„Să nu fii prezent online e ca şi cum nu ai avea afişe electorale. Nu cu afişele câştigi campania, dar sigur o pierzi dacă nu le ai”, e deviza sub care trudesc în aceste zile echipele de campanie electorală dedicate de candidaţii la preşedinţie câştigării de voturi prin noile tehnologii. Conştienţi că există categorii de public cu care nu se poate comunica decât prin noile reţele sociale online, candidaţii au investit în site-uri şi în campanii pe Internet, iar unii au început chiar să se familiarizeze cu Facebook-ul, Twitter-ul şi LinkedIn-ul.

Majoritatea politicienilor îşi angajează firme care să se ocupe de imaginea lor online. Acestea preiau toate informaţiile şi conţinutul de campanie şi fac un site în concordanţă cu imaginea generală a candidatului. În afară de site, firmele oferă şi alte servicii pentru candidat. Cei care au fonduri plătesc pentru publicitate online, pentru activism politic, pentru anticampanie vizându-i pe candidaţilor lor, precum şi pentru alte servicii, precum prezenţa pe Yahoo!, canal dedicat YouTube, Flickr, LinkedIn, Twitter, Facebook etc.

Toti candidaţii cunoscuţi publicului larg au site-uri web, Traian Băsescu, Crin Antonescu, Mircea Geoană, Sorin Oprescu, Kelemen Hunor, mai puţin Corneliu Vadim Tudor şi George Becali.

Dacă în cazul lui George Becali există două site-uri www.becali.ro şi www.georgebecali.ro, inactive, ce-i drept, în cazul lui Corneliu Vadim Tudor nu există niciunul. Vadim are în schimb un domeniu de WordPress, inactiv, şi un cont de Twitter. Ultimul post datează, însă, din data de 2 mai. Vadim are 44 de persoane interesate şi urmăreşte 7 persoane.

Traian Băsescu loveşte „viral” în contracandidaţi

Deşi, în mod evident, mai multe site-uri sunt implicate active în campania preşedintelui, Traian Băsescu îşi asumă doar două dintre ele, şi anume www.traianbăsescu.ro şi www.basescu-live.ro, o inovaţie în domeniul electoral, prin care preşedintele încearcă să trasmită ideea de transparenţă.

0-40711-basescu.jpg

„Internetul este o parte foarte importantă în campania electorală, dar celelalte site-uri sunt făcute de susţinători ai domnului preşedinte, ONG-uri sau alte instituţii”, explică Sever Voinescu, şef de campanie PDL.
Cei care intră pe www.basescu.ro sunt întâmpinaţi de chipul preşedintelui şi de mesajul: „De ce le e frică, nu scapă. Hai la referendum”. Navigând pe site, utilizatorii vor găsi viziunea actualului preşedinte, o galerie foto, una video, un forum cu peste 170.000 de mesaje postate şi mai multe caricaturi. Pe site există şi un player video, care duce către un alt site www.basescu-live.ro, unde sunt postate ştiri şi fotografii, filmuleţe, şi, uneori, se fac transmisii în direct.

Din primele evaluări ale PDL reiese că Internetul are un impact major, mai ales când au început să transmită live. „Încercăm să reacţionăm la toate comentariile, întrebările şi problemele celor care ne scriu pe Internet. Avem aproximativ şapte oameni care se ocupă doar cu asta. Materialele virale favorabile lui Traian Băsescu încep să aibă un efect din ce în ce mai mare asupra publicului. Exsită şi un mare interes din partea utilizatorilor şi încercăm să stimulăm creativitatea şi reactivitatea oamenilor”, a completat Sever Voinescu.

