Oricum ar fi și cum era de așteptat, subiectul s-a mai calmat după acest gest.

Dar mai există o lecție pe care o putem învăța și anume de ce este bine să evităm să intrăm singuri în subiectele altora.

Imediat după izbucnirea scandalului, în spațiul public au apărut liste cu brandurile partenere ale lui George Buhnici.

Poate fi considerată aceasta o criză de imagine?

Nu chiar, subiectul ”amenințând” mai mult decât indirect reputația acelor companii.

Doar că unii au decis să nu îl lase singur pe George în ”calea furtunii”….

Hop, direct în scandalul altuia

Cum spuneam mai sus, criza George Buhnici era despre George Buhnici și ale sale valori, dar nu despre companiile cu care aceasta lucra. Informațiile apărute în spațiul public erau mai mult decât indirecte și mult prea insuficiente pentru a crea reale probleme de imagine acestor branduri.

Îmi este foarte greu să cred că oamenii au spus: ”Buhnici lucrează cu BCR, așa că eu renunț la BCR.”

Mai mult, sunt oameni – eu de exemplu – care habar nu aveau de legătura de business dintre George Buhnici și BCR. Că doar nu stăm toată ziua să vedem cine mai lucrează cu cine. Știi dacă te interesează sau dacă ești implicat direct în fenomen. Și cam atât…

Astfel, anunțând public încetarea colaborării, banca mai sus menționată a intrat singură în scandalul altuia. Brusc, oamenii au început să discute despre George Buhnici, minore, vergeturi și…BCR.

Mai mult decât atât, clienții băncii și-au amintit că reacțiile companiei nu au fost atât de rapide în cazul plângerilor sau nemulțumirilor înainte de aceștia.

Există și alte variante de reacție

Facebook nu este locul ideal pentru gestionarea scandalurilor sensibile. Am mai explicat acest aspect și cu alte ocazii.

Este foarte ușor să pierzi controlul comunicării și să devii punctul de dezbatere dintre tabere. Sau să intri în scandalul altuia, cum s-a văzut în cazul BCR.

Brusc, oamenii și-au amintit că, dincolo de relația cu Buhnici, au și ei problemele lor cu serviciile băncii. Și ce au făcut? Logic, au scris pe Facebook.

De ce ai risca asta? De ce ai deschide un ”front” de comunicare despre valori când știi că nici tu nu stai chiar foarte bine? Mai ales dacă ne gândim că societatea noastră trăiește din a găsi minusuri în orice.

Nu tot ce se întâmplă în spațiul public necesită o reacție oficială din partea noastră. Cu accent pe noastră. Există și alte canale de comunicare, există metode mai elegante și mai indirecte prin care să ne ”comunicăm mesajul”, fără însă a atrage atenția direct asupra noastră.

Mai mult decât atât, nimeni nu a luat în calcul și faptul că George Buhnici chiar și-ar putea cere scuze.

Și astfel trecem spre următorul punct al analizei.

Pozițiile prea concrete

Comunicatul BCR a menționat clar că, deși toată lumea merită o a doua șansă, colaborarea se va încheia și pentru că George Buhnici nu își cere scuze.

O poziție riscantă pentru că, așa cum am spus mai sus, nu aveau de unde să știe ce urmează a face blogger-ul.

Surprize, surprize… George Buhnici își cere scuze ”sincer”. Își toarnă suficientă cenușă în cap încât să lase măcar impresia că îi pare rău. Mulți au spus că nu a crezut în ceea ce a spus. Ce-i drept, nIci faptul că acel video a fost extrem de ”lucrat” și ”exersat” nu a ajutat. Ca scurtă paranteză, dacă ar fi crezut cu adevărat că a greșit, și-ar fi cerut scuze a doua zi și ar fi evitat acel spinning prost implementat.

Dar toate aceste aspecte contează prea puțin pentru BCR. După ce a trâmbițat despre valori și șanse oferite, se află acum în situația ciudată de a decide ce face mai departe. Va reîncepe colaborarea cu Buhnici, demonstrând că PR-ul înseamnă mai mult decât câteva cuvinte aruncate pe Facebook, sau va aștepta ca scandalul să treacă?

Presupunerea mea, la ora asta, este că va aștepta. Sigur, nu este capăt de lume, cum nu era nici colaborarea cu Buhnici. Dar astfel de poziții publice, combinate cu nemulțumirile deja existente ale clienților, ridică semnale de alarmă celor care chiar cred în importanța valorilor și principiilor. Și nu numai.

Trebuie să înțelegem că, în era Facebook, o problemă de imagine poate oricând izbucni. Oamenii abia așteaptă un scandal despre care să își dea cu părerea, astfel că protejarea reputației reprezintă o activitate continuă și complicată. Cu siguranță, nu ajută să intrăm singuri în scandalurile altora…