Potrivit secretarului de stat, cuantumul indemnizaţiei pentru şomajul tehnic nu trebuie să depăşească 75% din salariul mediu brut, respectiv cel mult 4.072 de lei, sumă din care se vor plăti contribuţiile de asigurări sociale, contribuţiile la sănătate şi impozitul.

„Din punct de vedere al Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, vorbim de trei categorii de beneficiari. În prima categorie, care face referire la alţi profesionişti, atât în Ordonanţa Guvernului nr. 30, cât şi în Ordonanţa de Urgenţă nr. 32, care a venit cu unele modificări, se încadrează foarte multe categorii – de la persoane fizice autorizate la întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, dar şi alte tipuri de activităţi cum sunt cabinetele individuale de medicină dentară, cabinetele psihologice şi alte astfel de activităţi. Cât priveşte cuantumul indemnizaţiei pentru această categorie, vorbim despre 75% din câştigul salarial mediu brut, mai exact de o sumă de 4.072 de lei. Din această sumă, se vor plăti contribuţiile de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate şi impozit. Felul în care se vor plăti aceste contribuţii, termenul la care se vor plăti şi modalitatea vor fi reglementate în zilele următoare printr-un ordin comun al ministrului Muncii cu ministrul Finanţelor Publice”, a spus Ignat, într-o conferinţă de presă.

Cum se vor plăti indemnizațiile?

Potrivit acestuia, modalitatea de plată a acestor indemnizaţii va fi în contul bancar, iar termenul de plată este 10 zile de la data primirii solicitării.

„Facem tot posibilul ca acest termen să fie unul în care doar să ne încadrăm teoretic şi să reuşim în practică să plătim mult mai repede”, a adăugat el.

În ceea ce privește depunerea solicitărilor, potrivit secretarului de stat, acest lucru se va efectua exclusiv online, iar contribuabilii pot solicita informaţii suplimentare printr-un Infoline organizat la ANPIS.

„Cât priveşte depunerea tuturor solicitărilor, aceasta se va face electronic. Există adrese de mail dedicate pentru fiecare agenţie teritorială unde se pot depune aceste solicitări. Aceste adrese sunt afişate pe site-urile agenţiilor teritoriale şi pe site-ul Agenţiei Naţionale (pentru Ocuparea Forţei de Muncă – n. r.). Dincolo de acest lucru, există un Infoline la Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială, cu cinci numere de telefon la care cetăţenii interesaţi şi vizaţi de aceste acte normative pot suna, pot pune orice fel de întrebare şi pot primi orice fel de lămurire. Documentele se depun pentru perioada 16 – 31 martie în perioada 1 – 10 aprilie, iar pentru perioada 1 – 16 aprilie se vor depune în perioada 1 – 10 mai. Condiţiile care trebuie îndeplinite, din punct de vedere al primei categorii de care vorbeam, sunt să fi întrerupt activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de coronavirus în România. Pentru această categorie de indemnizaţii, documentele necesare sunt o declaraţie pe proprie răspundere şi formularul de solicitare. Pe lângă aceste lucruri, vor mai exista documente care ajută să parcurgem cu celeritate procedura, un exemplu pe care vi-l dau este extrasul de cont bancar, să fim siguri că plătim aceşti bani în contul solicitantului respectiv”, a menţionat reprezentantul Ministerului Muncii.

Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a precizat, marţi, într-o conferinţă de presă, că şomajul tehnic nu va fi plătit de angajatori, ci Executivul va pune la dispoziţie fonduri din care se vor face plăţile către angajaţi.

Totodată, aceasta a făcut un apel către angajatori să evite situaţia încheierii brutale a contractului de muncă cu angajaţii lor, cu atât mai mult cu cât există acum această posibilitate de a-şi acoperi „perioada delicată” prin care trec din fondurile guvernamentale.