„La cererea utilizatorilor s-au mai introdus inca doua campuri noi, functia si societatea. Astfel, fiecare posesor de semnatura electronica poate actiona si ca reprezentant al unei persoane juridice“, spune Lauru Badita, director executiv la E-sign Romania.O astfel de semnatura este eliberata de companii specializate, care functioneaza ca un tert intre utilizatorii de semnaturi electronice. Mai exact, aceste companii garanteaza faptul ca o anumita semnatura electronica este valida sa
„La cererea utilizatorilor s-au mai introdus inca doua campuri noi, functia si societatea. Astfel, fiecare posesor de semnatura electronica poate actiona si ca reprezentant al unei persoane juridice“, spune Lauru Badita, director executiv la E-sign Romania.O astfel de semnatura este eliberata de companii specializate, care functioneaza ca un tert intre utilizatorii de semnaturi electronice. Mai exact, aceste companii garanteaza faptul ca o anumita semnatura electronica este valida sau nu. Pentru a putea avea o certificare electronica trebuie platita taxa de 40 de euro. Dupa un an, conform legii semnaturii electronice, certificatul expira si trebuie reinnoit.Fiecare posesor de semnatura electronica are o cheie privata si una publica. Cheia publica este disponibila oricui si furnizeaza informatii despre cine este posesorul semnaturii electronice. Cheia privata este corespondenta cheii publice, cu ajutorul careia utilizatorul poate semna un document.„Pentru o semnatura electronica calificata, avem nevoie si de un dispozitiv securizat, care poate fi token-ul sau smart cardul“, mai spune Badita. Este vorba de un dispozitiv, de marimea unei chei, care contine un cip criptografic si care pastreaza cheia privata intr-o zona de siguranta si nu paraseste niciodata dispozitivul. Accesul la acest dispozitiv se face intr-un mod securizat cu un cod PIN, exact ca la un telefon mobil. Un astfel de dispozitiv poate costa intre 50 si 150 de euro, in functie de gradul de securizare dorit de utilizator.Folosirea semnaturii electronice poate fi facut practic in orice domeniu. „Orice semnam in format fizic, olograf, putem semna si electronic. Nu exista o limita“, explica Badita. „Daca la inceput cei care au cumparat semnatura electronica au dorit sa afle mai multe despre acest serviciu pentru activitatea interna, in prezent avem clienti care au inceput sa schimbe documente intre ei“, mai spune Badita.Totusi, sunt cateva sectoare care au adoptat mai repede decat altele certificarea electronica. Un exemplu ar fi sectorul financiar-bancar, care raspunde in general mai repede la cerintele de securitate.Legea bancara din Romania permite utilizarea certificatelor digitale de semnatura electronica in aplicatiile de tip Internet Banking. In prezent, cateva banci au lansat astfel de aplicatii, bazate pe certificate digitale, insa acestea nu sunt conforme legii semnaturii electronice, iar conceptul de non-repudiere (recunoasterea legala) nu poate fi aplicat. Mai exact, in cazul unei fraude, banca nu-l poate face pe utilizator sa raspunda in fata legii.Certificarea electronica este folosita si in cazul magazinelor virtuale. „In cazul comertului electronic putem vorbi de securizarea tranzactiei electronice, cu ajutorul certificatului de server, si de autentificarea domeniului fata de utilizatori, posesori de carduri bancare. Astfel, transmiterea datelor confidentiale, inclusiv cele legate de cartea de credit se transmit in deplina siguranta. Autentificarea domeniului sau site-ului este necesara pentru a evita posibile fraude si este un factor de incredere fata de utilizatori“, este de parere Badita.Si pentru notari a aparut o lege privind regimul juridic al activitatii electronice notariale. „Legea notarului electronic a aparut de curand, insa normele inca nu au aparut si sunt in curs de reglementare. Totusi, o serie de documente sunt specificate in lege si pot fi semnate electronic. Este un sistem care va fluidiza anumite documente notariale intre avocat si notar, persoane si notar“, precizeaza Badita.In Romania, exista 30-35.000 de semnaturi electronice, un numar mic daca am raporta la populatia Romaniei. Insa, cu cat ne apropiem de integrarea in Uniunea Europeana, semnatura electronica nu mai trebuie vazuta ca un lucru exotic. Spre exemplu, in Estonia toata populatia are carti de identitate electronice, care contin si semnatura electronica.
Avantajele semnaturii electronice
1. Securizarea tranzactiilor electronice date de:
Autentificare – atesta identitatea semnatarului in mod legal
Integritate – documentele sau mesajele semnate electronic nu pot fi modificate
Confidentialitate – este asigurata prin criptarea informatiei, iar continutul mesajului nu poate fi citit de altcineva in afara destinatarului
Non-repudiere – recunoasterea legala a semnaturii electronice, conferindu-i astfel aceeasi valoare cu cea a semnaturii olografe.
2. O sfera larga de aplicatii, putand inlocui semnatura fizica pentru orice domeniu.
3. Aduce importante reduceri de timp deoarece permite realizarea tranzactiilor intre persoanele aflate la distanta si elimina lucrul cu hartia.