Anul trecut, aproape jumătate dintre românii adulți nu au avut un partener cu care să-și petreacă sărbătorile de iarnă, arată datele Institutului Na­țional de Statistică. Astfel, nu-i de mirare că site-urile de dating au fost foarte accesate în prima lună din 2017, după cum arată cel mai recent studiu publicat de Sentimente.ro, platforma care doar  într-o săptămână a avut peste 136.000 de vizitatori unici, după cum arată trafic.ro.

Dacă la începutul anilor 2000 platformele de dating online se înmulțeau „ca ciupercile”, iar pentru cei din spatele acestora ele reprezenau o sursă consistentă de profit, în ultimii doi-trei ani cifrele arată că platformele mai mici dedicate celor ce-și caută sufletul pereche printre kilobiți încep să fie uitate într-un „colț al internetului“. Ca să te convingi de asta, este suficient să arunci o privire asupra datelor de trafic. Astfel, dacă liderii pieței se pot lăuda cu cifre consistente, jucătorii mici sunt aproape invizibili. În România, primul loc este ocupat de sentimente.ro, un site de dating cu peste 1,3 milioane de membri, iar pe cea de-a doua poziție se situează matrimoniale.ro – cu peste 20.000 de membri. Iar asta înseamnă că firmele care dețin asemenea site-uri chiar au șanse să facă bani. Dacă aruncăm o privire asupra firmei Marcheteam Soft, care deține, printre altele, platforma Sentimente.ro, vedem cum, în 2015, a avut afaceri de circa 5,6 milioane de lei. Iar 2016 s-a dovedit chiar mai bun. „Anul trecut, sentimente.ro a avut o creștere a veniturilor de peste 15%”, spune Flori Dragomir, cofondator sentimente.ro.            

Cum fac astfel de firme bani? Răspunsul este simplu: vânzarea de publicitate pe site, dar și tipurile de cont „PRO”, pentru care utilizatorul plătește, de obicei, un abonament lunar. „În 2011, Sentimente.ro a trecut de la modelul free la modelul premium. Introducerea abonamentelor nu a condus la o descreștere considerabilă de trafic, utilizatorii având încredere în serviciile oferite și regăsind ceea ce contează pentru ei. Suntem în continuă dezvoltare, zonele de mobile și inteligență artificială fiind prioritare. La ora actuală, 60% din oameni acceseaza  platforma de pe mobil”, prezintă Flori Dragomir modelul de business care se dovedește de succes pe piața românească.

Relația dintre rețelele sociale și site-urile de matrimoniale

Odată ce au apărut și în România rețelele de socializare, cei care se ocupă de matrimoniale au început să iasă de pe piață. Și nu pentru că ar fi în competiție directă, ci, din cauza faptului că aplicațiile de mobil, precum Tinder, sau rețeaua Facebook sunt dedicate casual dating-ului, în timp ce site-urile de matrimoniale sunt axate pe căsătorii. Cu toate acestea, Tinder a revoluționat modul în care se caută partenerii prin intermediul tehnologiei, pentru că aplicația a fost concepută exclusiv pentru telefoane, astfel încât să fie folosită oricât și oriunde. Totuși, unde să fie „buba”?

„Foarte multe siteuri vor dis­părea din peisaj deoarece nu au ținut pasul cu ultimele tehnologii sau nu s-au adresat unui public țintă”, este de părere Liviu Matei, antreprenorul care are un proiect diferit, site-ul său fiind dedicat „celor care sunt în căutare doar de plăceri fizice”. Plăcere.ro, platforma sa de „cuplări”, numără astăzi 430 de mii de utilizatori. Dacă aruncăm o privire asupra contabilității firmei, lucrurile se pare că i-au mers bine, întrucât site-ul placere.ro a raportat afaceri de circa 800 de mii de euro în 2016 și un profit de aproximativ 15% din cifra de afaceri. „Pentru 2017 ne așteptăm la o creștere semnificativă, pentru că vom lansa o nouă variantă a siteului”, mărturisește Liviu Matei. El spune că pentru a rezista într-o astfel de piață, trebuie să știi cum să te menții.

Viitorul bizar al dating-ului

În prezent, există pe piața inter­națională site-ul Smell.Dating. O platformă „altfel” pentru întâlniri. De pildă, în urma unei taxe de 25 de dolari, cei care au creat platforma trimit utilizatorului un tricou, pe care acesta îl va purta trei zile și trei nopți fără să se fi dat înainte cu deodorant și pe care îl va returna într-un colet preplătit. Ulterior, utilizatorul va primi mostre din tricourile purtate de alți inși pe care i-au selecționat. Acesta miroase mostrele și decide care îi place. Așadar, vorbim de o platformă pe care nu trebuie să încarci vreo imagine de profil, să spui că îți place ori îți displace cineva, virtual, prin clickuri, sau să îi vezi datele personale.