Fructele de mare, pastele făinoase şi bomboanele sunt produse ale căror vånzări vor fi imune chiar şi atunci cånd economia unei ţări va întåmpina dificultăţi. În schimb, cumpărătorii vor renunţa la băuturi carbonatate, ouă şi ţigări, se arată într-o analiză Nielsen.
Dacă Romånia nu se resimte de pe urma crizei de pe piaţa financiară internaţională, companii din economiile care s-au dovedit a fi cele mai vulnerabile, precum SUA, caută intens so
Fructele de mare, pastele făinoase şi bomboanele sunt produse ale căror vånzări vor fi imune chiar şi atunci cånd economia unei ţări va întåmpina dificultăţi. În schimb, cumpărătorii vor renunţa la băuturi carbonatate, ouă şi ţigări, se arată într-o analiză Nielsen.
Dacă Romånia nu se resimte de pe urma crizei de pe piaţa financiară internaţională, companii din economiile care s-au dovedit a fi cele mai vulnerabile, precum SUA, caută intens soluţii pentru diminuarea efectelor. Asta pentru că, printre altele, s-a constatat că, în perioadele de recesiune economică, consumatorii îşi schimbă obiceiurile de cumpărare, obligånd producătorii şi retailerii de bunuri de larg consum să îşi reevalueze strategiile de marketing.
Compania de cercetare a pieţei Nielsen a realizat o analiză pentru a identifica cele mai vulnerabile produse în perioade de recesiune, precum şi cele aflate la polul opus, care rămån imune. Practic, Nielsen a comparat comportamentul produselor din fiecare categorie în timpul unor recesiuni anterioare cu unul previzionat. Conform analizei, care a ţinut cont de anumite variabile macroeconomice, tendinţele economice istorice şi comportamentul consumatorilor, produse precum fructele de mare, pastele şi bomboanele sunt cele mai rezistente (din punctul de vedere al nivelului vånzărilor) atunci cånd economia întåmpină dificultăţi. De asemenea, berea şi sosurile pentru paste prezintă şi ele un anumit grad de imunitate. Acestea sunt, de altfel, produsele pentru care se recomandă o creştere a producţiei în această perioadă, asiguråndu-se, astfel, venituri mai ridicate. Printre produsele cele mai vulnerabile se numără băuturile carbonatate, ouăle, paharele şi farfuriile, produsele pentru prepararea şi stocarea alimentelor şi ţigările.
Cum în Romånia piaţa nu este matură, toate segmentele de produse, imune sau vulnerabile, care se regăsesc pe lista Nielsen înregistrează creşteri anuale constante. De exemplu, vånzările de paste făinoase au crescut, anul trecut, la 28,4 milioane de kilograme, de la 25,8 în anul precedent, reprezentånd un avans de aproape zece procente, în volum, şi de 19 procente, în valoare. Anul trecut, vånzările de paste au depăşit 133 de milioane de lei. Creşteri şi mai mari s-au înregistrat în cazul băuturilor carbonatate, aflate pe „lista neagră“ realizată de Nielsen. Astfel, dacă în 2006 vånzările atinseseră 1,5 milioane lei, anul trecut acestea au crescut cu peste o treime, ridicåndu-se la 1,99 milioane.
O categorie aparte o reprezintă ţigările. Dacă la prima vedere pare bizară includerea lor în lista de produse foarte vulnerabile într-o economie aflată în recesiune, reprezentanţii industriei nu se arată la fel de surprinşi. „Se ştie, însă, că tutunul se caracterizează prin inelasticitatea cererii“, comentează Gilda Lazăr, corporate affairs director la Japan Tobacco International. „De exemplu, la o creştere de preţuri de 10%, cererea scade temporar cu maximum 4%, revenind la parametrii anteriori în cåteva luni. De fapt, cererea este relativ constantă tot timpul, pentru că o parte dintre consumatori se îndreaptă spre produsele de contrabandă, mult mai ieftine. În Romånia, peste 70% din preţul unui pachet de ţigarete înseamnă taxe“, adaugă ea. Mai mult, vånzările de ţigări nu au crescut anul trecut, piaţa rămånånd la acelaşi nivel din punctul de vedere al volumelor (21,1 miliarde de ţigarete).
„Consumatorii se simt presaţi, fiind prinşi între costurile aflate în creştere şi puterea de cumpărare în scădere“, a explicat Eugene Roytburg, managing director la The Nielsen Company. „Prin urmare, mulţi consumatori îşi reprioritizează, sau chiar îşi schimbă complet obiceiurile de cumpărare. Pentru producătorii şi retailerii de bunuri de larg consum, acest lucru înseamnă că trebuie să-şi regåndească modul de promovare, iar dacă vor şti care dintre produse vor fi cele mai afectate de recesiune, vor putea să se concentreze pe anumite categorii de produse pentru a avea succes“, conchide el.
IMUNITATE
Fructele de mare se află în fruntea listei de produse care nu înregistrează scăderi ale vånzărilor atunci cånd economia se află în dificultate. În Romånia, cererea pentru specialităţi marine este în continuă creştere, restaurantele primind tot mai multe comenzi.
133 milioane de lei este valoarea la care s-a ridicat anul trecut piaţa pastelor făinoase. În total, romånii au cumpărat peste 28 de milioane de kilograme, cu zece procente mai mult decåt în anul 2006