an.Va mai amintiti de cataloagele Neckermann si Quelle? Sunt acele reviste de cateva sute de pagini care inainte de 1989 circulau pe la noi din mana in mana. Pe atunci priveam cu jind la sumedenia de produse occidentale prezentate in celebrul catalog: de la imbracaminte si lenjerie, la electronice si electrocasnice. Insa, daca in acele vremuri ne multumeam cu privitul, din acest an vom putea sa si cumparam aceste produse. Grupul german KarstadtQuelle, care detine marca Neckermann, a decis sa intre in Romania cu cel de-al doilea catalog din portofoliul sau, Quelle. „Acest catalog va fi lansat pe piata romaneasca in iunie sau in iulie“, ne-a declarat Manfred Gawlas, seful departamentului de comunicare al Quelle AG. Operatiunile de pe piata romaneasca vor fi coordonate printr-o subsidiara care va fi infiintata la Satu-Mare, unde va exista si depozitul principal pentru marfuri. Catalogul va fi distribuit gratuit clientilor, care vor putea ulterior sa comande produsele dorite fie prin completarea si expedierea unui formular atasat in revista, fie prin telefon sau Internet. Marfurile astfel comandate vor fi livrate la domiciliu prin posta sau prin curier. Produsele prezentate in catalog vor proveni din toata lumea, inclusiv din Romania, de unde KarstadtQuelle achizitioneaza marfuri de mai mult de zece ani. Deocamdata, oficialii Quelle se feresc sa ofere mai multe detalii legate de viitoarea activitate de pe piata autohtona.Unii analisti apreciaza ca misiunea Quelle nu va fi prea usoara, in conditiile in care sistemul de vanzari pe care il promoveaza nu este cunoscut pe plan local, si cred ca succesul lui depinde in mare masura de increderea pe care o va transmite clientilor. Insa Mihai Petroff, director executiv la compania de marketing Direct Mailers, este optimist: „Vanzarile prin corespondenta, cunoscute sub denumirea «mail order», vor forma in Romania o piata cu un potential anual de cateva zeci de milioane de euro. Marea provocare a jucatorilor care intra pe piata autohtona este de a-si adapta modelul de business la profilul consumatorilor si la realitatile din Romania“.Romania este una dintre ultimele tari din regiune unde Quelle isi face intrarea. Ofensiva companiei germane asupra pietei central si est-europene a inceput in perioada 1991-1993, cand au fost deschise subsidiare in Cehia, Slovacia, Ungaria, Slovenia si Polonia. Acum, pentru KarstadtQuelle, confruntata cu o deteriorare a situatiei sale financiare, lansarea activitatii diviziei Quelle in Romania este de mare importanta. Vanzarile de aici ar putea echilibra rezultatele grupului, aflate in scadere in ultimii doi ani.In timp ce Quelle mizeaza pe consumatorii romani persoane fizice, conationalii de la Takkt se pregatesc sa vina cu un catalog destinat exclusiv firmelor. „In luna mai vom incepe expedierea primului nostru catalog in limba romana si cu preturi exprimate in lei, in care vor fi prezentate produse de fabricatie est-europeana“, spune Martina Bayha, reprezentant al Takkt AG. Catalogul, care se va numi Kwesto, va fi distribuit in Romania printr-o subsidiara din Bucuresti. Compania germana, care sustine ca este principalul jucator european din sectorul vanzarilor de tip „mail order“ business-to-business, vrea sa vanda firmelor mici si mijlocii romanesti produse pentru dotarea birourilor si echipamente destinate activitatilor de depozitare. Afacerea se va baza pe infrastructura si resursele dezvoltate in Cehia, unde catalogul Kwesto este prezent din anul 2000. Oficialii Takkt se asteapta sa obtina profit in Romania dupa primii cinci ani de activitate.Desi nu exista statistici oficiale care sa acopere acest domeniu de activitate, unii analisti afirma ca, de regula, un sistem de acest tip reuseste sa-si adjudece pana la 10% din totalul vanzarilor realizate in comertul angro si in cel cu amanuntul. Martina Bayha spune ca in decizia companiei de a lansa acest business in Romania au contat marimea pietei, progresele economice si apropierea momentului aderarii la Uniunea Europeana. „In plus, unele dintre firmele care ne sunt cliente au deja activitati pe piata romaneasca si astfel vom putea sa colaboram mai eficient“, spune oficialul Takkt. Pe langa catalogul distribuit prin posta sau curier, va exista si un catalog online, care va oferi, in plus, posibilitatea verificarii existentei sau nu in stoc a produsului dorit. Privita din alt unghi, intrarea pe piata a celor doi jucatori reprezinta o oportunitate importanta pentru operatorul postal national, dar si pentru firmele de curierat. De altfel, Posta Romana nu isi ascunde interesul pentru o astfel de colaborare. Sucursala sa Casa de Expeditii are deja contracte pentru expedierea de cataloage, insa doar cu o serie de edituri.

CINE INTRA PE PIATA
• KarstadtQuelle detine 30% (20% prin Quelle) din piata germana a vanzarilor prin catalog, evaluata in 2003 la 20 miliarde de euro;
• Sub cele doua branduri, Neckermann si Quelle, sunt tiparite 774 de cataloage diferite intr-un tiraj total de 730 de milioane de exemplare;
• KarstadtQuelle detine 50% din actiunile grupului de turism Thomas Cook;
• Compania se afla intr-un intens proces de restructurare a activitatilor, menit sa-i revigoreze rezultatele financiare, aflate in scadere in ultimii ani. La inceputul lunii ianuarie, KarstadtQuelle a semnat cu DHL un acord privind vanzarea activitatilor sale de logistica;
• Divizia Quelle AG are 21.000 de angajati, peste 100 de subsidiare si publica mai mult de 20 de cataloage si brosuri specializate. Numai pentru piata germana numarul exemplarelor tiparite depaseste zece milioane pe sezon;
• Takkt este prezenta in peste 20 de tari din Europa, America de Nord si Asia, are 1.900 de angajati, peste 2,6 milioane de clienti si o cifra de afaceri in 2004 de 728 milioane de euro;
• Kwesto este marca sa de catalog pentru Europa de Est, lansata in 2000 prin infiintarea subsidiarei din Cehia. Filiale Kwesto au fost deschise in 2001 in Polonia, in 2002 in Slovacia si in 2003 in Ungaria;
• Takkt distribuie anual peste 50 de milioane de cataloage. In gama destinata vanzarii intra in jur de 100.000 de produse, de la utilaje pentru depozitare, mobilier pentru birou si obiecte promotionale, pana la echipamente pentru industria alimentara si cea hoteliera.