O companie care evaluează un furnizor de servicii medicale în vederea contractării unui abonament de sănătate pentru proprii angajaţi trebuie să ia în considerare o multitudine de criterii.

Până la semnarea unui contract între furnizor şi plătitor, negocierile sunt standard: servicii integrate, de calitate şi la un preţ corect, pachete echilibrate şi flexibile, reţea dezvoltată de policlinici care să asigure o acoperire naţională, proximitatea respectivelor unităţi, aparatură de vârf, o echipă de medici care să includă nume cunoscute din toate specialităţile, serviciu de urgenţă şi consultaţii la domiciliu, accesul la un laborator de analize care să aibă toate atestatele, referinţe reieşite din gradul de satisfacţie al clienţilor pe care respectivul centru îi are deja. Acestea sunt, de regulă, aşteptările pe care angajatorul le are faţă de un potenţial furnizor de servicii medicale.

La rândul său, acesta din urmă, pentru a-şi evalua costurile şi a stabili tarife corecte, are nevoie de un alt gen de informaţii: cât de mare este firma, ca număr de angajaţi; vârsta medie a personalului şi distribuţia pe sexe, ştiut fiind faptul că tinerii nu se îmbolnăvesc prea des, în schimb, femeile sunt mai mari consumatoare de servicii medicale decât bărbaţii; domeniul de activitate al companiei – aspect important în estimarea riscurilor unor boli specifice; programul de lucru – pentru aceeaşi patologie, o persoană care lucrează în producţie, în ture, merge mai des la doctor, deoarece dispune de mai mult timp liber decât una care lucrează în domeniul serviciilor şi care, deseori, ajunge acasă seara târziu. De asemenea, dacă locul de muncă este foarte aproape de centrul medical, apare o încărcătură mai mare în ceea ce priveşte asigurarea serviciilor de urgenţă, iar acest lucru presupune costuri mai mari pentru furnizor, respectiv preţuri mai mari cerute angajatorului.

„Criteriul «preţul corect» este fundamental pentru strategia parteneriatelor pe termen lung“, afirmă Erghin Hagi Calil, preşedinte – CEO Romar Medical, grup de firme care oferă un pachet integrat de servicii complete de medicina muncii şi care dispune de o reţea de 29 de policlinici proprii, în 19 judeţe. Precizăm că pe piaţa abonamentelor corporate, cele de tip basic, care se limitează la medicina muncii, sunt cele mai frecvente.
În general, decidenţii din companii sunt directorul general, dacă este vorba de o firmă mică, directorul de HR, eventual şi/sau directorul de achiziţii, în cazul firmelor mari. Contractul se încheie pe o perioadă de un an sau doi, iar plata se face lunar, trimestrial sau semestrial.

„Fiecare jucător din piaţă îşi stabileşte preţurile la abonamente în funcţie de costurile proprii, legate de investiţiile făcute, de calitatea şi nivelul de salarizare al personalului, de gradul de integrare al serviciilor etc. Pentru acelaşi preţ şi aparent aceeaşi listă de servicii nu cumperi acelaşi lucru dacă pachetele sunt oferite de doi furnizori diferiţi“, atrage atenţia Sergiu Neguţ, director executiv la Centrul Medical Unirea (CMU). Din experienţa acestui centru, în oferta căruia se regăsesc şase pachete diferite de servicii, rezultă că, în general, companiile care acordă un astfel de beneficiu au, ca angajaţi, buni specialişti în domeniul respectiv de activitate, care furnizează altora servicii profesioniste, oameni cu pretenţii foarte mari, dar justificate. Este vorba, aşadar, de un pacient educat, care ştie ce să ceară şi care se aşteaptă la acelaşi nivel de profesionalism din partea personalului medical.

„Aproximativ 85% din pacienţii noştri au abonamente plătite de firmă, motiv pentru care dezvoltăm o mulţime de programe prin care să receptăm şi să anticipăm din timp nevoile acestora. Dacă apar nemulţumiri, riscăm să pierdem cel puţin 200 de pacienţi odată. Feedbackul este foarte important într-o relaţie în care beneficiarul şi plătitorul nu este una şi aceeaşi persoană“, precizează Sergiu Neguţ.  

Oferte şi tarife pentru segmentul corporate

• MEDICOVER oferă toată gama de servicii medicale pe care angajatorii le pot include în pachetul extrasalarial. Abonamentele pentru companii – Green, White, Blue, Silver şi Gold – au preţuri între 36 şi 460 lei/angajat/lună.
 MEDSANA are abonamente de sănătate structurate pe patru categorii: Standard/Medicina Muncii, Basic, Life şi Prestige. Planul de sănătate Medsana Prestige este dedicat, în principal, expaţilor din Bucureşti. Preţuri: între 84 şi 360 euro/angajat/an.
• MEDCENTER pune la dispoziţia segmentului corporate cinci abonamente, din care unul este dedicat exclusiv serviciilor obligatorii de medicina muncii. Preţuri: între 10 şi 35 de euro/angajat /lună.
ROMAR MEDICAL – plaja de servicii medicale corporate este de 2-3 euro/ angajat/lună pentru pachetul optim cerut de legislaţie şi se extinde până la 200 euro/an pentru companiile care doresc să ofere un bonus extrasalarial cu asigurări private de sănătate, sub umbrela medicinii muncii.
• POLISANO are şase pachete predefinite de servicii medicale şi flexibilitatea configurării unui pachet după dorinţele beneficiarului. Preţuri: între 18 şi 45 euro/angajat/lună.