Cei de la Gazeta de Sud îți arată pașii pe care trebuie să-i parcurgi pentru recuperea taxei auto. "Ce spune textul hotărârii judecătoreşti, ce măsuri a luat statul, care sunt procedurile şi costurile pentru recuperarea taxei puteţi afla urmărind emisiunea „Audienţă Generală“, difuzată pe site-ul www.gds.ro.
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a declarat recent nelegală taxa de poluare auto instituită de România în 2012. Curtea a considerat că legislaţia românească încalcă art. 110 din Tratatul de Funcţionare a Uniunii Europene (TFUE), făcând discriminare între autovehiculele noi şi cele second-hand, deja înmatriculate într-o ţară membră UE. Ordonanţa CJUE (Luxemburg, 3 februarie 2014) spune că „art. 110 trebuie interpretat în sensul că se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumscris de reglementarea naţională în discuţie în litigiile principale, prin care un stat membru aplică autovehiculelor o taxă de poluare care este astfel stabilită încât descurajează punerea în circulaţie, în acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie, având aceeaşi vechime şi aceeaşi uzură de pe piaţa naţională“. „Acest text se referă la dubla impunere în materie fiscală. Să spunem că eu intenţionez să-mi cumpăr un autoturism din Germania. Acel autoturism a fost înmatriculat deja în Germania şi va fi second-hand în România. Statul mă obligă pe mine să plătesc încă o dată acea taxă de înmatriculare pentru a circula cu acel autoturism în România. La acest lucru se referă art. 110 din TFUE. Priveşte concurenţa neloială care apare în acest sens. Taxa aceea a fost plătită o dată. Nu mai poate fi percepută a doua oară“, a explicat avocatul Sorin Manafu, invitat la emisiunea „Audienţă Generală“ de la alege tv.
România versus justiţia UE
Imediat după apariţia hotărârii CJUE, statul a reacţionat. Pe 28 februarie 2014, a publicat în Monitorul Oficial (MO) o ordonanţă de urgenţă (OUG nr. 8/2014) prin care eşalonează pe cinci ani restituirea taxei auto câştigată în instanţe. Textul spune că „plata sumelor prevăzute prin hotărâri judecătoreşti având ca obiect restituirea taxei de poluare pentru autovehicule şi a taxei pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, dobânzile calculate până la data plăţii integrale şi cheltuielile de judecată, precum şi alte sume stabilite de instanţele judecătoreşti, devenite executorii până la 31 decembrie 2015, se va realiza pe parcursul a cinci ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20% din valoarea acestora“ (art. XV, alin. 1). Conform art. XV alin. (2), cererile de restituire se soluţionează în termen de 45 de zile de la înregistrare, iar plata tranşelor anuale se efectuează conform graficului stabilit de Administraţia Fondului de Mediu (AFM). Viorel Ghencea, purtătorul de cuvânt al Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice (AJFP) Dolj, a explicat că mulţi craioveni au venit să întrebe despre restituirea taxei auto, dar că deocamdată nu se întâmplă nimic din cauză că regulamentul de aplicare a OUG nr. 8/2014 nu a apărut încă. „Dacă cineva are o hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, poate merge la un executor judecătoresc. Executorul nu va putea pune hotărârea în aplicare din cauza acestei ordonanţe. (…) Este aberantă această ordonanţă şi sper să fie declarată neconstituţională cât mai repede“, a mai spus avocatul Sorin Manafu, care a explicat în cadrul emisiunii şi care sunt costurile pentru recuperarea taxei auto.
Scurt istoric al taxei auto
Taxa de primă înmatriculare a intrat în vigoare în ianuarie 2007. După ce UE a ameninţat România cu justiţia, guvernul a aprobat o nouă variantă a taxei (aprilie 2008). Cuantumul creştea pentru maşinile noi şi scădea pentru cele second-hand. Ulterior (decembrie 2008), statul a decis triplarea taxei de poluare auto pentru maşinile second-hand din import. La următoarea modificare (februarie 2009), taxa pentru maşinile scond-hand a scăzut cu o treime. Au intervenit apoi noi modificări ale legislaţiei (2010): a crescut taxa pentru maşinile second-hand şi a fost instituită taxa pentru maşinile Euro 5, începând cu 1 ianuarie 2011. CJUE a decis că taxa este discriminatorie, autorităţile au venit cu o noutate: şi maşinile înscrise în ţară înainte de 2007 vor plăti taxă la revânzare. Noua lege a fost publicată în MO în ianuarie 2012. Ulterior, taxa a fost suspendată până la finalul lui 2012. Pe 15 martie 2013, taxa auto a fost înlocuită cu timbrul de mediu, care se aplică şi în prezent, dar care nu este scutit de controverse.
Sursa: gds.ro