Cele mai importante video-uri care circulă viral în mediul online au amprenta staff-ului de campanie Traian Băsescu şi mai puţină legătură cu „reactivitatea” cetăţenească. Aşa cum atrage atenţia şi Dragoş Stanca, pe blogul său, canalul de YouTube de pe care sunt postate video-urile are aceeaşi identitate vizuală cu canalul oficial al PDL. La fel s-a întâmplat cu site-ul care parodiază site-ul de responsabilitate socială, integrat ulterior în campania lui Crin Antonescu, www.spunesitu.ro, transformat în www.spunesituda.ro, un site care promoveaza reducerea numărului membrilor din Parlament.

Toate elementele virale neasumate de staff-ul de campanie al domnului preşedinte sunt însă produse în acelaşi stil specific campaniei Băsescu, prin care s-a remarcat şi la alegerile trecute. Câteva indicii sunt umorul, ironia, glumele cu trimitere sexuală şi parodierea iniţiativelor unui trust de presă antipatic preşedintelui cum e Realitatea TV. „Umorul şi factorul anecdotic sunt foarte importante în campanie, pentru că aceasta se pliază pe temperamentul candidatului, profilul public bine cunoscut, de succed din punct de vedere electoral. Oamenii trebuie să înţeleagă că din acest punct de vedere Traian băsescu este identic cu cel pe care l-au votat şi la alegerile din 2004”, explică Sever Voinescu.

Crin Antonescu intră personal pe Facebook

Site-ul oficial al lui Crin Antonescu, candidatul PNL pentru alegerile prezidenţiale, este crinantonescu.ro, singurul care are o numărătoare inversă până la data alegerilor.

„Am lucrat foarte mult la cele două componente de bază ale campaniei online, site-ul personal şi blogul domnului Antonescu, şi la acel proiect pe care l-am aruncat acum două săptămâni în campanie, de a strânge  donaţii prin intermediul sms-urilor. O altă componentă importantă este şi sprijinpentruantonescu.ro, o platformă pentru susţinătorii lui Antonescu din toată ţara”, explică George Dimitrică, responsabil cu partea online a campaniei.

0-40712-crin.jpg

Până în acest moment, Crin Antonescu a strâns aproximativ 13.000 de euro din SMS-uri, însă „această sumă a fost strânsă doar de la cei care au auzit de campanie de la o conferinţa de presă şi prieteni pe care i-am informat personal, urmând ca în perioada imediat următoare să iniţien o campanie de informare despre acest sistem”, explică Dumitrică George.

Site-ul oficial de campanie include categorii precum Crin, unde utilizatorii pot afla cine este Crin Antonescu şi povestea sa, Multimedia, cu subcategoriile foto, video şi Crin TV, un canal TV pe net, Discursuri, Comunitate şi Blog. Crin Antonescu este, de asemenea, prezent pe Facebook, Flickr, LinkedIn, Twitter şi are un canal dedicat pe YouTube. Cei care doresc să facă parte din echipa lui şi să participe la evenimente au posibilitatea să se înscrie direct pe site.

Dimitrică, cel mai tânăr parlamental liberal, spune că tot staff-ul de campanie se ocupă şi de paginile personale ale lui Antonescu de pe site-urile de reţele sociale precum Facebook sau de contul său de pe YouTube. „Pe Facebook intră şi personal, dar de obicei mesajele pe care le primeşte de pe aceste pagini îi sunt trasmise de către staff-ul tehnic”.

Pentru că vor să construiască o campanie „diferită”, liberalii nu pun foarte mult accent pe dimensiunea interactivă a campaniei online pentru prezidenţiale. „Nu face parte din strategia noastră să apelăm la joculeţe amuzante”, a spus pentru capital.ro.

Sondajele de opinie cu cei care au intrat pe site-urile lui Crin Antonescu arată că vizitatorii au vârste cuprinse între 16 şi 65 de ani, chiar dacă iniţial s-a pornit de la un public ţintă cu vârste între 18 şi 35 de ani.

Mircea Geoană, urmărit de peste 300 de persoane pe Twitter

Spre deosebire de pagina oficială a candidatului PNL, unde sigla partidului este pusă în subsolul paginii,  pe pagina candidatului PSD+PC, Mircea Geoană, aceasta tronează chiar lângă numele candidatului, în partea de sus a site-ului.

