Ţinând cont de situația economică şi atenția acordată bugetului, clientul îşi doreşte din ce în ce mai mult să nu dea greş cu cadoul ales, de aceea începe să se pună din ce în ce mai mult accent pe posibilitatea ca beneficiarul să poată alege din mai multe variante/prestaţii.
În acelaşi timp, achizițiile se mută către internet. În România, piaţa de retail online a crescut cu 141% în perioada Ianuarie-Iulie 2013 faţă de aceeași perioadă a anului trecut, piața cadourilor achiziţionate online crescând cu 83% (sursa PayU).
În ceea ce priveşte ideile de cadou, toată lumea vrea să fie cât mai originală şi inedită, iar cadoul oferit să fie cât mai apreciat de beneficiar.
O soluţie care are un succes extraordinar în Europa de mai mulţi ani a venit din Franţa în 2003, când un tânăr antreprenor francez a lansat compania Smartbox, care practic crea piața pachetelor cadou, companie care acum este prezentă în 18 ţări şi are o cifră de afaceri de 450 milioane de euro. Weekend-uri în natură, zile de cazare într-un boutique hotel, zbor cu avionul sau momente de răsfăţ într-un spa – nenumărate posibilităţi de petrecere plăcută a timpului liber care rivalizează puternic cu cadourile tradiționale.
Numai în Franţa s-au vândut în 2011 pachete cadou de peste 320 milioane iar piața este într-o creștere continuă de 10-15% pe an, neajungându-se încă la maturitate, modelul de business fiind relativ recent. Ideea de business a fost implementată şi în România de magazinul online www.originalo.ro, care oferă 11 pachete-cadou diferite, fiecare conţinând zeci de opţiuni. Evoluţia treptată a comportamentului consumatorului, cât şi schimbarea de paradigmă către cadourile bazate pe o experienţă şi nu pe un obiect fizic propriu-zis, va face ca piaţa pachetelor cadou să reprezinte curând o piață importantă şi în România.
Pachetele cadou încep însă, să fie luate în calcul din ce în ce mai mult şi de către zona corporate. Acest tip de cadou care oferă o flexibilitate foarte mare celor care îl primesc atât din punct de vedere al alegerii serviciului, cât şi durata lungă de timp în care poate fi folosit (în general un an de zile) au, practic, ca şi concurent, coşurile de produse tradiționale. Acestea conţin în general sticle de vin, ciocolată, bomboane, cozonaci şi sunt achiziţionate în principal sezonier în preajma sărbătorilor de iarna sau de Paşte. Piața acestor cadouri corporate lipsite de inspiraţie se ridică la peste 10 milioane de euro, iar lupta este acerbă având în vedere intrarea pe aceasta piață în creștere a unor jucători ca Real, Metro sau Mega Image.
Spre deosebire de coşuri, pachetele cadou-experientă dedicate petrecerii timpului liber pot fi oferite de către companii atât în perioada sărbătorilor, cât şi pe parcursul anului, ca incentive pentru angajați, parteneri de afaceri, concursuri de vânzări, etc.
“Pe www.originalo.ro pachetele sunt împartite pe categorii (Sejur, Spa, Lifestyle, Sport si Aventura) şi au prețuri cuprinse între 99 şi 445 de lei. Compania are personal dedicat care se asigură de satisfacţia clienţilor, dar şi de calitatea serviciilor prestate de către parteneri. Mai mult, Originalo susţine serviciile din România, fie că vorbim de spa, activităţi sportive, turism sau activităţi de lifestyle”, ne declară Tibi Breazu, dezvoltatorul afacerii.
Conceptul originalo.ro este prezent pe piaţa pachetelor-cadou din iunie 2012, iar anul acesta estimează vânzări de 50.000 euro, perioada cea mai favorabilă fiind luna decembrie.