acestea dobanzi, de la data primirii sumelor respective.”Programul pentru sprijinirea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii prin fonduri in limita sumelor platite pentru impozitul pe profitul reinvestit indelineste conditiile pentru a fi considerat o schema de ajutor de stat. In acest caz este de presupus ca a fost notificat Consiliului Concurentei si ca a obtinut autorizarea acestuia pentru fi legal. Nu intamplator vrem sa ne asiguram de legalitatea unei astfel de initiative. Nu a trecut chiar atat de mult timp de cand se afirma ca astfel de facilitati nu sunt privite cu ochi buni de catre UE sau de catre organismele financiare internationale. Iata de ce suntem dornici sa aflam opinia Consiliului Concurentei in legatura cu acest subiect (care, pana la data scrierii acestui articol, nu a fost exprimata public).Una peste alta, rugamintile oamenilor de afaceri romani se pare ca au fost ascultate. Sau poate e vorba doar de un context politic propice unor astfel de initiative (evident, ne gandim la alegerile generale din aceasta toamna).Dar ce cautam atata calul de dar la dinti?… se vor intreba probabil unii oameni de afaceri, fericiti ca vor primi bani de la stat. Motive sunt destule, iar posibila iritare a UE nu este in capul listei.Iata cateva din ele:1. Din categoria IMM-urilor sunt excluse microintreprinderile.2. Nu este prevazuta perioada de derulare a Programului, dar din context se poate deduce ca se are in vedere doar perioada octombrie – decembrie 2004 (ca perioada de efectuare a investitiilor). Deci un orizont temporal foarte scurt.3. La momentul depunerii solicitarii, agentii economici trebuie sa-si fi platit la termen toate obligatiile catre bugetul de stat (pct. 4.2). O conditie „hard” care devine „soft” ceva ceva mai incolo: la pct. 6.1 solicitantul va depune o declaratie pe proprie raspundere din care sa reiasa ca nu are datorii exigibile. Legiuitorul pare sa nu inteleaga diferenta intre a nu avea datorii exigibile (in momentul depunerii cererii) si intre a plati la termen aceste datorii. Confuzia nu se opreste aici. In timp ce la pct. 4.2. se vorbeste de obligatii catre bugetul de stat, la pct. 6.1. se adauga si cele catre bugetele speciale si bugetul local.4. Pentru ca solicitantul sa fie eligibil pentru obtinerea de fonduri, trebuie sa fi avut bilant pozitiv la sfarsitul anului anterior si sa fi reinvestit profitul total sau partial. Trecand peste expresia „bilant pozitiv” pe care nu o sa o gasiti ca atare in situatiile financiare anuale, incercam sa ne dam seama ce ar putea fi, din punct de vedere financiar-contabil, profitul reinvestit. Profitul repartizat la rezerve? Profitul nerepartizat? De un lucru suntem siguri insa: cei care la sfarsitul anului 2003 au distribuit integral profitul sub forma de dividende sunt sariti de la socoteala. Cel putin pentru acest an.5. Se vorbeste de primirea unor fonduri in limita impozitului aferent profitului reinvestit. Este doar in parte adevarat deoarece, asa cum spune art. 2, fondurile sunt plafonate: „Suma alocata Programului se stabileste anual prin legea bugetului de stat.” De unde si concluzia ca nu toti cei care vor solicita fonduri le vor si primi. 6. Sintagma de acum „in limita impozitului aferent profitului reinvestit” ne trimite cu gandul la vremurile de trista amintire in care contabilii se dadeau de ceasul mortii calculand dupa formule alambicate valoarea profitului reinvestit. Codul fiscal a pus cruce acelor formule aberante care nu aveau nimic comun cu practicile financiar-contabile. Minunea nu a durat prea mult. Vom incepe din nou sa despicam firul in patru incercand sa dam un sens definitiilor date de legiuitor profitului reinvestit si impozitului aferent. Spre exemplu, nu este clar care profit trebuie reinvestit in trimestrul IV: cel aferent anului 2003 sau cel aferent anului 2004? Cum se poate demonstra care profit anume a fost sursa pentru investitii?7. In cazul in care ne raportam la un impozit platit, este evident ca fondurile alocate de catre stat se vor constitui de fapt in rambursari de impozit si vor fi conditionate de anumite termene. Spre exemplu, pentru investitiile realizate in trimestrul IV, solicitantii eligibili vor depune probabil cererea de alocare de fonduri dupa data depunerii bilantului anual. De altfel, legea prevede in mod expres ca in cursul anului 2005 se vor rambursa sumele platite cu titlu de impozit pentru investitiile achitate si puse in functiune intre 1 octombrie si 31 decembrie 2004. Nu vor fi putini cei care vor face in perioada urmatoare investitii peste bugetul alocat pentru aceasta perioada, in asteptarea rambursarii sumelor platite cu titlu de impozit. Noi apreciem ca este o initiativa destul de riscanta, avand in vedere ambiguitatea legii si, mai ales, absenta procedurii de implementare (care urmeaza sa fie aprobata la un moment dat prin Ordin al ANIMMC).
Conditii de eligibilitate pentru agenTii economici (conditiile trebuie indeplinite cumulativ):
a) au capital social integral privat;
b) indeplinesc conditiile prevazute de Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, pentru a fi intreprinderi mici si mijlocii;
c) si-au indeplinit la termen obligatiile exigibile de plata a contributiilor, impozitelor si taxelor catre bugetul de stat, prevazute de legislatia in vigoare;
d) nu sunt in stare de faliment ori de lichidare, nu au afacerile administrate de un judecator-sindic, nu au activitatile comerciale suspendate sau nu se afla intr-o situatie similara cu cele mentionate mai sus, reglementata de lege;
e) nu fac obiectul unei proceduri legale pentru declararea lor in una dintre situatiile prevazute la lit. d);
f) au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au reinvestit in tot sau in parte profitul;
g) nu au aplicat amortizarea accelerata prevazuta de Codul fiscal.