Furtul de idei sau bunuri la locul de muncă trec de obicei nepedepsite, din cauză că sunt dificil de depistat şi cuantificat. 29% din angajaţi se plâng că le sunt furate ideile, dar mai mult de jumătate dintre ei nu au nici o reacţie faţă de acest gest.

29% dintre angajaţi s-au plâns că le-au fost furate ideile la locul de muncă sau că altcineva şi-a asumat meritele pentru ideile lor, scrie într-un studiu recent efectuat de OfficeTeam. Întrebaţi cum au reacţionat puşi în faţa faptului, 26% au răspuns că au avut grijă să afle toată lumea de asta, 13% au spus că au informat managerul, 13% au confruntat direct hoţul de idei şi restul nu au avut nici o reacţie, de unde cercetătorii au concluzionat că această practică are foarte rar consecinţe negative.

„Locul de muncă este acum mai competitiv ca oricând şi, din păcate, sunt oameni care nu s-ar da în lături de la minic pentru a fi promovaţi sau pentru a da bine în faţa şefului. O atitudine proactivă şi o comunicare clară şi răspicată a ideilor ar putea ajuta angajaţii să se ferească de asemenea situaţii”, spune David Hosking, director executiv la OfficeTeam.

Comunicaţi-vă ideile pe mail

Odată „păcăliţi”, angajaţii trebuie să includă în raporturile pentru manageri ideea respectivă ca fiind a lor, dar implementată de altcineva, să fie atenţi la pattern-uri, pentru că dacă gesturile minore de acest gen sunt trecute uşor cu vederea, colegii au tendinţa să le repete la o scară mai mare. „Paradoxul este că cel mai bine se lucrează în birouri unde ideile circulă libere. Aş putea fi eu cel care se gândeşte primul la un produs sau la un proces, dar alţi trei oameni ar putea interveni cu variaţii succesive care pot înbunătăţi idea, şi cine poate să spună la sfârşit care dintre noi a dezvoltat această idee?”, scrie Office-Politics.

În cazul în care şeful dumneavoastră este cel care v-a furat ideea, Personnel Today spune că este o ocazie potrivită să îi cereţi cu dezinvoltură o recompensă, măcar morală, pentru ideea respectivă, amintindu-i că vă aparţine. „O metodă de a vă proteja este să vă asiguraţi că sunt destul de mulţi oameni în jurul vostru (ideal ar fi să fie oameni din management) atunci când comunicaţi o idee pe care o consideraţi importantă. Trimiteţi mailuri în care să anunţaţi echipa cu privire la progresele şi ideile noi care vă vin şi răspundeţi la feedback”, susţine CBS Money Watch.

Nu se fură doar idei la locul de muncă

Conform unui raport din 2007, din sediul NASA a dispărut echipament în valoare de 94 de milioane de dolari în 10 ani. Fie din cauza frustrărilor angajaţilor, fie dintr-un simţ al proprietăţii exacerbat, mulţi angajaţi au „uitat” să înapoieze echipamentul. Furtul de la locul de muncă nu este un obicei rar în nici o industrie, de la simple consumabile până la echipamente costisitoare. Faptul că nu fură de la un individ, ci de la o organizaţie, îi face pe angajaţi să îşi însuşească bunurile fără prea multe mustrări de conştiinţă.

Conform raportului întocmit de United States Government Accountability Office, mulţi angajaţi NASA au dat laptopurile soţiilor lor sau au declarat că laptopurile lipsă au dispărut în spaţiu. „Soţia mea avea nevoie de un computer acasă pentru a lucra ca broker în imobiliare aşa că i-am adus unul din stocul de la birou. Am adus computerul înapoi după ce şi-a terminat treaba dar nu am primit o chitanţă care să demonstreze asta”, este una dintre scuzele prezentate în raport.