Ideea deschiderii unei cofetarii i-a venit in momentul in care a realizat ca in oras nu existau decat cofetarii de stat. „Cerere era destul de mare pe piata, insa ea era deservita aproape in totalitate de cofetariile de stat”, spune Gheorghita Dumitru. Pana la urma, aceasta conjunctura ii era insa cat se poate de favorabila, pentru ca daca reusea sa ofere dulciuri si servicii de calitate, putea sa concureze cu usurinta reteaua de stat. Mai era insa o problema: nu avea banii necesari punerii in practica a acestei idei. S-a decis sa ia un credit de la o banca punand drept garantie propria casa. „Am contractat un credit de patru milioane de lei in 1991. Erau o groaza de bani. Banca ne-a pus gaj pana si pe perdelele din casa”, a declarat Gheorghita Dumitru. Cea mai mare parte a banilor au fost investiti in achizitionarea spatiului comercial din centrul Craiovei si in utilajele necesare dotarii propriului laborator al cofetariei. La inceputul anului 1992, Gheorghita Dumitru a riscat totul si a deschis Patiseria Sport, care avea drept model localurile italiene. Firma a inceput sa functioneze luna martie, iar primii angajati au fost chiar membrii familiei Dumitru. Nici unul dintre ei nu avusese de-a face in vreun fel cu meseria de cofetar, insa experienta capatata de Gheorghita in perioada in care a muncit ca gestionar constituia un capital destul de important. Pe vremea aceea, fiul Gheorghitei Dumitru era fotbalist la Universitatea Craiova, asa ca primii clienti au fost chiar jucatorii clubului si familiile lor. Intr-un fel, acest fapt constituia o buna reclama, dat fiind faptul ca fotbalistii Universitatii sunt, in general, foarte cunoscuti in oras. Practic, business-ul a mers de la inceput, cifra de afaceri ridicandu-se in acei ani la cateva zeci de mii de lei lunar. „In al doilea an de functionare a aparut si profitul”, spune Gheorghita Dumitru. O imagine occidentala nu era insa de ajuns pentru a se impune pe piata. Daca vindea cam aceleasi tipuri de prajituri, pe care craiovenii le gaseau in orice cofetarie din oras, localul nu avea cum sa supravietuiasca multa vreme. „Ne-am axat pe prajiturile de lux, insa cea mai buna idee a fost sa vindem prajituri de casa. stiam ca sunt multe gospodine care, din lipsa de timp, ar da orice pentru a cumpara astfel de prajituri de la o cofetarie din oras”, explica Gheorghita Dumitru. Cu toate ca la inceput patronii nu s-au gandit in nici un fel la o extindere, micul local, care incerca sa se impuna pe piata in urma cu 12 ani prin vanzarea de prajituri de casa, a crescut considerabil. Acum, compania a ajuns la o cifra anuala de afaceri de 20 de miliarde de lei, are 102 angajati si clienti din toata Oltenia, Timis si Hunedoara. Compania si-a schimbat numele, cofetaria numindu-se acum Rio Albert. Din 2003, toata constructia exterioara a sediului firmei are o infatisare identica cu cea a cazinoului Rio, unul dintre cele mai renumite cazinouri din Las Vegas. Printre cele mai abile miscari ale patroanei a fost investitia in paralel intr-o mica ferma, de unde sa poata procura o parte din materia prima necesara productiei de prajituri si pizza. Acest lucru i-a permis o reducere considerabila a costurilor de operare si mentinerea unor preturi mici pentru produse.Compania are deschise in acest moment trei puncte de desfacere in Craiova, iar de o saptamana a introdus un nou concept pe piata: distributia de prajituri la domiciliu. Publicitatea si promovarea noului sistem nu au implicat costuri suplimentare, deoarece s-au bazat pe tiparirea conditiilor de distributie pe ambalajele prajiturilor sau cutiilor de pizza. „Am pornit cu patru masini de distributie, iar la vara vom introduce si masini de inghetata pentru transport la domiciliu, dupa un model care are succes in Las Vegas”, spune Gheorghita Dumitru. Aparent, costurile de livrare pot fi destul de mari, insa la un calcul atent se poate ajunge doar la 1.000-3.000 de lei in plus pentru fiecare produs, in functie de distanta ce urmeaza a fi parcursa.

