Deși în România iernile nu sunt tocmai blânde, autoritățile sunt mereu luate prin surprindere, iar drumurile se închid, lucru care nu se întâmplă în țări precum Canada, Japonia, Norvegia sau Rusia.
Potrivit unui anunț de atribuire publicat marți de CNAIR în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP), deszăpezirea Autostrăzii A1 va fi asigurată de Asocierea SC Fincodrum SA – SC Viabild Cons VT SRL – SC Tel Drum SA contra sumei de 4.472.099 lei, fără TVA. Aceeași asociere a câștigat contractul și pentru deszăpezirea Autostrăzii A2, valoarea acestuia fiind de 2.806.473 lei, fără TVA. Contractul pentru întreținerea curentă pe timp de iarnă a Autostrăzii A3 a fost atribuit societății Rebelis Construcții SRL, aceasta primind în schimbul activității prestate suma de 3.280.337 lei, fără TVA.
Este evident că aceste firme nu au dotarea necesară pe ansamblu pentru a face faţă la condițiile meteo sau la exigenţele populaţiei în astfel de condiţii meteo. România ar putea lua exemplu de la ţări precum Canada şi Japonia care folosesc maşini speciale şi nu contează dacă ninge trei săptămâni, aici străzile sunt întotdeauna deszăpezite.
În Norvegia, una dintre ţările cu cel mai aspru climat din Europa – temperaturile coboară de multe ori până la minus 30 de grade Celsius, dar asta nu le pune prea mari probleme autorităţilor. La fiecare 20 de kilometri, acţionează câte un plug, aşa că zăpada n-are timp să se depună. Tehnicile folosite de norvegieni diferă de cele ale românilor. În loc de nisip uscat, se foloseşte nisip umed şi încălzit la 95 de grade Celsius, care asigură o aderenţă mai mare. Capacitatea drumului de a oferi aderenţa necesară este măsurată cu aparate speciale, numite decelerometre.