În primele nouă luni ale acestui an aproape 1.600 de români au apelat la singurul organism care le poate rezolva problemele cu banca fără să fie nevoie de proces și de bani pentru avocați.

Numărul clienților care au mers pe această cale a crescut cu peste 140% față de aceași perioadă a lui 2017.

Mai important, 252 de oameni au și reușit, prin negociere, să își impună punctul de vedere obținând ceea ce și-au dorit, adică, de cele mai multe ori, o rată mai mică.

Datele au fost prezentate chiar de către oficialii Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, singura instituție care intermediază, aproape gratuit, negocierile între bănci și clienții lor.

După cum a explicat, pentru Capital, Alexandru Păunescu, membru în consiliul director al CSALB și ditrector juridic al Băncii Naționale a României (BNR), cele mai multe cazuri sunt rezolvate exclusiv online.

Potrivit lui Păunescu, sumele medii care au fost obţinute pentru consumatori se învârt în jurul a 10.000 de euro.  Oamenii vin la CSALB atât cu credite ipotecare cât şi cu credite de nevoi personale pe care nu le mai pot „duce“ din diverse motive, de obicei de natură socială cum ar fi pierderea locului de muncă, probleme de sănătate sau probleme în familie.

„Am avut inclusiv cazuri legate de credite în franci elveţieni. Oamenii veneau setaţi pe fixarea unui anumuit nivel al cursului de schimb. Ori acest lucru este imposibil. În funcţie de ce criterii alegi cursul? În funcţie de cum bate vântul. Pentru ei am încercat să ne concentrăm pe obţinerea unui discount cât mai mare la sold“, spune Păunescu. 

Cel mai des apelează la CSALB bărbaţii cu vârsta între 25 şi 50 de ani, însă vârsta debitorilor care vin la Centru merge până la 70 de ani.

Cum ajungi la CSALB  şi de ce acte ai nevoie

 

Peste 80% din cazurile rezolvate de CSALB au fost operate online sau prin telefon, ceea ce înseamnă că nu este obligatorie nici „confruntarea“ directă dintre client şi bancă, şi nici măcar deplasarea clientului la sediul Centrului pentru a depune cererea. Totul se poate face online.  

„Nu cerem cine ştie ce acte doveditoare. Este de ajuns o minimă dovadă că cel care face cererea a încercat o negociere cu banca. Este suficient, de exemplu, un e-mail trimis în acest sens către bancă, pentru a solicita băncii intrarea în procedură“, arată Alexandru Păunescu.

Mai departe, conciliatorii, unii dintre ei nume importante din avocatura de business sau foşti judecători, încearcă să determine exact care sunt nevoile clientului şi apoi să convingă banca să reducă povara debitorului. 

Argumentele care funcţionează sunt de natură socială. Băncile încep să înţeleagă din ce în ce mai des că este interesul lor să îşi recupereze o parte cât mai mare din creditul acordat şi atunci acceptă reduceri de rate pentru clienţii care au ajuns în situaţia de a nu mai putea plăti.

Problemele de sănătate, pierderea locului de muncă ori a unei persoane apropiate, care aducea venituri pentru familie, pot fi, de exemplu, argumente în negociere. Aceasta nu înseamnă că sunt şi singurele argumente. Reducerea veniturilor, de exemplu, sunt luate, de asemenea, în considerare.