Având termen până pe 23 februarie să clarifice blocajul legat de construcţia viitoarei autostrăzi Sibiu – Pitești, autorităţile de la Bucureşti au găsit o soluţie practică, pe care au comunicat-o deja Comisiei Europene. Deşi cererea de finanţare pentru acest proiect a fost aprobată, deocamdată, până la noi clarificări privind impactul de mediu, a fost suspendată procedura de alocare a fondurilor.
După cum a anunţat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş, se intenţionează mutarea speciei de gândac Morimus Funereus de pe traseul viitoarei autostrăzi cu ajutorul feromonilor. „O delegaţie a ministerului discută cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru a le prezenta soluţiile pe care le propunem vizavi de scrisoarea de clarificări. Sper să se întoarcă cu veşti bune, pentru a continua procesul de evaluare şi închidere a finanţării pentru autostrada Sibiu-Piteşti”, a spus Boloş, la Digi 24.
Ministrul a subliniat că aceasta este o soluţie practică, folosită deja şi în alte ţări. „Sunt şi alte state care au întâmpinat astfel de probleme şi a adoptat astfel de soluţii, pentru eliminarea unui impediment minor pentru o problemă majoră, respectiv proiectul de investiţii pe care îl avem. Germania a avut un hamster şi un gândac, de asemenea, pentru gara din Stuttgart şi a trebuit să gândească soluţii cum să protejeze aceste specii”, a precizat oficialul guvernamental.
Potrivit acestuia, pe traseul autostrăzii Sibiu-Piteşti se află 11 situri Natura 2000. „În cele 11 situri sunt specii de animale, plante, care sunt dintre cele mai diverse şi pentru anumite categorii de plante, insecte, animale, Comisia a trimis aceste clarificări, care sper să eu să se închidă în următoarea perioadă şi să trecem cu bine perioada de evaluare a proiectului”, a mai spus Boloş.
Ministerul Fondurilor Europene a precizat că Executivul european a trimis o scrisoare de observaţii prin care cere informaţii suplimentare cu privire la acest proiect. „Cererea de finanţare a fost transmisă Comisiei Europene spre evaluare în data de 25 octombrie 2019. În data de 23 decembrie 2019, CE a solicitat autorităţilor naţionale informaţii suplimentare cu privire la proiect. Termenul pentru răspunderea la solicitarea de informaţii din partea CE este de două luni de la primirea scrisorii. Solicitarea CE nu afectează în niciun fel implementarea proiectului, care este în desfăşurare”, explică MFE.
Gândacul croitor naşte controverse
Directorul Regiei Naţionale a Pădurilor – Romsilva, Gheorghe Mihăilescu, a explicat presei că insecta la care se face referire nu se află în zona viitoarei autostrăzi şi că nici nu este o specie pe cale de dispariţie în România, aşa cum se întâmplă în Europa, recunoscând însă că vina de a o cataloga drept „specie vulnerabilă“ aparţine, de fapt, autorităţilor române.
„Ideea că gândacul croitor al stejarului ar fi pe cale de dispariţie, în această zonă, este una incorectă. Avem stejar în afara ariei protejate, care este Parcul Naţional Cozia, pe Valea Băiaşului. Nu se opreşte conectivitatea, deci el poate să migreze. Mai mult, la noi, în literatura de specialitate, este descris ca dăunător, produce pagube, slăbeşte vegetaţia forestieră şi o expune la uscare, dar putem să spunem că nu prezintă un pericol“, a explicat Gheorghe Mihăilescu.
Capcana feromonală pentru insecte precum gândacii are la baza componentelor chimice ale feromonilor sexuali şi este folosită pentru a combate dăunătorii care afectează lemnul industrial și culturile agricole.