Ultima săptămână a "grandiosului" IPO (Initial Public Offering – Ofertă Publică Inițială) Facebook a fost bombardată cu știri fierbinți despre cât de căutate sunt acțiunile companiei de către investitori. Se vorbea de o cerere uriașă, dincolo de orice așteptări.
Astfel, deși inițial Facebook voia să ia din piață prin IPO circa 10 miliarde dolari, prin vânzarea a 337 milioane de acțiuni la un preț cuprins între 28 dolari și 35 dolari, ulterior compania s-a gândit că exploateze la maximum mediatizarea și a mărit în două etape valoarea IPO-ului, cu 60%, până la 16 miliarde dolari. Majorarea s-a făcut atât prin volumul pachetului scos la vânzare, care a crescut până la 421 milioane acțiuni, cât și prin intervalul prețului de vânzare, majorat la 34-38 dolari. Pentru ca într-un final, pe fondul cererii unor investitori induși în eroare și parcă sedați, Facebook să decidă prețul de vânzare la nivelul maxim posibil, de 38 dolari, nivel la care compania era evaluată la 104,2 miliarde dolari. Adică, Facebook a ajuns să reprezinte de departe cea mai valoroasă companie din istorie la debutul pe Wall Street.
Cu câteva ore înaintea debutului pe bursa americană, analiștii se întreceau în predicții, iar majoritatea celor mediatizați estimau o creștere de cel puțin 50% a acțiunilor Facebook în prima zi de tranzacționare, iar orice creștere mai mică de 50% era văzută ca o dezamăgire! Asta însemna că ei estimau compania la cel puțin 156 miliarde dolari, adică la aproximativ de 150 de ori câștigurile (profitul net anual n.r.).
Nu mai contează ce s-a întâmplat în prima zi (creștere aproape zero) și nici că alți analiști vedeau o creștere mai mică (10%-20%) sau deloc.
Contează ce s-a întâmplat cu Facebook după primele zece zile de tranzacționare pe Wall Street. Acțiunile Facebook au încheiat această săptămână în cădere cu încă 6,4%, la prețul de 27,72 dolari, adică cu 27% sub prețul din IPO. Astfel, valoarea companiei a scăzut cu peste 28 miliarde dolari de la valoarea dată de IPO și până acum.
Pe de altă parte, dacă ne raportăm la estimarea "marilor analiști", de peste 156 miliarde dolari, valoarea Facebook este acum cu mai mult de 80 de miliarde dolari sub acel nivel. Cu alte cuvinte, Facebook a pierdut ipotetic cu mult mai mult decât averea celui mai bogat om din lume. Potrivit Bloomberg Billionaires Index, cel mai bogat om din lume este mexicanul Carlos Slim Helu, cu o averea estimată la 63 miliarde dolari.
Rămâne de văzut dacă pentru umflarea acestor estimări va plăti cineva. Cum de asemenea rămâne de văzut dacă băncile de investiții care au intermediat oferta Facebook, în frunte cu Morgan Stanley, vor fi fi sancționate pentru faptul că au indus în eroare investitorii participanți la IPO, neprezentându-le estimările în scădere privind veniturile și câștigurile Facebook și transmițând aceste date doar către clienții preferențiali. Și de asemenea merită urmărit cum va plăti bursa Nasdaq pentru defecțiunile tehnice din prima zi de tranzacționare a Facebook, când sistemul s-a blocat și a adus pierderi substanțiale investitorilor și pentru market-makers (furnizorii de lichiditate, formatorii de piață). Unele ordine, deși anulate, s-au executat și după 2-3 ore, la prețuri decorelate cu mult de piață.
Cum să pierzi în 10 zile mai mult decât averea celui mai bogat om din lume
3 iunie 2012, 09:42
Ultima modificare în 3 iunie 2012, 12:42
Vă mai amintiți nebunia de dinaintea listării Facebook? Pe fondul mediatizării excesive, IPO-ul Facebook a ajuns să fie cel mai mare din istorie pe domeniul tehnologiei. Compania a profitat din plin de această expunere și a vândut acțiuni în oferta primară la cel mai mare preț cu putință. Și ca tabloul să fie complet, majoritatea analiștilor mediatizați estimau o creștere de cel puțin 50% în prima zi pe Wall Street. Care e acum diferența dintre acele așteptări induse de analiști și realitate? Pierderea depășește cu mult averea celui mai bogat om din lume. Și asta după doar zece zile pe bursă.
Etichete: facebook
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Publicat in categoriile: Companii
Ne puteți urmări pe Facebook, Telegram sau pe Google News
Pentru comentarii sau drept la replică, ne puteți contacta pe pagina noastră de Facebook
- Vinurile rosé, cu dedicaţie pentru femei
- Degringolada din piața media încurcă planurile de promovare ale marilor producători auto
- Scenariu optimist pentru TWITTER: Venituri de un miliard de dolari din publicitate până în 2014
- Fostul director general al Poştei Române: „O amendă de 25 milioane euro poate avea efecte dezastruoase asupra unei companii”
- Ponta: clawback-ul nu poate fi aplicat nici cum vor producătorii, nici cum vrea Guvernul
- Silvarom mizează în continuare pe mobilierul școlar și caută piețe la export
- Ioan Badea: «Dacă îţi propui puţin, nu ai cum să realizezi mult»
- Decizia Renault de a muta o parte din producţia Dacia în Maroc costă Bosch România 10 milioane de euro
- Sterling Resources începe forajul în Marea Neagră
- Directorul Policolor – Orgachim: Piaţa va stagna la nivelul anului trecut