se anunta promitatoare, in primul rand, datorita cunostintelor si experientei indelungate in domeniul oenologiei. „Unde mai gasesti in alta parte un doctor in vinuri care sa iti explice ce trebuie sa alegi, sa iti spuna care sunt diferentele dintre un soi si altul. Doresc ca si in cazul sticlelor imbuteliate clientul sa aiba posibilitatea de a gusta din vin”, afirma Ion Pusca. Cam astea ar fi atuurile cu care doctor Pusca face fata concurentei.

In hruba lui Stefan cel Mare

Doctor Ion Pusca si-a legat numele de obtinerea primelor sticle de vin spumant din Romania, respectand tehnologia traditionala, utilizata prima data in Champagne, Franta. Fotografia este realizata in anul 1970, in hrubele de la Panciu, datand de pe vremea lui stefan cel Mare, amenajate pentru a permite fermentarea vinului in sticla. Capacitatea de productie a fost extinsa in anii ‘80 pana la cinci milioane de sticle pe an.

Business start

· Reusita unei asemenea intreprinderi depinde hotarator de pregatirea de specialitate. Nu poate avea succes un novice in ale vinurilor.
· Segmentul de populatie careia i se adreseaza are un nivel mai ridicat de educatie decat media.
· Trebuie tinut cont ca cei care consuma curent vin au si venituri mai mari, dar si cerinte pe masura. stiu ceea ce vor si recunosc usor contrafacerile.
· Din punctul de vedere al publicului tinta trebuie ca amplasarea sa se faca in zone rezidentiale, dar nu departe de imobile de birouri.
· sansele de reusita cresc, daca proprietarul „a batut” ani la rand podgoriile din tara si cunoaste cine si ce vin face. Deci de unde trebuie sa se aprovizioneze.
· Investitia numai pentru amenajarea unui magazin si a cramei se ridica la peste un miliard de lei.
· Cifra de afaceri este in medie in jur de 20 de milioane de lei/zi, insa variaza puternic in functie de sezon. In perioada verii vanzarile de vin se reduc la jumatate. Cauzele sunt vacantele si caldura care determina cresterea consumului de bere.
· In Occident vinurile speciale, mai scumpe se beau de regula acasa, in timp ce la noi acestea se consuma cu precadere la restaurant. Insa este de asteptat ca si romanii sa se alinieze treptat la obiceiurile occidentale.
· Magazinul trebuie sa reprezinte o garantie pentru calitatea produselor comercializate si sa se constituie, in timp, intr-o marca.