Baloanele cu hidrogen au fost folosite mai întâi pentru experimente meteorologice, studiul stratosferei, testarea echipamentelor spațiale și altele, toate astea datorită costurilor reduse date de cel mai ușor gaz descoperit până acum.
”Turismul de mare altitudine folosind baloane cu hidrogen reprezintă o problemă tehnologica relativ minoră, dar care dacă este rezolvată, valorează miliarde de dolari”, a subliniat CEO-ul AvaSpace despre gestionarea unui asemenea proiect.
Fiindcă heliul este o resursă din ce în ce mai limitată, alternativa cu hidrogen este mult mai bună în acest sens. Totuși, fiind un gaz foarte inflamabil, reducerea riscului unei explozii este un amănunt foarte important în desfășurarea unui proiect de o asemenea anvergură. Prevenirea unui accident stă în măsurile luate de către echipa care construiește capsula și balonul.
Design-ul balonului, relația dintre mediu și fizica acestuia, buna funcțiune a unor senzori și a întregii aparaturi sunt lucruri care trebuie studiate îndeaproape pentru evitarea unei catastrofe.
Prețurile unei asemenea experiențe sunt din ce în ce mai accesibile. Altfel decât la excursiile cu rachete, varianta balonului cu heliu va fi mai rapid implementată de către companiile de turism spațial iar pe măsură ce această tehnologie se standardizează ele vor fi din ce în ce mai eficiente.
”Prețul va reflecta la început cererea și oferta. Este greu să prezicem prețul unui bilet, dar cred că în numai câțiva ani de la lansare, va ajunge să coste 3-4 mii de dolari. Astfel, treptat, zborurile la mare altitudine vor deveni accesibile unui procent tot mai larg din populație și tot mai mulți vor avea posibilitatea de a admira curbura Pământului și atmosfera fragilă a planetei noastre albastre” a completat Victor Palagniuc despre viitorul acestor excursii spațiale.
Prin această metodă de zbor, AvaSpace își propune să trimită oameni în spațiu într-o capsulă presurizată la o altitudine de 35 de km. După ce vor duce acest proiect la bun sfârșit, tinerii antreprenori vor concura în mod direct cu firme deja consacrate precum Space Perspective, EOS-X sau Zero2Infinity.
Tot în această categorie se încadrează și Blue Origin a lui Jeff Bezos. Cofondatorul proiectului vede cu ochi buni potențialul companiei lui: ”vom ajunge sa împărțim o piață de 250-700 miliarde de dolari cu alte câteva companii, iar noi avem avantajul ca suntem printre primii.”
Cum va decurge o excursie spațială românească
Capsula pe care au proiectat-o cei de la AvaSpace are capacitatea de 6 persoane, mai precis, 5 pasageri și un pilot. Balonul va ajunge la altitudinea stabilită în aproximativ două ore cu o viteză de 17 km/h. Traiectoria balonului este dirijată în mare parte în funcție de curenții de aer dar prin calcule precise ea poate fi determinată dinainte.
Altitudinea se va putea controla prin niște valve atașate de sistemul de propulsare, iar la sfârșitul zborului capsula va fi întâmpinată de două elicoptere care o vor dirija spre locul cel mai potrivit pentru aterizare.
Costurile construirii unei capsule presurizate și a unui balon sunt principalele preocupări în materie de finanțe pentru cei de la AvaSpace. ”Credem că dezvoltarea completă a capsulei va costa aproape 20 de milioane de dolari, sumă ce va fi împărțită pe o perioadă de 3 ani, dar o finanțare inițială de 2.4 milioane de dolari este suficientă” a subliniat Victor despre banii necesari pentru realizarea proiectului lor de start-up.
Victor Palagniuc împreună cu ceilalți doi cofondatori își propun ca 30% din capitalul pe care îl obțin de la investitori să meargă pe piața de criptomonede și să își asigure de aici o altă sursă de finanțare cu un foarte mare potențial pe viitor.
Planul inițial pe care și l-au propus pentru ca realizarea capsulei să ajungă cât mai rapid la o formă finală s-a schimbat puțin. Ava Space a pornit o strângere de fonduri bazată pe propria monedă digitală, AVASPC. Cei 3 fondatori își propuseseră să își asigure fluiditatea prin tokenizarea acțiunilor, convertindu-le apoi în capital propriu.
CEO-ul crede ”că unul dintre marile avantaje ale tehnologiei blockchain este capacitatea de a tokeniza acțiuni. Asta înseamnă că se poate crea o criptomonedă care să reprezinte acțiuni în companie, iar acest lucru dă libertatea companiilor de a se lista la burse de schimb digital relativ ușor și de a obține lichiditate și finanțare în mod rapid. Companiile pot decide să investească în criptomonede cu potențial mare și, astfel, să își asigure o capitalizare mare pe termen lung.”
Între timp planul de finanțare a luat o altă formă dar perspectivele lor rămân la fel de promițătoare. ”Noi am renunțat la ideea de a tokeniza acțiuni, cel puțin pe moment, pentru că avem o altă sursă de finanțare. Din păcate, acest lucru înseamnă și că vom începe să lucrăm la proiect cu o mică întârziere și că vom primi capitalul necesar în mai multe etape, pe parcursul următorilor ani” a declarat Victor Palagniuc pentru Revista Capital.