Cum să-ţi motivezi angajaţii în vremuri de criză

Cum motivezi angajaţii când nu mai ai bani? Recesiunea a venit cu soluţii pe cât de simple, pe atât de eficiente. În multe companii, numai faptul că angajaţii au prieteni sau cunoştinţe care şi-au pierdut recent locul de muncă pare să fie un factor motivant. Păstrarea locului de muncă a devenit un instrument puternic de motivare. Angajaţi care în urmă cu un an se plângeau că nu mai primesc nimic în plus la salariu, deşi managementul nu mai ştia cum să le compenseze cât

Cum motivezi angajaţii când nu mai ai bani? Recesiunea a venit cu soluţii pe cât de simple, pe atât de eficiente.

În multe companii, numai faptul că angajaţii au prieteni sau cunoştinţe care şi-au pierdut recent locul de muncă pare să fie un factor motivant. Păstrarea locului de muncă a devenit un instrument puternic de motivare. Angajaţi care în urmă cu un an se plângeau că nu mai primesc nimic în plus la salariu, deşi managementul nu mai ştia cum să le compenseze cât mai bine munca, acum „trag mai tare“ numai pentru a nu pierde ceea ce au.

Sunt însă şi companii pe care criza le-a ocolit sau care fac eforturi pentru a-şi păstra oamenii valoroşi. Acolo, practicile motivaţionale clasice s-au păstrat. Dar astfel de companii se numără acum pe degete. Majoritatea caută acum tot felul de soluţii noi de motivare nonfinanciară.

Monedă de schimb pentru motivare

Motivarea angajaţilor se practică acum la nivelul „E în regulă. Ne dezvoltăm“. Din această perspectivă, iată ce am aflat că se practică în companii la ora actuală:

1. Menţinerea salariilor la nivelul existent
Mesajul transmis este acela că afacerea este în regulă sau că firma are grijă de angajaţi.

2. Creşterea salariilor cu un procentaj mic
Transmite ideea că lucrurile sunt sub control.

3. Investiţii în IT, care sprijină afacerea
O asemenea abordare sugerează ideea de forţă financiară: „Avem bani, în ciuda a ceea ce e pe piaţă“.

4. Întâlniri pentru a discuta „cu cărţile pe faţă“ situaţia existentă
Se discută ce se va face în mod special în această perioadă pentru a contracara efectele crizei.

5. Transmiterea de mesaje clare
Se comunică faptul că, indiferent de situaţie, nimeni nu va fi dat afară sau nu se vor închide filiale sau magazine.

6. Ieşiri „la o bere“
Se practică în companiile mai mici unde se discută despre moralul oamenilor şi ce anume se va face în continuare, insistându-se asupra ideii de răbdare, încredere şi perseverenţă.

7. Dezvoltarea de noi produse şi servicii
Transmite mesajul că se poate profita din plin de această perioadă pentru a genera idei noi de business.

ACCENT PE PROMOVĂRILE INTERNE

Roxana Cîlţea, director re­surse umane, Sanofi-Aventis România: Crize, globale sau specifice domeniului de activitate, au existat şi vor exista întotdeauna în viaţa oricărei companii. Nimic nu poate fi mai contraproductiv şi mai demotivant pentru angajaţi decât o atmosferă negativă, de reliefare a impedimentelor şi dificultăţilor. Folosim, în continuare, cel mai important instrument de motivare: performanţa. În companie există o legătură directă între performanţă şi motivare. Folosim, aşadar, acelaşi sistem foarte transparent de bonusare, bazat pe realizarea obiectivelor cantitative şi calitative atât individuale, cât şi la nivel de echipă, ţară sau grup, inclusiv implicarea personală şi respectarea valorilor. În paralel, folosim şi sisteme de motivare nonfinanciară: investim în dezvoltarea personală. Avem un sistem de evaluare şi management al talentelor, publicăm intern orice poziţie liberă sau nou-creată, astfel încât promovările interne depăşesc de departe procentajul de recrutări externe.