0-40713-geoana.jpg

Pe mirceageoana.ro internauţii vor găsi ştiri, dezbateri, o agendă, CV-ul candidatului şi spotul campaniei. De asemenea, există un blog, discursuri, proiecte şi o categorie denumită „prieteni”, cu fotografiile Luminiţei Anghel, a lui Mircea Lucescu şi cea a actorului Dorel Vişan.

Mircea Geoană are cont LinkedIn,  Facebook, Twitter şi canal dedicat pe YouTube. Pe Facebook, Geoană avea, marţi, 623 de prieteni, iar pe Twitter era urmărit de 316 de persoane.

Sorin Oprescu, strategie secretă pe online

www.sorinoprescu.ro, pagina  candidatului independent la preşedenţie Sorin Oprescu, 0-40715-oprescu.jpgactualul primar al Capitalei, se caracterizează prin poze mari care îl suprind pe candidat în jurul cetăţenilor. Secţiunile site-ului sunt Voluntariat, Semnul meu, Blog, Biografie, Hai România şi o categorie unică Donaţii, pe care nu o întâlnim pe site-urile contracandidaţilor. Sorin Oprescu nu are cont pe Facebook sau pe alte reţele de socializare şi nici propria „televiziune” ca Băsescu şi Antonescu, însă poate fi contactat printr-un număr de telefon apelabil din toate reţelele care se găseşte pe prima pagină a site-ului.

Anca Alexandrescu, şefa de campanie a independentului Sorin Oprescu, a făcut un atac de paranoia în momentul în care a fost întrebată despre prezenţa online a candidatului în perioada campaniei. „Cum credeţi că o sa vorbim noi despre strategiile noastre de campanie online în plină campanie electorală?”, a întrebat iritată reprezentanta celui care mizează mult pe cuvântul „transparenţă” în discursurile publice. „Nu aveţi cu cine să vorbiţi despre asta din staff-ul de campanie al domnului Oprescu”, a adăugat sec.

Kelemen Hunor: candidatul maghiarilor vine cu inovaţii în .ro

Site-ul lui Kelemen Hunor, candidatul UDMR la preşedinţie, este www.kelemenhunor.ro. Acesta are două versiuni, una în limba română şi una în limba maghiară. Hunor este singurul candidat care, pe lângă secţiunile clasice Despre mine, Noutăţi, Media, Evenimente, Blog, are o secţiune Concurs.

0-40714-kelemen.jpg

Din 6 octombrie şi până pe 16 octombrie pe site s-a desfăşurat un concurs pentru realizarea unui afiş electoral, marele premiu fiind un iPhone. „În afară de site-ul oficial, suntem prezenţi şi pe site-uri în limba maghiară şi încercăm să lansăm tot felul de provocări pe Internet, cum a fost, de exemplu, concursul de afişe electorale la care au participat în jur de 300 de oameni, atât români, cât şi maghiari”, explică Balint Porcsalmi, consilierul candidatului Klemen Hunor, pentru capital.ro.

Candidatul UDMR poate fi găsit pe Twitter, Facebook, YouTube, Flickr şi Yahoo! Messenger. „Internetul este foarte important pentru noi, pentru că există o categorie de votanţi cu care putem comunica exclusiv pe Internet. Prezenţa pe network-urile sociale este esenţială mai ales pentru că aceste instumente sunt folosite de domnului Klemen Hunor în persoană, nu de către staff-ul acestuia”, spune Balint Porcsalmi. Consilierul ssubliniază însă faptul că o campanie electorală nu se câştigă pe Internet, deşi acesta este esenţial. „Campania se câştigă pe teren, cu oamenii. Dar să nu fii prezent online e ca şi cum nu ai avea afişe electorale. Nu cu afişele câştigi campania, dar sigur o pierzi dacă nu le ai”.

DETALII:
Citeşte şi Bătălia virtuală pentru Cotroceni.