Concurenta pe piata locala este In crestere
Desi Rio Albert detine suprematia pe piata de profil, in ultima vreme apar foarte multe cofetarii noi in Craiova. Cofetarii spun ca nu este greu sa-si creeze un vad comercial, pentru ca cererea pe piata este destul de mare.Specialistii spun ca oricand pe piata din oras poate aparea un brand puternic, dupa modelul restaurantelor. Materia prima (faina, oua, lapte) este ieftina in zona Craiovei si in tot judetul Dolj, iar costurile ar fi minime. Pe piata muncii din oras cererea este destul de mare in randul cofetarilor si al patiserilor, in acelasi timp ea fiind si destul de ieftina. Daca investitia se contureaza intr-o zona dens populata, in apropierea unor supermarketuri sau unitati de invatamant, afacerea poate deveni destul de repede profitabila. La periferie insa nu se pune problema de comercializare cu succes a produselor de lux.

Business Start
Investitie minima: 500 de milioane de lei, fara a include spatiul si fara o retea de distributie la domiciliu, dar cu un laborator propriu. Cea mai mare parte a banilor va trebui sa fie investiti in utilajele pentru laborator.
· Investitia in propriul laborator este obligatorie. Pe langa faptul ca scade costurile de operare, aduce si prestigiu in ochii clientilor, care prefera produsele proaspete.
Locatie:
· O cofetarie poate fi deschisa atat in centrul unui oras cat si in cartierele de la periferie. In cazul unei locatii la periferie, nu dezvoltati un local de lux, ci unul in care preturile sa permita accesul unui numar mare de clienti.
· Unul dintre avantajele afacerilor cu cofetarii este numarul mare de potentiali clienti. La cofetarie vin atat copiii, cat si adultii sau batranii, iar produsele sunt destul de usor vandabile.
Costuri: O mare parte din cheltuieli scad prin alegerea unor furnizori din orasul in care este amplasata cofetaria.
· Cresterea preturilor la materia prima a determinat multe cofetarii sa isi scumpeasca in mod repetat produsele. Gheorghita Dumitru a reusit sa rezolve aceasta problema prin investitia in paralel intr-o ferma proprie, care ii asigura o parte din materia prima.
Alte sfaturi:
· Diversificarea serviciilor si a produselor, precum si mentinerea constanta a calitatii sunt esentiale pentru mentinerea pe piata a unei astfel de afaceri. Dezvoltarea unui sistem de livrare de prajituri la domiciliu este una dintre idei, insa este obligatoriu sa fie avuta in vedere optimizarea costurilor.
· Lipsa capitalului este una dintre problemele oricarei afaceri aflate la inceput. Nu ezitati sa diversificati business-ul prin vanzarea si de alte produse: pizza, patiserie. Adaptati-va sezoanelor si schimbati oferta in functie de acestea. De exemplu, vara oferiti inghetata si iarna, in preajma Sarbatorilor de iarna, cozonaci.

Problemele unei cofetarii din Craiova
Una dintre problemele pe care le ridica o astfel de afacere este reprezentata de posibilitatea destul de redusa de dezvoltare. Compania din Craiova nu se poate extinde mai mult decat a aratat ca intentioneaza. Proprietarii acesteia se multumesc cu putin si nu iau in discutie o dezvoltare in alte judete ale Olteniei, cu toate ca exista cerere, dupa cum sustin chiar ei. Cei 102 salariati sunt platiti cu salariul minim pe economie, pentru ca politica de mentinere a preturilor reduse nu permite o majorare a drepturilor banesti lunare. Profitul se reinvesteste, iar societatea se confrunta cu probleme specifice zonei Olteniei: lichiditate scazuta, ceea ce face ca pentru achitarea in termen a unor furnizori sa se apeleze la o linie de credit. Numarul de clienti in crestere face ca Rio Albert sa nu mai onoreze cu aceeasi rapiditate comenzile.