Pe lângă efectele dăunătoare ale fumatului în general, țigările ilegale sunt depozitate în grajduri, garaje sau alte locuri improprii și pot conține orice – de la cozi de șoareci până la mucegai, insecte samd. 

Ca să ne facem o idee despre cum se produc țigările care respectă standardele de calitate vă prezentăm procesul de fabricație al unui producător din România.

Este vorba despre singura companie din România certificată 5S Best in Class, un principiu de bază al sistemului japonez de management Kaizen. Certificarea a fost înmânată fabricii în 2009 chiar de către părintele filozofiei Kaizen, Masaaki Imai. De atunci, în urma auditului periodic, producătorul continuă să obțină recertificarea an de an. Kaizen înseamnă îmbunătăţire continuă, cu paşi mici. O organizare simplă şi firească. Uşor de explicat, dar dificil de menţinut. Kaizen cuprinde orice idee care duce la ceva bun, de la marcajele de pe podele pana la cifrele care arată indicatorii de performanță si standardele vizuale afişate peste tot în fabrică, unde este nevoie.

Vorbim despre primul producător de țigarete din România care a obținut, în 1999, ISO 9001, certificarea internațională a Ssistemului de management al calității, de catre Lloyd’s Register Quality Assurance (Londra). Au urmat: în anul 2000, certificarea ISO 14001 pentru Sistemul de management al mediului, în 2005, OHSAS 18001,  certificarea Sistemului de management al sănătății și securității ocupaționale, în 2013, ISO 10001 și ISO 10002, cu privire la satisfacția clienților și tratarea reclamațiilor acestora. Sistemul de management și performanțele producătorului au fost, de asemenea, recunoscute prin acordarea, în premieră în România, în 2001, a Premiului Român pentru  Calitate – Premiul de Excelență în Afaceri patronat de către Fundația J.M. Juran.

 

Tutunul este o plantă originară din America de Sud. Astăzi se cultivă în toată lumea. Recoltarea cere multă muncă fizică. Muncitorii culeg mai întâi frunzele din partea de jos a plantei și revin săptămânal să culeagă alte 2-3 frunze. După ce se recoltează, frunzele verzi se pun la uscat. Urmează balotarea și drumul către fabrică.

Tutunul ajuns la unitatea de producție este de mai multe tipuri. La fabrică, baloții vor trece prin mai multe etape pentru a ajunge cea mai importantă componentă a unei țigări. Primul pas este condiționarea. Aici, tutunul este tratat pentru a-și păstra elasticitatea. Frunzele sunt trecute printr-o baie de aburi. Apoi sunt trecute printr-un cilindru, unde are loc procesul de “sosare”, realizat pentru îmbunătățirea calității. Următoarea fază constă în eliminarea corpurilor străine.

A doua etapă este procesarea. Aceasta începe cu tăierea frunzelor și uscarea acestora într-un proces de suspensie cu aer cald, la o temperatură foarte ridicată. Urmează mărunțirea și eliminarea nervurilor. Sortimentele de țigări diferă în funcție de aromă și cantitatea de nicotină, astfel că sunt aplicate tratamente de aditivare și aromatizare specifice fiecărui tip de tutun.

După finalizarea celor două procese tutunul ajunge să fie depozitat în containere personalizate în funcție de tipul acestuia. Fiecare este etichetat cu data de fabricație, data expirării și cantitatea.

Descărcarea se face automatizat. Tutunul alimentează liniile de confecționare și împachetare unde ajunge prin transport pneumatic.

Tutunul ajunge în utilajul de confecționat, denumit maker, unde este preluat de o bandă transportoare cu vaccum și înfășurat în foița de confecționat, formând un șnur. Urmează procesul de tăiere, o baghetă având lungimea a două țigări. După introducerea hârtiei de filtru, bagheta se taie pe jumătate, rezultând două țigări. Tigaretele sunt apoi perforate, pentru a se obține ventilația dorită, care determină cât aer se trage din țigară și cât din afară.

Drumul tutunului către consumator continuă cu etapa de împachetare. Dacă vă întrebați cum sunt așezate țigările în pachetul de 20 de bucăți, trebuie să știți că acestea sunt introduse în trei șiruri pe formula 7-6-7. Urmează înfolierea în foița de aluminiu și împachetarea propriuzisă. Foarte important, țigările nu sunt introduse în pachet, ci acesta se formează în jurul lor. Etapa următoare constă în lipirea timbrului fiscal și transportarea la mașina de înfoliat pachete. Aici se aplică și firul de rupere, pentru deschiderea ușoară a foliei protectoare.

 

Câte zece pachete sunt aliniate pentru a forma cartușul. După adăugarea etichetelor, cartușele sunt trimise la pe bandă, la linia de paletizare. Prima mașină care formează baxul se numește case packer. Acest utilaj  ia cartonul, îl desface și introduce cartușul. Din nou se etichetează și se transportă la roboții de paletizare. Totul este automatizat, cei doi angajați din secție având doar atribuții de supraveghere.

Roboții au un cititor de bare, recunosc baxurile și știu să le pună pe paleții corespunzători. Când un palet este complet, vine  o mașină-robot care-l preia și îl duce la partea de înfoliere. Din tot acest proces eroarea umană este exclusă.

Paleții cu baxurile de țigări sunt preluați de un stivuitor și transportați în depozit. De la depozit paleții sunt încărcați în camioane și transportați atât în țară, cât mai ales în străinătate. Aproximativ 70% din producția anuală a fabricii este destinată piețelor externe, țigările românești ajungând în peste 50 de țări.

Înainte de a ajunge la consumatorul final, țigările sunt trecute prin mai multe filtre de analiză a calității. În laborator sunt efectuate teste fizice și vizuale: de la tutun la filtru, țigară, pachet și cartuș. Tot aici sunt verificate umiditatea, rigiditatea și ventilația. 

Așa cum am menționat, contrabanda este principala amenințare la adresa pieței legale a țigaretelor. Marii producători au semnat acorduri de cooperare cu Comisia Europeană, pentru limitarea comerţului ilegal cu produse din tutun. Sistemul de trasabilitate Track&Trace este parte a acestor acorduri. Proiectul asigură  urmărirea produselor până la primul  client. Aplicarea T&T a presupus și dezvoltarea unui sistem capabil să identifice produsele și să certifice autenticitatea lor. Fiecare cartuș de ţigarete este identificat printr-un cod unic de urmărire pe etichetă, cod scanabil şi lizibil. Toate informaţiile T&T sunt stocate într-o bază centrală de date, la care autorităţile vamale pot avea acces online.

Și dacă vă întrebați ce cantitate de tutun se află într-o țigară, vă putem spune că depinde de mai multe elemente, de la dimensiune la concentrație și tipul acesteia: slim, light. Cert este că poate avea cel puțin 0,5 grame, dar poate să ajungă și la 1,5 grame de tutun.