Cum și unde ne plătim obligațiile fiscale la ANAF? Broșură informativă publicată de Fisc

ANAF spatiul privat virtual

Sursa: Capital.ro

ANAF a publicat pe site-ul său un material informativ privind modalitățile de efectuare a plăților. Broșura intitulată „Cum și unde ne putem plăti obligațiile fiscale” listează și explică mijloacele prin care contribuabilii pot achita impozitele, taxele, contribuțiile, precum și alte sume datorate bugetului general consolidat.

Potrivit documentului, contribuabilii își pot îndeplini obligațiile de plată reprezentând impozite, taxe, contribuții și alte sume datorate bugetului general consolidat cu cardul bancar, on-line sau la casierii, prin virament bancar, prin ordin de plată multiplu electronic (OPME), cu numerar sau prin mandat poștal.

Cum se pot plăti taxele la ANAF?

Potrivit ANAF, persoanele fizice au posibilitatea de a efectua plăți online, cu cardul, prin intermediul Spațiului Privat Virtual sau al platformei Ghiseul.ro. Datele de logare pentru Ghiseul.ro se obțin online, accesând secțiunea „Solicită date de acces” de pe prima pagină www.ghiseul.ro și parcurgând următoarele etape: „Verificare CNP – Validare card – Trimitere e-mail cu datele de logare”.

De asemenea, plățile se pot face și cu cardul bancar, la casieriile Trezoreriei pe raza cărora contribuabilii își au domiciliul fiscal (adresa din actul de identitate: buletin/carte de identitate, permis de ședere pe teritoriul României, număr de înregistrare fiscală).

Se mai pot face plăți prin virament bancar, mai transmite ANAF. Codurile IBAN aferente conturilor unităților Trezoreriei Statului se regăsec pe deciziile de impunere sau pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în secțiunea Asistență contribuabili – Codurile IBAN Model de completare În secțiunea „Beneficiar”, câmpul „Cod de identificare fiscală” se completează CNP-ul / CIF-ul / CUI-ul contribuabilului pentru care se face plata, iar în cazul punctelor de lucru cu minim 5 angajați pentru care există obligația plății impozitului pe veniturile din salarii, CUI-ul punctului de lucru.

Ordinul de plată poate fi completat și cu ajutorul aplicației OPFV de pe site-ul ANAF, secțiunea „Programe utile”. Pentru efectuarea plăților, pot fi utilizate și serviciile e-banking.

Plata taxelor și impozitelor se poate face și prin ordin de plată multiplu electronic (OPME). Poate fi utilizat de către instituţiile publice care sunt înregistrate în Registrul entităţilor publice şi de către operatorii economici şi alte entităţi decât instituţii publice pentru efectuarea de plăţi din conturile deschise la unităţile Trezoreriei Statului prin care îşi desfăşoară activitatea proprie.

Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» poate fi obținut astfel: – prin descărcare de pe site-ul Ministerului Finanţelor, Sistemul naţional de raportare Forexebug – Informaţii publice – Formulare; – de la unităţile teritoriale ale trezoreriei statului. Formularul «Ordin de plată multiplu electronic (OPME)» se completează şi se depune on-line prin Sistemul naţional de raportare Forexebug de către instituţiile publice şi, respectiv, prin intermediul serviciului «Depunere declaraţii» de către operatorii economici şi alte entităţi decât instituţii publice.

Recipisele aferente depunerii şi validării/respingerii ordinului de plată multiplu electronic (OPME) se vizualizează prin Spaţiul privat virtual (SPV), secţiunea Mesaje.

Plați cu numerar, la casieriile Trezoreriei Statului pe raza cărora aceștia își au domiciliul fiscal (adresa unde locuiesc efectiv, sediul activității, sediul social).

Plăți se pot face și prin mandat poștal, prin intermediul oficiilor poștale. Modele de completare Codurile IBAN aferente conturilor unităților Trezoreriei Statului se regăsesc pe deciziile de impunere sau pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, în secțiunea Asistență contribuabili – Codurile IBAN Mandatul poștal se completează în secțiunea „Destinatar”, câmpul „C.I.F./C.U.I.” cu CNPul/ CIF-ul/ CUI-ul contribuabilului pentru care se face plata.

Detalii despre numărul de evidență a plății

ANAF precizează că numărul de evidență a plății este utilizat de contribuabilii care aleg să plătească obligații fiscale stabilite de organele de inspecție fiscală, amenzi care se fac venit la bugetul de stat, obligații fiscale cuprinse în decizii de amânare la plată. De asemenea, acesta este utilizat de terții popriți, instituțiile de credit, autoritățile sau instituțiile publice, după caz, pentru virarea sumelor ce se cuvin debitorilor, ca urmare a executării silite.

Numărul de evidență a plății se regăsește pe decizia de impunere privind obligaţiile fiscale suplimentare stabilite de inspecţia fiscală. De asemenea, acesta se mai află pe decizia de amânare la plată a obligațiilor fiscale sau poate fi obținut prin accesarea programului de asistență de pe site-ul ANAF, secțiunea „Programe utile”. În fine, se poate obține prin solicitarea la organul fiscal competent.

Acest număr se înscrie în ordinul de plată la rubrica „Număr de evidență a plății”. În cazul plăților efectuate la ghişeu, se comunică la casierie, în vederea înscrierii în chitanță, iar în cazul documentelor de plată, altele decât ordine de plată sau chitanțe pentru încasarea de impozite, taxe și contribuții, se înscrie la rubrica „Explicații”.