Astfel, i pragul sarbatorilor de iarna, cind unii dintre romini se pregatesc sa itimpine Craciunul si Anul Nou i diverse statiuni turistice din tara sau strainatate, i functie de bugetul fiecaruia, apelind la agentiile de turism, ne-am gindit ca este bine sa prezentam si sa punem accent pe modificarile suferite de ordonanta care constituie cadrul legislativ al comercializarii pachetelor de servicii turistice. Guvernul Rominiei a emis aceasta ordonanta cu scopul de a imbina legislatia romineasca
Astfel, i pragul sarbatorilor de iarna, cind unii dintre romini se pregatesc sa itimpine Craciunul si Anul Nou i diverse statiuni turistice din tara sau strainatate, i functie de bugetul fiecaruia, apelind la agentiile de turism, ne-am gindit ca este bine sa prezentam si sa punem accent pe modificarile suferite de ordonanta care constituie cadrul legislativ al comercializarii pachetelor de servicii turistice. Guvernul Rominiei a emis aceasta ordonanta cu scopul de a imbina legislatia romineasca cu cea a statelor membre ale Uniunii Europene, privind pachetele de servicii turistice vindute sau oferite spre vinzare pe teritoriul Rominiei. Prin denumirea de „pachet de servicii turistice”, trebuie sa se iteleaga o combinatie prestabilita a cel putin doua dintre cele trei grupe de servicii: a) transport; b) cazare; c) alte servicii, cum ar fi: tratament balnear, agrement, alimentatie s.a. O conditie esentiala pentru a forma un pachet de servicii este aceea ca durata neitrerupta a acestora sa depaseasca 24 de ore sau sa cuprinda o inoptare.
Contractul icheiat itre turist si agentie are ca obiect cumpararea de catre turist a unui pachet de servicii turistice si eliberarea documentelor de plata si a documentelor de calatorie de catre agentia de turism.
Cei interesati de icheierea unui astfel de contract trebuie sa stie ca pentru oferta turistica pusa i vinzare de agentia de turism, contractul ia nastere i momentul semnarii acestuia de catre ambele parti, i speta, de catre agentia de turism organizatoare si turist. in cazul i care exista turisti care considera oferta turistica pusa i vinzare de agentie neidestulatoare, pot solicita alte pachete de servicii, care nu fac parte din oferta. in aceasta situatie agentia de turism are obligatia sa furnizeze turistului un bon de comanda, iar contractul va lua nastere i momentul i care confirmarea scrisa a rezervarii va fi primita de solicitant. Este bine de stiut ca transmiterea de catre organizatorul sau detailistul calatoriei turistice a confirmarii rezervarii trebuie sa aiba loc i cel mult 60 de zile calendaristice de la data semnarii bonului de comanda. Acest termen este important de stiut, deoarece i cazul i care confirmarea nu s-a facut ilauntrul acestui termen, turistul are dreptul la rambursarea imediata a tuturor sumelor deja platite, deoarece poate considera ca voiajul nu a fost rezervat. Aceleasi drepturi le are si turistul care primeste confirmarea calatoriei turistice, dar continutul acesteia difera de continutul bonului de comanda.
Cu toate acestea, chiar daca nu sunt respectate dispozitiile de mai sus, contractul de comercializare a pachetului de servicii se poate icheia cu intirziere doar i situatia i care ambele parti sunt de acord, indiferent de perioada ramasa pina la plecare.
in general, i vederea icheierii unui contract, importanta este oferta, care are urmatoarele caracteristici: ferma, certa si neechivoca. in cazul de fata, i conditiile modificarii O. G. nr. 107/1999, ofertele prezentate de catre agentia de turism trebuie sa fie formulate astfel icit sa nu permita interpretari echivoce cu privire la pretul, continutul pachetului de servicii turistice, precum si la alte conditii care urmeaza a fi incluse i contractul ce urmeaza a fi icheiat itre agentia de turism si turist.
Reclamatiile trebuie facute i timpul excursiei
in cazul i care turistul e multumit de oferta pusa i vinzare de agentia de turism, se va trece la icheierea contractului itre cele doua parti. Acesta trebuie sa contina pe linga informatiile cuprinse i oferta, anumite capitole importante de stiut pentru ambele parti: termenele i care turistul trebuie sa transmita o eventuala reclamatie pentru neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a contractului calatoriei turistice. Aceasta mentiune trebuie sa apara i contract, deoarece conform art. 20 alin. 1 din O.G. nr. 107/2000, „deficientele constatate de turist la fata locului, cu privire la realizarea pachetului de servicii contractat, vor fi sesizate prompt, i scris, atit prestatorului de servicii, cit si agentiei de turism de la care turistul a cumparat pachetul de sevicii turistice”. L?inind seama de aceasta dispozitie, reclamatiile facute la itoarcerea i tara, despre care ghidul isotitor, ca reprezentant al agentiei, sau i lipsa acestuia prestatorul, nu a fost informat la data evenimentului, nu vor fi luate i seama.
Alte clauze obligatorii i contract se vor referi la posibilitatea de transferare a contractului de catre turist unei terte persoane si modul de realizare a acesteia; conditiile de modificare si reziliere a contractului; obligatiile agentiei de turism i cazul anularii calatoriei, al inlocuirii sau neasigurarii unor servicii; raspunderea agentiei si despagubirea turistului i cazul nerespectarii clauzelor contractuale.
in privinta bonului de comanda, acesta trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente: destinatiile calatoriei turistice, durata si datele de sosire si de plecare; mijlocul/ mijloacele de transport si categoria; tipul si categoria structurilor de primire; serviciile de masa (pensiune completa/demipensiune/mic dejun) si categoria unitatilor de alimentatie publica; programul turistic solicitat; numarul de persoane pentru care se comanda pachetul de servicii turistice, numarul de copii, virsta si actele de identitate ale acestora; alte solicitari speciale.
in toate cazurile, agentia de turism are obligatia sa imineze turistului un exemplar din contract.
O modificare importanta i favoarea turistilor se refera la rambursarea de catre agentie a sumelor de bani achitate de turist i caz de insolvabilitate sau de faliment ale agentiei. Acest lucru va fi posibil prin obligarea agentiei de turism de a icheia polite de asigurare cu societati de asigurare i favoarea clientului. Acest sistem de asigurare se va aplica cu data de 1.10.2000 pentru agentiile nou-ifiintate. in cazul celorlalte agentii, se va aplica esalonat, pe masura expirarii termenului de valabilitate a scrisorilor de garantie bancara, dar nu mai tirziu de 1.01.2001.
Continutul minim al ofertei turistice
L?inind seama de aceste cerinte, o oferta prezentata de o agentie de turism trebuie sa contina urmatoarele informatii: localitatea de destinatie; ruta de parcurs; mijlocul/mijloacele de transport utilizat/utilizate; caracteristicile si categoria acestuia/acestora; tipul unitatii de cazare, adresele si categoriile de clasificare ale acestora; serviciile de masa oferite si categoriile de clasificare a unitatilor de alimentatie; durata programului cu indicarea datei sosirii si a plecarii; informatii generale privind regimul pasapoartelor si al vizelor, precum si al asigurarilor de sanatate necesare calatoriei si sejurului; cuantumul avansului, precum si termenul pentru efectuarea restului de plata; numarul minim de persoane necesar pentru realizarea programului si termenul limita pentru informarea turistului i caz de anulare a calatoriei turistice; posibilitatea de icheiere a unor asigurari facultative pentru asistenta i caz de boala, accidente si altele asemenea. Prezentarea ofertei poate avea loc sub forma de catalog, pliant, alt iscris.