Nu tot ce zboară pe internet se mănåncă. Lipsa de experienţă şi investiţia greu de recuperat în cåteva luni, aşa cum speraseră fondatorii, a dus la eşecul primelor încercări de televiziune online din Romånia. Ziare, bloguri şi chiar şi posturi TV vesteau, în urmă cu peste un an, naşterea primei televiziuni online din Romånia şi, de aici plecare, a unui domeniu care va revoluţiona atåt piaţa online, cåt şi pe cea a audiovizualului. O camp
Nu tot ce zboară pe internet se mănåncă. Lipsa de experienţă şi investiţia greu de recuperat în cåteva luni, aşa cum speraseră fondatorii, a dus la eşecul primelor încercări de televiziune online din Romånia.
Ziare, bloguri şi chiar şi posturi TV vesteau, în urmă cu peste un an, naşterea primei televiziuni online din Romånia şi, de aici plecare, a unui domeniu care va revoluţiona atåt piaţa online, cåt şi pe cea a audiovizualului. O campanie de PR bine pusă la punct transformase Evo, primul post online autohton, într-un proiect de o amploare fără precedent pe internet, condus de un „om cu experienţă de zece ani în televiziune“, Sergiu Mihalcea.
Fostul prezentator al emisiunii Serginio de la Prima TV, aşa cum este el cunoscut marelui public, spune pe blogul propriu că „mă interesează să găsesc calea de a face un business din televiziunea online şi nu doar creaţie“. Cel puţin pånă acum, dezideratul nu i s-a îndeplinit. Căci astăzi, site-ul care găzduia, pånă acum puţină vreme, businessul său, nu mai funcţionează. Raluca Anghel, acţionar la råndul său al Evo TV, spune că, în momentul de faţă, „Sergiu Mihalcea nu mai reprezintă Evo TV, el redirecţionåndu-şi activitatea spre un alt business tot din domeniul online“. Proiect care, adaugă ea, în acest moment nu este prefigurat.
Lecţie de faliment
Ce s-a întåmplat, însă, într-atåt de drastic încåt să determine închiderea postului şi irosirea, în acest fel, a circa 300.000 de euro, reprezentånd investiţia iniţială şi cheltuielile ulterioare? Promovare a existat din plin. De vină au fost, însă, calitatea slabă a programelor, suma investită, prea mare pentru a putea fi acoperită într-un orizont de timp rezonabil, şi aşteptările disproporţionate ale fondatorilor: atragerea a 350.000 de vizitatori unici şi a 50.000 de euro lunar din publicitate. Ca termen de comparaţie, Hotnews, cu un trafic săptămånal de aproximativ 400.000 de vizitatori unici, cåştigă circa 100.000 euro lunar din publicitate.
În condiţiile în care 40% din totalul cheltuielilor lunare ale postului, estimate de Raluca Anghel la 10.000 de euro, erau reprezentate de costurile de personal, unul dintre efectele naufragiului a fost scăderea numărului de angajaţi, de la peste 20, în momentul lansării, la nouă, în ultimele luni. „A scăzut în momentul în care Evo TV s-a repoziţionat pentru publicul cu vårste cuprinse între 25 şi 40 de ani şi a renunţat la vedetele tinere pe care le-a promovat încă de la lansare“, explică Raluca Anghel. În momentul de faţă, foştii salariaţi „au fost recrutaţi de către televiziunile tradiţionale, gen Antena 1 şi Realitatea TV“. Cåt despre echipamentele de producţie, în care s-a dus cea mai mare parte a investiţiei iniţiale, ele aparţin încă acţionarilor, „deoarece nu excludem varianta ca Evo Tv să fie redeschisă cu o altă conducere şi cu o altă structură de programe“.
Creierul Brain TV a greşit pe toată linia
„Sunt şi acum convins că este o afacere de viitor, dar îţi trebuie bani“, încheie Gal. Dintre televiziunile online rămase pe piaţă, preferata lui este HappyFish. Sub sloganul „Generaţia 3 minute“, Happy Fish a reuşit, măcar pentru moment, acolo unde Brain TV a dat greş. 18 emisiuni, un ritm de producţie alert (cåte un program nou la circa două zile) şi încercarea vizibilă, chiar dacă nu întotdeauna reuşită, de a fi creativi recomandă cea mai tånără dintre televiziunile online autohtone (a fost lansată la 1 aprilie) drept şi cea mai eficientă dintre ele.
15 mii de vizitatori unici pe zi ar trebui să aibă o televiziune online ca să poată deveni rentabilă, potrivit lui Emil Gal