Specialiştii IT caută soluţii pentru a integra documentele text în soluţiile de management inteligent al afacerii. Imaginaţi-vă cum ar fi dacă, atunci când faceţi profilul clienţilor, s-ar ţine cont nu doar de datele lor demografice – de la ce haine le plac şi până la locul unde îşi petrec vacanţele – ci şi de istoricul comunicării companiei cu aceştia.
Se poate întâmpla ca o persoană să fi timis un e-mail unei companii iar aceasta să nu-i răspundă. Sau poate fi nemulţumit de o discuţie avută cu departamentul de relaţii cu clienţii. Acestea pot determina reacţia sa faţă de produsele şi serviciile companiei la care a apelat.
Există în Statele Unite firme de avocatură care stochează zeci de mii de gygabites de e-mailuri. De multe ori, când apelăm la departamentele de relaţii cu clienţii, ni se atrage atenţia că apelul ar putea fi înregistrat. Problema e că sutele de mii de informaţii care se stochează în acest fel sunt complet nestructurate. Cu alte cuvinte, niciun program sau soft de management al afacerii nu are acces la ele, iar dacă are acces, atunci nu are la îndemână un algoritm eficient de sortare şi stocare a datelor respective, aflate sub formă de text, în funcţie de criterii relevante (algoritm denumit generic „Textual ETL“).
„Mai mult de 80% din informaţiile unei companii sunt într-un format textual, nestructurat“, a spus Bill Inmon, preşedinte al Inmon Data Systems, cu ocazia Buisness Inteligence Roadshow, desfăşurat săptămâna trecută la Bucureşti şi organizat de IDC, companie de cercetare şi studii de piaţă în domeniul IT&C. Inmon a scris 46 de cărţi şi mai mult de 650 de articole în domeniul stocării de date. „Problema nu este dacă datele deţinute au sau nu valoare. Căutarea de informaţii în interiorul întreprinderii este doar un punct de plecare. Pentru a face o analiză eficientă, datele sub formă de text trebuie să fie integrate cumva. Altfel, se ajunge într-un turn Babel“, a continuat el.
Soluţii de Business Intelligence pentru muncitorul de rând
Cine va reuşi să rezolve problema integrării informaţiilor nestructurate în bazele de date la care au acces soluţiile de ERP (Enterprise Resource Planning) sau CRM (Customer Relations Management) va da lovitura în lumea IT. De la însemnări ale medicilor pe fişele bolnavilor şi până la datele culese de oficiile de protecţie a consumatorilor ori de fişele de risc întocmite de actuari pentru companiile de asigurări, integrarea acestor date şi posibilitatea analizării lor constituie preocuparea dezvoltatorilor de soluţii de Business Intelligence.
Dificultatea constă în faptul că, într-un spital, de exemplu, asistentele folosesc un termen specific pentru a desemna ceva anume, iar medicii cardiologi folosesc aceleaşi prescurtări pentru a desemna cu totul altceva. „H.A. poate însemna atac de cord (heart attack) la un cardiolog şi hepatita A la un internist“, adaugă Inmon. Cum poţi căuta eficient într-o asemenea bază de date nestructurată? Şi cine ar înţelege rezultatele căutării?
„Ideea este că soluţiile de Business Intelligence trebuie să fie accesibile pentru toată lumea“, spune Zoli Herczeg, ISV Evangelist la Microsoft România. „Indiferent că e vorba de manager sau de muncitorul din schimbul trei, toată lumea trebuie să fie capabilă să interpreteze datele“.
Gigantul software din Redmond pare a fi unul dintre cei mai apropiaţi de scopul amintit. „Fiţi cu ochii pe SQL Server 2008, care va fi lansat curând. În cadrul acestuia, platforma SharePoint face legătura între datele structurate, stocate ale companiei şi cele nestructurate (documente) pe care le găzduieşte; de aici se poate demara integrarea de care amintea Bill Inmon“, adaugă Herczeg. „Ideea de Textual ETL e o idee revoluţionară şi suntem cu ochii pe ea“.
Momentul în care un dezvoltator ar putea să producă o soluţie eficientă de Enterprise Search (căutarea de informaţii în bazele de date ale companiilor), bazată pe Ţextual ETL, ar putea revoluţiona o piaţă, cea de Business Intelligence (soluţii informatice de management al afacerii), estimată în acest an în jurul a 20 de miliarde de dolari.
«Mai mult de 80% din informaţiile unei companii sunt într-un format textual, nestructurat. Pentru a fi analizate ele trebuie integrate»
Bill Inmon, preşedinte Inmon Data Systems