Utilizarea neadecvată a instalaţiilor interioare sau apelarea la serviciile unor „meşteri“ neatestaţi vă pot pune în situaţii regretabile
Vă mai amintiţi de povestea „Fetiţa cu chibrituri“? Uneori din neglijenţă, alteori din dorinţa de a reduce cheltuielile, chiar şi oamenii maturi ajung în situaţia fetiţei din poveste. Dacă vă uitaţi pe comunicatele remise de Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), veţi constata că de la începutul anului şi până în prezent pompierii s-au confruntat cu mai multe incidente, unele, din păcate, soldate şi cu pierderi de vieţi omeneşti.
Cauza: de cele mai multe ori este vorba de inconştienţă. Aragaz deschis fără flacără, care a dus la explozia unei locuinţe dintr-un cartier din Bucureşti, sau o butelie de gaze lăsată deschisă peste noapte, fiind necesară evacuarea persoanelor unui bloc din Piteşti, sunt doar două dintre incidentele minore, dacă le putem spune aşa. Cel mai grav incident a avut loc în luna februarie, la Sighetu Marmaţiei, unde în urma a două explozii 21 de persoane au nevoie de îngrijiri medicale, incendiu în urma căruia s-au înregistrat şi decese.
Obligaţii şi responsabilităţi
Evenimentele de mai sus ne-au făcut să demarăm o campanie pentru a informa cititorii Capital despre obligaţiile şi responsabilităţile consumatorilor de gaze naturale, atât cei casnici, cât şi cei noncasnici.
Reprezentanţii celor doi mari distribuitori de gaze naturale din România, E.ON Gaz Distribuţie şi Distrigaz Sud Reţele, filiala de distribuţie a GDF Suez Energy România, ne-au confirmat faptul că cele mai multe incidente legate de utilizarea gazelor naturale sunt produse pe instalaţiile interioare neconforme (modificări ale acestora sau improvizaţii) sau din cauza nerespectării instrucţiunilor de utilizare a gazelor naturale.
„Pentru a evita evenimente cu consecinţe atât de grave, consumatorii casnici trebuie să conştientizeze riscurile la care se expun prin utilizarea improvizaţiilor şi să manifeste o atitudine responsabilă, eliminând orice posibilitate de montare ilegală de racorduri la instalaţiile interioare de utilizare a gazelor naturale“, susţin reprezentanţii E.ON Gaz.
Trebuie menţionat faptul că, potrivit legislaţiei, consumatorii trebuie să se asigure că verificările şi reviziile instalaţiei interioare de utilizare a gazelor naturale sunt efectuate în termenele legale. „Consumatorii trebuie să efectueze verificarea şi revizia periodică a instalaţiei de utilizare gaze naturale, în conformitate cu normele în vigoare aprobate prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei; operaţiunile de verificare periodică se vor efectua la maximum doi ani, iar cele de revizie periodică la maximum zece ani“, ne-au precizat reprezentanţii Berg Sistem Gaz. Nerespectarea perioadei obligatorii de verificare/revizie reprezintă un posibil factor de risc pentru siguranţa clienţilor.
Revizia/verificarea instalaţiei de gaze naturale înseamnă: un control preventiv şi obligatoriu; depistarea eventualelor scăpări de gaze; certitudinea unei bune funcţionări a instalaţiei de utilizare a gazelor naturale; siguranţa clienţilor care beneficiază de gaze naturale.
Totodată, consumatorii de gaze trebuie să se asigure periodic, prin firme şi personal autorizat, de funcţionarea corespunzătoare a aparatelor pe care le utilizează, precum şi a canalelor de evacuare a gazelor arse.
Când se simte miros de gaz
– Se sting toate focurile
– Se deschid toate uşile şi ferestrele
– Nu se aprinde nicio sursă de foc
– Nu se manevrează aparate electrice
– Nu se verifică cu flacără instalaţiile de gaze naturale
– Se anunţă imediat operatorul licenţiat de distribuţie, 0800.800.928 clienţii E.ON Gaz Distribuţie, respectiv 0219281 (pentru Bucureşti) sau 02XX.928 urmat de prefixul Romtelecom al judeţului respectiv în cazul clienţilor Distrigaz Sud Reţele – GDF Suez Energy România.