În cazul în care taxa auto va fi plătită o singură dată, aceasta va fi impusă pentru prima vânzare a mașinilor intrate în țară începând cu data de 1 iulie 2008.
Totuși, aceasta va fi redusă cu 30%, iar restituirea banilor plătiți în plus de proprietarii mașinilor se va face eșalonat pe mai mulți ani.
Motivul: statul nu are să dea aproximativ 750 de milioane de euro, se precizează într-un document elaborat de specialiștii ministerelor Mediului și Finanțelor.
Taxă anuală pentru toate mașinile
Pe de altă parte, Executivul mai analizează posibilitatea impunerii unei taxe anuale, care ar urma să fie plătită de către toți proprietarii de mașini.
Sistemul actual al taxei auto va fi modificat după ce Curtea de Justiție a Comunităților Europene (CJUE) a aratat, într-un punct de vedere exprimat la cererea unei instanțe românești, că taxa de primă înmatriculare încalcă legislația Uniunii Europene.
Potrivit deciziei, taxa discriminează autoturismele second-hand cumpărate din afara ţării.
În interpretarea unor surse din Guvernul României, Curtea Europeană a constatat că taxa are o valoare prea mare şi acest tip de taxă descurajează achiziţionarea maşinilor sechond-hand din afara ţării.
Curtea apreciază că dreptul Uniunii Europene se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare pentru autovehicule cu ocazia primei înmatriculări, dacă este descurajată punerea în circulaţie a unor vehicule second-hand cumpărate în alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor maşini similare de pe piaţa naţională.