Aţi ales destinaţia şi agenţia de voiaj. Ce urmează? Începeţi prin a citi cu atenţie contractul şi interesaţi-vă ce este inclus în preţul excursiei.
Un turist a plătit 400 de euro pentru o excursie. Vacanţa s-a terminat înainte de a ajunge la destinaţie
fiindcă autocarul s-a defectat la Giurgiu. Contractul pe care îl semnase cu agenţia de voiaj conţinea o clauză prin care se stipula că nu îi vor fi returnaţi banii dacă se întâmplă ceva neprevăzut.
Pentru un grup de excursionişti, zborul dinspre Barcelona către Bucureşti s-a transformat într-o excursie de o zi şi jumătate cu autocarul. Din cauza unei furtuni, avionul a fost direcţionat către aeroportul din Budapesta, unde aceştia au fost ţinuţi timp de zece ore fără mâncare. Au ajuns acasă după ce au călătorit cu autocarul preţ de 19 ore. Acestea sunt doar două din numeroasele plângeri primite la Centrul European al Consumatorului din România, care face parte dintr-o reţea ce uneşte toate statele mebre ale UE.
De la începutul anului şi până în prezent, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a primit circa 60 de plângeri de la turişti, din care 40 din Bucureşti. Pentru a evita astfel de situaţii, reprezentanţii acestei instituţii vă sfătuiesc ce este bine să faceţi atunci când achiziţionaţi un pachet de servicii turistice sau bilete de avion:
1. Alegeţi cu grijă agenţia de voiaj la care apelaţi pentru achiziţionarea pachetului de servi-
cii sau a companiei aviatice cu care o să călătoriţi. Evitaţi-le pe acelea care au fost amendate de ANPC (www.anpc.ro).
2. Înainte de a semna contractul cu agenţia de turism, citiţi cu atenţie toate clauzele, mai ales pe cele scrise cu caractere mici. Contractul trebuie să precizeze în mod clar destinaţia, datele de plecare şi de sosire, mijlocul de transport folosit, categoria de clasificare, caracteristicile, locul, datele şi orele de plecare şi de sosire ale acestuia. În contract se precizează obligatoriu ruta care va fi urmată, vizitele în punctele turistice sau alte servicii care sunt incluse în preţ. Trebuie specificat clar care taxe sunt incluse în pachetul turistic şi care se plătesc suplimentar. Contractul trebuie să cuprindă termenele şi modalităţile de plată. De asemenea, în document este trecută categoria unităţii de cazare şi serviciile de masă incluse în preţul excursiei.
3. Păstraţi atât contractul încheiat cu agenţia de turism, cât şi chitanţa eliberată de aceasta. Verificaţi dacă suma plătită coincide cu cea trecută pe chitanţă.
4. La cumpărarea unui pachet all inclusive, trebuie solicitată agenţiei de voiaj o listă cu toate serviciile turistice cuprinse în preţ. De regulă, structurile de primire care oferă astfel de pachete includ: trei mese principale pe zi şi gustările între mese, băuturi alcoolice, practicarea anumitor sporturi în cadrul clubului respectiv, programe de divertisment (spectacole, jocuri etc.), cluburi pentru copii, discotecă, piscină etc.
5. În cazul în care aveţi probleme într-un alt stat membru al UE, apelaţi la reţeaua ECC-Net. Scopul Centrelor Europene ale Consumatorilor este să ofere o gamă variată de servicii, de la informarea asupra drepturilor consumatorilor la oferirea de consultanţă şi sprijin în rezolvarea problemelor pe care aceştia le întâmpină. Adresele tuturor centrelor se găsesc pe www.eccromania.ro.
50.000 de lei este cea mai mare amendă aplicată de ANPC unei agenţii de turism. Este vorba de Avangarde Turism Club, care a abandonat 100 de elevi plecaţi în excursie la Paris