Cum se vinde luxul în vremuri tulburi

Deși pentru oamenii de afaceri din diverse zone ale industriei luxului criza financiară se reduce la o cascadă de informații venite pe toate canalele, există totuși un minus: nu a fost boomul aşteptat

După un 2009 şi un 2010 în care discuţiile despre criză se purtau pe ton grav, retailerii de lux nu mai sunt îngrijoraţi. S-au convins, cu toţii, de faptul că oamenii obişnuiţi cu luxul, cei care pun preţ pe visul pe care îl cumpără odată cu un brand de lux nu renunţă total nici în criză la produsele şi serviciile exclusiviste.
E adevărat, criza de lichidităţi i-a determinat chiar şi pe cei mai extravaganţi clienţi să fie mai strânşi la pungă – majoritatea magazinelor high-end au raportat declinuri de până la 35% în vânzări, în primii doi ani de criză -, dar ce-a fost mai rău pare să fi trecut, de vreme ce bilanțurile oamenilor de afaceri din industria locală a luxului pentru 2011 sunt de stagnare sau uşoară creştere.
„Piața românească a fost și a rămas promițătoare pentru companiile de lux, indiferent de domeniu. Românii sunt sensibili la calitate și artă. Și cumpără din impuls“, este de părere dr. Friedrich Wille, proprietar și CEO al companiei de bijuterii artistice Frey Wille, care a intrat, în 2009, în selectul club al brandurilor de pe Calea Victoriei. De altfel, strada-reper a industriei de lux pare să-și fi recâștigat glamourul știrbit de criză în primăvara lui 2009, când Calea Victoriei părea mai degrabă Calea „Obloanelor trase“. În ultimul an şi jumătate, aici au fost inaugurate 11 magazine: Hugo Boss, Belstaff, Helvetansa, Maison Haute Horologerie, Frey Ville, Micri Gold, Cellini, Ferrari Store, Emporio Armani, Gucci și Diamond Boutique.
Și dacă ieșim de pe Calea Victoriei, găsim și alte exemple. Tocmai și-au făcut intrarea pe piața locală două branduri italienești de lux: Valentino și Ermanno Scervino, care au deschis magazine, prin franciză, în galeria The Grand Avenue, din Hotelul Marriott. Tot aici urmează să se deschidă, dar la anul, un magazin Escada. Și tot anul viitor, clubul brandurilor de lux mai câștigă un membru: românii vor putea cumpăra faimoasele haine în carouri şi din Bucureşti.
Despre venirea Burberry se vorbește în industria de lux românească de mai bine de un an. Ultima știre dădea ca sigură inaugurarea primului magazin al brandului britanic, cotat pe bursa de la Londra, în decembrie 2011. Ei bine, nu! Casa de modă Burberry va intra în România via Global Eye Investments, în primăvara lui 2012.

Românii bogaţi nu renunţă la lux nici în criză
Să fi reînceput cumpărătorii să cheltuie cam ca înainte? Nu neapărat. Deschiderile de noi magazine de lux sunt o consecință directă a scăderii chiriilor, acum cu până la 50% mai mici decât în momentul de vârf din 2008.
„Suntem într-un fel de punct zero. Cel puţin în industria de fashion de lux, adevăratul boom urmează“, e convins Srdjan Kovacevic, proprietarul celui mai mare retailer de mărci de lux din țară, Alsa Boutiques, care deține, printre altele, francizele Max Mara şi Emporio Armani.
„Când vorbim de piață de lux în România, încă ne raportăm la București și atât. (…) Cred că în 2012 situația se va îmbunătăți semnificativ“, adaugă el. Pe ce se bazează? „Sunt oportunități în vremuri de recesiune“, răspunde el scurt, adăugând că investițiile se fac acum la valoarea reală, nu la cea potențială, viitoare, aşa cum se întâmpla în urmă cu doi-trei ani, plus că „şi România va urma traseul altor țări est-europene. De altfel, chiar cifrele de vânzări încă foarte mici – „plecăm de la puțin peste zero“ -, sunt și motivul pentru care Kovacevic crede că „paharul nu e plin.
Mai e spațiu suficient (…) În prezent, toată piața de fashion de lux a României e cât un terminal al aeroportului Heathrow“.
Cumpătarea clienţilor de lux nu a fost o veste foarte proastă pentru private banking – în 2011, valoarea depozitelor de peste 100.000 de euro a ajuns la circa patru miliarde de euro. Nici vânzările de maşini de lux nu par afectate. Dimpotrivă: românii au cumpărat limuzine de lux de peste 1,2 milioane de euro în 2011. Extrapolând, discuțiile despre criză se poartă în nișa parfumeriilor de lux în acelaşi registru de creştere: „jumătate din vânzări sunt mărci de top, iar 2011 e surprinzător de bun“, spune Madeleine Florescu, proprietara Madison – prima parfumerie de lux din România.
Dar schimbările din industrie au vizat și distribuția – francezii de la Christian Dior au renunţat la parteneriatul cu importatorul Prestige Parfums şi fac, de anul acesta, distribuție directă în România.
Dincolo de particularul fiecărui segment de business, în general, 2011 a consemnat o „uşoară revenire“. E o concluzie la care au ajuns mulţi oameni de afaceri din industria locală a luxului, dar, chiar şi aşa, nimeni nu îndrăzneşte să se întrebe când va apărea următorul boom.
500 mil. de euro este valoarea estimată a pieţei interne a bunurilor de lux în 2011, fără a lua în calcul segmentul hotelier și pe cel de parfumerie

Primul magazin Burberry se deschide la primăvară

După un an de negocieri cu Global Eye, în planul de expan­siune al Burberry, corporația cu afa­ceri de 10 miliarde de euro, care și-a construit brandul în carouri și culori de roșu, negru, crem sau alb, figurează și România. Și nu numai. „Vorbim de o tranzacție regională, s-a semnat pentru trei țări, cu opțiunea de prelungire pentru alte țări“, dezvăluie o sursă apropiată discuțiilor. Concret, în afară de România, Global Eye duce Burberry și în Bulgaria și Cipru. Primul Burberry (440 mp) din țară va fi inaugurat la 1 martie, în urma unei investiții de 1,5 milioane euro, fără stocul de marfă. Magazinul va fi deschis pe strada Luterană – mai exact, în cadrul complexului Radisson SAS, unde Global Eye va mai dezvolta alte două proiecte – un showroom Techno Gym (compania e distribuitorul producătorului de echipament premium de fitness în țară) și un multibrand cu accesorii și încălțăminte de lux.