in Occident, cele mai multe centre de cariera functioneaza i cadrul campusurilor universitare, ele fiind si un excelent mod de intersectie itre nevoile angajatorilor si asteptarile studentilor interesati sa gaseasca locul cel mai potrivit pentru debutul profesional. Marile companii din strainatate, care pun accent pe valoarea oamenilor si investesc i dezvoltarea lor pe termen lung, au preluat modelul acestor centre, adaptindu-le la specificul activitatii de management al resurselor umane si cult
in Occident, cele mai multe centre de cariera functioneaza i cadrul campusurilor universitare, ele fiind si un excelent mod de intersectie itre nevoile angajatorilor si asteptarile studentilor interesati sa gaseasca locul cel mai potrivit pentru debutul profesional. Marile companii din strainatate, care pun accent pe valoarea oamenilor si investesc i dezvoltarea lor pe termen lung, au preluat modelul acestor centre, adaptindu-le la specificul activitatii de management al resurselor umane si culturii organizationale. intr-un spatiu special amenajat, angajatii au la dispozitie carti si echipamente electronice pentru informarea lor profesionala. in functie de nevoile specifice, ei beneficiaza de sprijinul unor psihologi, consilieri i cariera sau traineri, care lucreaza i cadrul centrului si ofera servicii itr-un mod foarte asemanator celor furnizate de firmele de consultanta i resurse umane.
in Rominia, sistemul de consiliere pentru dezvoltarea carierei este ica i… fasa, chiar daca statul a facut investitii pentru organizarea unor centre de cariera pe linga marile universitati. Ele nu dispun ica de dotarea materiala, bazele de informatii, retelele de comunicare si nici de experienta necesara pentru a putea contribui efectiv la dezvoltarea potentialului tinerilor sau la integrarea lor i circuitul valorilor profesionale. Nici despre centrele de orientare profesionala ifiintate i cadrul oficiilor fortei de munca nu se poate spune ca fac altceva decit o sumara evaluare a profilului candidatilor si plasarea lor i posturile vacante. Activitatea de orientare profesionala presupune, i afara de cunoasterea individului si aptitudinilor sale, o baza de informatii care sa permita identificarea exigentelor diferitelor profesiuni si cunoasterea cererii de forta de munca i diferite domenii de activitate, pentru a-i orienta pe solicitanti catre profesiunile i care se potrivesc cel mai bine, i asa fel icit sa munceasca de placere.
Compania Connex si-a asumat, chiar din prima zi de la ifiintarea sa i Rominia, rolul de suport si orientare i cariera pentru angajatii sai. Simona Popovici, director asociat pentru dezvoltare organizationala, spune ca, la dimensiuni reduse, Centrul de cariera a iceput sa functioneze din momentul i care s-au facut primele angajari. „Am pornit cu programe de instruire specifice, menite sa sprijine dezvoltarea culturii companiei. Erau special gindite pentru o companie care se afla i lansare spre a putea penetra cit mai repede piata. in pregatirea angajatilor s-a pornit de la ideea de business. Aceasta iti spune ce pozitii ai nevoie i companie si ce abilitati au nevoie oamenii pentru a ocupa anumite posturi. Practic, am pornit de la evaluarea nevoilor si oferirea solutiilor. Trainingul parea i acel moment cel mai bun si cel mai rapid mod de a ajuta compania sa se lanseze.”
Centru de studiu pentru angajati
in numai un an de la ifiintarea societatii, a fost creat „Learning Resources Center”, un centru de studiu pentru angajati, dotat ca la carte, cum s-ar spune. intr-un spatiu larg si amenajat cu bun-gust, salariatii au la dispozitie carti, casete video si sisteme multimedia pe care le pot folosi pentru dezvoltarea lor profesionala. Initiatorii acestui sistem de pregatire individuala au adus chiar si un program de ivatare pe computer – „Self learning” – extrem de util pentru dobindirea unor cunostinte si abilitati de lucru. Pentru a sustine dezvoltarea profesionala a angajatilor, i cadrul centrului a fost creata si o structura formala de lucru. Au fost adusi consultanti i cariera si dezvoltare profesionala care au iceput sa colaboreze i mod sistematic cu angajatii si managerii lor, ivatindu-i sa-si alcatuiasca planuri de dezvoltare si punindu-le la dispozitie instrumentele adecvate de lucru.
