Ce faci atunci când, odată ajuns la destinaţie, constaţi că agenţia de voiaj nu a făcut rezervarea la hotel ori ţi se oferă altceva decât ai plătit ori turoperatorul local a intrat în insolvenţă?

Perioada de concedii a început pentru români cu falimentul unei companii aviatice şi al unei agenţii de turism. Zeci de familii şi-au văzut astfel vacanţa distrusă şi au trebuit să scoată alţi bani din buzunar pentru a se întoarce în ţară. Alţi turişti, mai „norocoşi“, au ajuns la destinaţie, unde au descoperit că realitatea diferă de pozele din pliantul publicitar.

„În cazul în care, după începerea călătoriei turistice, o parte importantă din serviciile prevăzute în contract nu este realizată sau agenţia de turism organizatoare constată că nu le va putea realiza, aceasta este obligată să ofere turistului alternative în vederea continuării călă­to­riei, fără majorarea preţului, sau să restituie sumele ce reprezintă diferenţa dintre serviciile achitate şi cele efectiv prestate“, explică Paul Anghel, consilier al preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Sorin Nicolescu, prim-vicepreşedinte al Aso­­ciaţiei Naţio­nale a Agenţiilor de Turism (ANAT) şi managerul agen­­ţiei Olimpic International Turism,  exemplifică printr-un caz recent. Falimentul unuia dintre cei mai mari turoperatori din Marea Britanie, Aspire Holiday, i-a obligat pe turiştii români, care luaseră bilet de la agenţia Olimpic, partener Aspire, să plătească hotelul şi celelalte servicii; dar ei au decontat ulterior cheltuiala la Olimpic, care s-a înscris la masa credală pentru recuperarea banilor. Nicolescu este de părere că trebuie să adoptăm modelul german. „Odată cu pachetul turistic, nemţii cumpără şi o asigurare totală, ce include cazurile de faliment al agenţiilor de voiaj şi companiilor aeriene. Costul poliţei e de 5% din preţul pachetului turistic. Din păcate, la noi nu s-a constituit nici măcar fondul de garantare în caz de faliment al agenţiilor de turism“.

171-34965-18_closed.jpgDacă ţi-ai cumpărat bilet de avion, iar compania a dat faliment,  trebuie să sesizezi online Centrul European al Consumatorilor (ECC). Însă, deşi termenul maxim recomandat de către Comisia Europeană pentru soluţionarea cazurilor este de zece săptămâni, unele cazuri se află de nouă luni în baza de date a ECC România. Cauza: modul defectuos în care compania în cauză cooperează cu autorităţile.

Contactează agenţia de turism de la care ai cumpărat pachetul de servicii!

Aceasta poate rezolva, prin intermediul partenerului local, transferul la un alt hotel, de aceeaşi categorie, fără costuri suplimentare, dacă eşti nemulţumit de ceea ce găseşti la faţa locului.
Sorin Nicolescu, prim-vicepreşedinte ANAT

Vino cu facturile şi decontează-le!

Dacă turoperatorul local a dat faliment, achită serviciile la faţa locului şi vino cu facturile la agenţia de unde ai cumpărat vacanţa. Aceasta este obligată să ţi le deconteze.
Sorin Nicolescu, prim-vicepreşedinte ANAT

Sesizează prin poştă şi e-mail!

În cazul în care compania de transport aerian a declarat falimentul, adreseazăte Centrului European al Consumatorilor din România, care va transmite reclamaţia la centrul omolog din UE. De asemenea, reclamaţia trebuie transmisă companiei respective, la sediul central, prin poştă (cu confirmare de primire) şi prin e-mail.
Elena Moise, avocat ECC

Comunică în scris!

Sesizează prompt, în scris, orice deficienţă constatată la faţa locului. Reclamaţia trebuie transmisă atât prestatorului de servicii, cât şi agenţiei de voiaj de la care turistul a cumpărat pachetul de servicii turistice.
Paul Anghel, consilier ANPC