In perioada anilor ‘70 – ‘80, Romania a exportat mii de tractoare fabricate la Brasov. Astazi, culmea ironiei, aceleasi tractoare fac cale intoarsa, dupa ce au fost culese din atelierele germanilor sau ale polonezilor care, oricum, le-ar fi scos la casat.
Cateva mii de tractoare Universal 650 si DT 445 au luat calea RDG si a Poloniei. Dupa ce si-au facut treaba cu ele, agricultorii din aceste state sunt bucurosi sa le vanda romanilor. De fapt, acest fenomen releva cum nu se poate mai bine starea actuala a economiei romanesti comparativ cu a celorlalte foste tari socialiste. Altfel spus, ce altii arunca de rau, noi luam de bun.
Explicatia sta evident in pret. In Germania, de exemplu, un DT 445 se poate achizitiona la preturi cuprinse intre 200 DM si 1500 DM, iar un U 650 poate costa pana la 2.000 – 2.500 DM ; preturile difera in functie de starea tehnica a autovehiculului si de numarul pieselor de schimb oferite suplimentar. Astfel, sunt foarte frecvente cazurile cand fermierii nemti ofera, pe langa tractorul in stare de functionare, un altul similar, gratuit, pentru piese de schimb. Cat timp un tractor nou-nout il costa pe agricultorul roman intre 220 milioane lei (modelul de 45 CP, cel mai ieftin) si 550 milioane lei, este lesne de imaginat pentru ce anume va opta acesta.
Piata avida de astfel de oferte a dus la aparitia unui nou gen de intreprinzatori: cautatorii de tractoare romanesti second-hand in Germania si Polonia. Intrucat acestea sunt de provenienta romaneasca iar importurile se fac fara taxe, numarul tractoarelor „repatriate” nu este mentionat distinct in nici o statistica. Cunoscatorii apreciaza totusi ca, in ultimul an (2001), au fost aduse in tara cateva sute de tractoare din Germania si Polonia.
Transportul face cat un tractor
Ilie Heim, care a emigrat dupa Revolutie si este acum cetatean german domiciliat in NALrnberg, localitate situata in sudul Germaniei, a fost rugat de varul sau din Romania, Richi, sa-i caute un tractor mai ieftin „de afara”. „Am gasit, din intamplare, un U 650 in stare perfecta de functionare, pe care am dat 1.200 DM. L-am pus pe un trailer – care m-a costat, atunci doar 500 DM, pentru ca l-am prins gol (fara comanda de transport – n.red.) si dus a fost”, isi aminteste Ilie Heim. Care, observand ca in acest mod se pot face bani frumosi si fara prea multa osteneala, i-a propus imediat varului sau o colaborare mai serioasa. „In primul rand, m-am pus pe citit anunturi de mica publicitate. In paralel, dadeam si eu anunturi cum ca sunt interesat sa cumpar tractoare fabricate in Romania. Apoi luam legatura telefonic cu potentialii vanzatori si incepeam negocierile pentru stabilirea pretului. O data ce simteam eu ca pretul e atractiv, dadeam o fuga in fosta RDG. Retineti insa ca eu sunt angajat la o fabrica in Germania, si toate astea le faceam in zilele mele libere”, povesteste Heim. Dupa ce batea palma cu proprietarul, il contacta pe varul sau din Romania care gasea o firma de transport din tara.
Richi spune ca sunt de preferat societatile de trasport romanesti, pentru ca sunt mai ieftine decat cele germane: „Am gasit firme care percep intre 1 si 1,5 DM pe km. La 2.000 km, cheltui pe transport pana la 3.000 DM. Dar pe un trailer incarc trei tractoare mari sau patru mici”, explica Richi.
Astfel, o comanda de trei tractoare, achizitionate din Germania cu 5.000-6.000 DM, plus transportul 2.000 – 3.000 DM, plus 500 DM cheltuieli colaterale, ajunge sa aiba in tara un pret de cost de 8.500-9.000 DM. Vandute la bucata, cu cate 4.000 – 4.500 DM, rezulta un profit net de cel putin 3.000 DM la un singur transport.
„Datorita pretului si a starii tehnice bune a tractoarelor, acestea se vand in tara ca painea calda. De fapt, de fiecare data am cumparatori care asteapta la rand pentru urmatorul transport”, adauga Richi.    

Un Lanz Buldog este o mica avere
Colectionarii germani platesc 8.000 DM pentru tractoarele nemtesti fabricate in anii ’40
Atractia unor colectionari germani pentru tractoare fabricate inainte de 1945 i-a facut pe unii romani sa caute asiduu asemenea autovehicule. Mai precis, nemtii umbla dupa tractoare marca Lanz Buldog, construite in uzinele Lanz, din Germania.
Cosmin Trif
Dorinel Sarb din comuna Tarnova, judetul Arad a fost, pana nu demult, proprietarul unui asemenea exemplar rar. Tractorul lui, un Lanz Buldog de 25 CP seria 2900, fabricat in 1941, a fost adus in tara de catre o societate anonima romana din Bucuresti.
La vremea cand si-a achizitionat tractorul de la un CAP din judetul Arad – prin 1976 – Dorinel Sarb, de meserie mecanic agricol, nu s-a gandit ca acesta o sa ajunga vreodata o valoroasa piesa de muzeu. „Eu l-am cumparat pentru ca a fost ieftin, ca sa-l folosesc in agricultura. De fapt, am arat ani buni cu el si va pot spune c-a tras in brazda de la sase dimineata pana la sase seara, consumand 30 litri de motorina”, afirma Sarb.
Dupa ce a auzit insa ca pentru un asemenea autovehicul ar putea primi bani frumosi, l-a curatat si l-a expus in fata casei in asteptarea cumparatorilor. Care n-au intarziat prea mult sa apara; in final a batut palma cu un cetatean german, pentru suma de 8.000 DM.
„Am facut actele de vanzare-cumparare si pe mine altceva nu m-a mai interesat. Am auzit, mai tarziu, ca o astfel de piesa valoreaza in Germania chiar si 50.000 DM. Neamtul meu insa a zis ca il tine pentru el, sa se faleasca in fata prietenilor”, a mai spus Sarb. Pe teritoriul german pretul unui Lanz Buldog poate ajunge pana la 30.000- 40.000 DM, in functie de vechime si de starea in care se afla.
Intrucat asemenea exporturi nu sunt evidentiate separat, nu se poate spune cu certitudine cate tractoare Lanz Buldog au fost scoase din Romania. Neoficial, cunoscatorii apreciaza ca numarul acestora ar fi de ordinul zecilor.