„Abia dupa ce s-a consolidat compania – ne spune Simona Popovici – am iceput sa dezvoltam activitatea pe o noua dimensiune, aceea de Executive Assesment Center. Este o metoda introdusa i premiera pe piata romineasca si consta i evaluarea si dezvoltarea personalului cu ajutorul unor baterii speciale de teste si studii. Procedura de investigare se desfasoara pe parcursul unei zile itregi, timp i care angajatul este evaluat, i se identifica potentialul si nevoile de dezvoltare. Fiecare competenta se masoara prin doua instrumente diferite si prin prisma mai multor observatori, i mod separat. Angajatul este pus sa rezolve diferite probleme pe un program de simulare a afacerilor sau este pus sa joace diferite roluri…” Desigur, sistemul de concepere a centrului si dezvoltarea activitatii au fost realizate cu ajutorul unor specialisti din Anglia, Canada, SUA si din alte tari cu traditie deja i managementul resurselor umane. „Pe parcurs au fost specializati si oamenii nostri, atit i tara cit si i strainatate, i companii care fac parte din reteaua noastra de lucru – explica directoarea centrului. in prezent, avem 12 specialisti care ofera angajatilor consultanta de care au nevoie i cariera si furnizeaza trainingul necesar dezvoltarii. Ei sunt si experti, si facilitatori, si consilieri, si traineri. Cred ca tocmai aceasta combinatie confera unicitate centrului nostru de cariera, mai degraba decit activitatile luate i sine.”
Centrul de cariera de la Connex functioneaza itocmai ca o firma de consultanta. Exista consultanti desemnati pe linga fiecare departament din companie, care lucreaza cu angajatii si managerii pentru identificarea nevoilor lor de dezvoltare. Oamenii sunt ajutati sa dobindeasca anumite abilitati, sa-si gaseasca traiectoria de dezvoltare si sa-si administreze cit mai bine cariera.
Un model pentru tineri
Procter&Gamble este o companie renumita i rindul tinerilor pentru bursele de studii si perspectivele pe care le ofera celor preocupati sa-si construiasca o cariera de succes. „Politica noastra este sa angajam tineri absolventi pe care-i crestem i spiritul si cultura companiei – declara directorul de relatii publice, Diana Klusch. Managementul carierei face parte din afacerea noastra. Compania nu angajeaza oameni din afara pentru pozitii de middle sau top management. Promovarile se fac din rindul angajatilor si lucrul acesta este stiut si apreciat ca atare. Una dintre valorile fundamentale ale culturii P&G este aceea de a pastra oamenii cit mai mult i organizatie.”
Un rol important i promovarea acestei filozofii organizationale revine managerilor. Ei sunt cei care administreaza direct cariera oamenilor aflati i subordine. Una dintre sarcinile lor importante, pentru care sunt evaluati si promovati, este aceea de a-si „creste” subalternii si a-i ajuta sa se dezvolte spre a urca i ierarhia companiei. Pentru ca la rindul lor au ocupat i trecut aceleasi pozitii, managerii stiu cel mai bine care sunt abilitatile necesare si ce trebuie sa faca un angajat pentru a ajunge itr-un anumit punct al carierei i organizatie. in aceasta strategie de dezvoltare ei sunt ajutati de companie, care organizeaza programele necesare de instruire. Cea mai mare parte a pregatirii se face i interior, cu ajutorul trainerilor formati din rindul angajatilor. P&G promoveaza cursuri speciale pentru cei care vor sa devina traineri.
Angajatii mai au la dispozitie si un sistem Intranet de informare i domeniul carierei. Pe site-ul companiei ei au la dispozitie un program intitulat „Rapid learning”. Acolo gasesc tot felul de informatii despre felul i care isi pot imbunatati cunostintele, abilitatile de lucru sau cum pot rezolva probleme care apar i activitatea pe care o desfasoara.
Programul de orientare profesionala si dezvoltare a carierei angajatilor este integrat. Chiar de la angajare, fiecare persoana intra itr-un proces specific de instruire. in primii doi ani toti angajatii trec printr-o serie itreaga de cursuri care ii ajuta sa se integreze i spiritul companiei, dupa care, i functie de problemele identificate i procesul de evaluare sau de nevoile departamentului, sunt instruiti i cadrul unor programe speciale. Diana Klusch spune ca rezultate minunate i dezvoltarea carierei il da si sistemul de „networking”: „Relatiile cu alti oameni din companie, din tara sau din strainatate, te pot ajuta si influenta foarte mult i cariera. Sfaturile acestora si recomandarile lor pentru ocuparea unei alte pozitii contribuie de multe ori la schimbari spectaculoase i viata profesionala.”t