De multe ori, implementarea unui proces de management asistat de calculator poate reduce semnificativ costurile. Totul e să ştii de unde să începi.

«Utilizarea unei infrastructuri software Mi­­crosoft pentru su­portul aplicaţiilor de business a condus la o reducere a costurilor totale de operare a acestora cu până la 50%, pentru compania cutare». „Implementarea siste­mului ERP de la Siveco România se traduce prin reducerea stocurilor de materii prime, materiale şi producţie neterminată cu 30% şi prin reducerea timpului de realizare a fluxului de aprovizionare cu 40%, la compania X“.

Există nenumărate analize şi studii de caz, inclusiv gratuite pe internet, care prezintă, fie la modul general, fie în particular pentru un anumit produs, avantajele folosirii unui management al afacerii asistat de calculator.

Pentru o companie care decide să reducă cheltuielile aferente tehnologiei informaţiei, probabil că primul pas în această direcţie e cel mai greu, iar cel mai bun sfat ar fi „găseşte un consultant bun“.

Metodiu Mehmet, director general al interogatorului de sistem FairValue, atrage atenţia, în primul rând, asupra cheltuielilor de achiziţie. „Majoritatea companiilor au făcut reduceri de personal ca urmare a crizei. Astfel, există posibilitatea de a se disponibiliza licenţe utilizate de aceste persoane“, explică Mehmet. „În ceea ce priveşte echipamentele, achiziţiile trebuie făcute numai acolo unde există absolută nevoie de hardware nou. Apoi, criza economică a făcut ca necesarul de minute utilizate să scadă faţă de anii trecuti. Recomand o analiză pe ultimile trei luni a facturilor pentru serviciile telefonice şi ajustarea abonamentului pe necesităţile curente, iar pentru internet, să se caute oferte mai avantajoase, deoarece preţurile au scăzut mult în ultimii ani“, adaugă acesta.

Consultanţii atrag atenţia că una dintre cele mai eficiente şi mai noi modalităţi de reducere a costurilor prin eficientizarea infrastructurii este virtualizarea, adică rularea mai multor servere, de exemplu, pe un singur echipament hardware. Unele distribuţii Linux şi noul Windows Server 2008 au incluse nativ suportul pentru virtualizare.

Teama de upgrade

159-30372-20_computer6_20.jpg„Ca să facem aceleaşi lucruri pe care le facem acum ne-ar fi trebuit, probabil, cel puţin două servere în plus, cu 10-20 de mii de euro, pentru fiecare“, spune Georgeta Lar, şef compartiment informatică la Compania de Apă Oradea, citată într-un studiu Microsoft.

Multe companii se tem însă tocmai de achiziţionarea de noi licenţe în această perioadă. „Majoritatea orga­ni­zaţiilor mari si medii au sisteme de licenţiere de volum prin care beneficiază de upgrade de la Windows 2003 Server la Windows 2008 Server fără costuri suplimentare“, subliniază Gabriel Nicolaescu, Server&Tools Business Group Lead la Microsoft România. „Chiar şi organizaţiile care nu deţin software assurance pot reutiliza toate licenţele server cumpărate anterior, dacă le instalează consolidat în mediu virtual pe un singur hardware puternic care rulează Hyper-V Server, un produs gratuit“, completează acesta.

159-30373-20_metodiumehmet_20.jpgAchiziţiile trebuie făcute numai acolo unde există absolută nevoie de hardware nou.
Metodiu Mehmet, director general Fair Value

50% este reducerea de costuri de operare care se poate obţine prin folosirea corectă a softului şi a reţelei informatice

Exploatare la maximum

159-30371-20_computer4_20.jpgAdresaţi riscurile potenţiale. Verificaţi soluţiile de backup (sau implementaţi-le dacă acestea nu există), testaţi funcţionarea soluţiilor şi procedurilor de securitate.

Folosiţi tehnologia pe care aţi achi­ziţionat-o.

Creşteţi productivitatea angajaţilor. De exemplu, optimizaţi procesele prin care marketingul transferă prospecţi către vânzări (este un proces de business pe care IT-ul îl poate susţine uşor).

Comunicaţi mai eficient. Unificaţi cana­lele de comunicare şi economisiţi timp şi bani reducând costurile de telefonie utilizând VoIP şi mesageria instant.

Consolidaţi, standardizaţi, dar nu re­nun­ţaţi la dezvoltarea echipei IT. Diferenţiaţi-vă prin tehnologie.

(Marian Broştean, Microsoft România)

Cum să construieşti o reţea

ARHITECTURA Este importantă implementarea unui model profesional de realizare a reţelei.

PROIECTAREA ÎN AVANS Presupune realizarea unor segmente de reţea suplimentare, care pot fi folosite de utilizatorii noi sau ca backup.

MENTENANȚA PERIODICĂ În cazul unei arhitecturi corect alese şi cu ajutorul liniilor de backup, se poate depista, izola şi remedia eficient orice problemă apărută, fără a întrerupe funcţionarea reţelei.

(Adrian Vartolomei, Blackbox)

Una dintre cele mai eficiente şi mai noi modalităţi de reducere a costurilor prin eficientizarea infrastructurii este virtualizarea, adică rularea mai multor servere, de exemplu, pe un singur echipament hardware.