Dacă până acum s-a îndoit cineva că întâlnirile din online nu au nicio finalitate, evenimentele legate de nemulţumirile privind Ordonanţa de Urgenţă 50, care au avut loc de ceva timp încoace, au demonstrat că spaţiul virtual devine din ce în ce mai puternic, iar nemulţumirea colectivă ţine loc de know-how-ul strategiilor de promovare în online.
Am vrut să vedem ce se întâmplă pe grupurile de pe yahoo create de clienţii băncilor nemulţumiţi, drept pentru care ne-am înscris pe grupurile clienţilor BCR şi ING. Cifrele vorbesc de la sine: Peste 600 de e-mailuri, trimise în câteva ore, două scrisori deschise, una către preşedintele statului şi una către preşedintele Senatului, sondaje de opinie printre membrii grupului, documente care ajută la clarificare, un ghid al clientului de bancă şi copii de pe actele adiţionale. Pe scurt, prima mişcare de amploare pornită în spaţiul virtual, cu efecte demne de luat în seamă în spaţiul real.
Mai mult, în afară de grupurile de pe yahoo, clienţii băncilor, nemulţumiţi de modul în care a fost abordată OUG 50, au creat profile pe Facebook, pentru a reuni persoanele care au un credit la bănci „şi care sunt nemultumiţi de dobânzile abuzive practicate de bancă şi tratamentul necorespunzator pe care îl oferă clienţilor”.
„Principala noastra nemulţumire este faptul că după perioada de dobândă fixă (1 an în cazul meu), dobânda din contract a crescut cu 62% ceea ce s-a concretizat într-o creştere de aprox 50% a ratei lunare, în condiţiile în care EURIBOR-ul a scăzut foarte mult. Cu toţii am crezut că dobânda de referinţă din contractele noastre este in functie de euribor”, scrie unul dintre clienţii nemulţumiţi.
Interesant este că întâlnirile virtuale tind să se concretizeze tot mai mult în întâlniri fizice, atât între clienţii băncilor, dar ţi între reprezentanţii acestora şi cei ai băncilor.
„BCR pregăteşte o marjă fixă de aprox 9% la contractele vechi, deci ceva de genul EURIBOR + 9%. Asta ne doare. E imens şi inacceptabil”, scrie unul dintre membrii grupului BCR, unde s-au strâns aproximativ 700 de clienţi.
„Azi am avut curiozitatea să verific dobânda din contract corelată cu ROBOR 3M, pe ultimele 9 luni. Calculele mele au arătat că doar în prima lună a coincis cu ce avea banca (3M+marja), apoi din 3 în 3 luni când se scădea era o diferenţă de aproximativ 2 procente în favoarea băncii de dobânda reală”, notează un client al ING.
Citeşte şi Clienţii BCR: Aţi văzut vreo bancă a cărei activitate să fie suspendată?
Citeşte şi Scrisoarea deschisa adresată Preşedintelui Senatului României